Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Moderator: Telldus

Post Reply
Bjarne
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by Bjarne »

Hej!
Jag är på väg att köpa en duo och ett gän (20+) väggbrytare samt fjärrstyrda strömbrytare.
Tanken är att när man trycker på en väggbrytare så slås en fjärrbrytare på under en viss tid, typ 1 minut, för att sedan slås av igen.
Jag antar att väggbrytaren skickar signal till Duo och passande datorprogram som i sin tur skickar påslagssignal till fjärrbrytaren, och efter inställd tid, skickar ett frånslag till fjärrbrytaren.

Teoretiskt borde detta vara lätt, men frågan är om det finns något program som kan ha denna funktionalitet out of the box, eller måste man skriva eget?

Tack på förhand!

/Bjarne
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by pethson »

Ett program som klarar detta är SwitchKing, men det finns flera.
Det som kan vara lite irriterande är att det blir en liten fördröjning från det att du trycker på strömbrytaren tills lampan tänds.

Detta går att kringgå genom att knappen tänder lampan direkt och skickar signalen till DUOn. DUOn skickar sedan också en on signal. Problemet här blir att om DUOn missar din tändsignal från knappen, då kommer den aldrig släcka.


///Peter!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by krambriw »

Om du använder EventGhost så blir det nästan ingen märkbar fördröjning alls.

Signaler från tryckknappar -> uppfattas av Duo -> skickas till EventGhost -> tänder lampor via Duo och startar timer 1 minut -> Släcker lampor via Duo när timer löper ut

Allt inklusive nödvändiga plugin finns att ladda ner påhttp://www.eventghost.net/forum/index.php

Gratis...

mvh
Bjarne
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by Bjarne »

Tack för två jättebra svar!
Då skall jag bara kila iväg och handla...
En sak som kan bli problem är att det är barn som skall starta saker med knapparne, frågan är vad som händer om man trycker flera gånger... Om man kopplar direkt till fjärrbrytaren så är väl risken att man stänger av med varannat knapptryck?

/B
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by krambriw »

frågan är vad som händer om man trycker flera gånger... Om man kopplar direkt till fjärrbrytaren så är väl risken att man stänger av med varannat knapptryck?
Åtminstone vad det gäller EventGhost så finns en massa enklare och mer avancerade möjligheter som det går att konfigurera.

Tex skulle det gå att göra så att upprepade tryckningar på "on" inte har någon effekt förrän timern löpt ut. Dessutom kan man välja att inte lyssna på "off" signaler alls.

Funktionen skulle då kunna bli:
- en eller flera "on" -> tänder och triggar timer en minut -> därefter släckning
- en eller flera "off" -> ingen funktion

mvh
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by krambriw »

Här är ett exempel på hur enkelt det är att skapa funktionerna i EventGhost.

Du behöver installera två plugins:
- Tellstick Duo
- Timer

Sedan skapar du två TellStickDuo makron för varje lampa du vill styra (ett för "on, ett för "off") och lägger in ytterligare actions enligt bilden. I exemplet styr jag en kristallkrona och jag har valt att använda raw event från tryckknappen (du kan naturligtvis registrera varje tryckknapp i Telldus Center först och sedan använda dessa event istället om du vill).
Image2.jpg
Image2.jpg (89.57 KiB) Viewed 12009 times
När du skapar dina actions för timers så gör då så att du ger dom ett unikt namn och att dom skapar unika events när dom löser ut (namnen kan ha lampans namn som del i namnet). Då kommer dom att arbeta oberoende av varandra.
Image4.jpg
Image4.jpg (113.96 KiB) Viewed 12009 times
För varje lampa som du vill styra skall du nu göra två makron enligt exemplet ovan.

Om du vill styra en lampa från flera trycknappar så lägger du in dom trycknapps-eventen i makrot som styr tändningen av lampan.

Om du vill styra flera lampor från en tryckknapp så lägger du in en kopia på tryckknapps-eventet i de makron som styr tändningen av respektive lampa.

När jag testar här fungerar det perfekt, lampan tänds direkt när jag trycker på "on" knappen och den slocknar när timern löser ut. Trycker jag flera gånger på "on" knappen när lampan redan lyser händer ingenting. Trycker jag på "off" fortsätter lampan trots detta att lysa tills timern löser ut.

mvh
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by MartinV »

Som tillägg/kommentar när det gäller Switch King så kan nämnas att Switch King är fritt för upp till fem enheter.

(...och att fördröjningen är konfigurerbar men satt till ett grundvärde för att det annars riskerar att inkommande/utgående signaler tar ut varandra då de använder samma frekvens :)).
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
sweback
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by sweback »

Jo nu funkar det hade klantat mig på en brytare
Har flera tog fel brytare
Last edited by sweback on Sun Jun 03, 2012 3:02 pm, edited 2 times in total.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by krambriw »

Får inget att funka så där när jag ska tända en bordslampa inget händer
Härligt, då fattar jag precis varför det inte fungerar :banghead:
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Väggbrytare + duo = styra timer på strömbrytare?

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply