Källkod till drivrutinen och Telldus Setup efterlyses

Moderator: Telldus

Post Reply
mcdanne82
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Källkod till drivrutinen och Telldus Setup efterlyses

Post by mcdanne82 »

Köpte en tellstick som verkade vara en bra produkt speciellt för det står överallt att den bygger helt på öppen källkod, nu när man granskar det hela så är det ju endast något exempelprogram för att via styra via en dll som källkoden är släppt till.

För att maximera nyttan av denna så vill man ju ha källkoden så programmet kan kommunicera direkt mot usb enheten samt att man via sitt egna program kan lägga till nya enheter och kunna skicka tex, typ nexa, huskod B, kanal 4, på utan att först köra något exernt konfigurationsprogram

Tellsticken verkar fungera mycket bra men källkoden grabbar, man kan inte marknadsföra en produkt som open source och sedan inte lämna ut koden.
"Mjukvaran har öppen källkod...."

Mvh Daniel Olsson
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Källkoden till det mesta finns här:
http://svn.telldus.se/

Källkoden till Telldus Setup finns i dagsläget inte på vårt publika subversion repository men jag skickar den gärna på mail om du är intresserad?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
goran431
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by goran431 »

>För att maximera nyttan av denna så vill man ju ha källkoden så programmet kan kommunicera direkt mot usb enheten samt att man via sitt egna program kan lägga till nya enheter och kunna skicka tex, typ nexa, huskod B, kanal 4, på utan att först köra något exernt konfigurationsprogram

Precis det här är jag också intresserad av.
Finns det möjlighet att få källkoden via mail?
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

jag håller på o skriva hemautomation i php till iphonen... till alla lampor använder jag tellstick och det är ju bara att anropa rfcmd så många gånger man vill med sina kommandon... tar ca 500ms mellan varje signal kan gå fram.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

goran431 wrote:>För att maximera nyttan av denna så vill man ju ha källkoden så programmet kan kommunicera direkt mot usb enheten samt att man via sitt egna program kan lägga till nya enheter och kunna skicka tex, typ nexa, huskod B, kanal 4, på utan att först köra något exernt konfigurationsprogram
All denna logik finns här.
Telldus Setup är egentligen ganska dum och är bara en frontend för att göra konfigurationen enklare. Den använder ingen egen "magi" utan använder endast funktionerna från tellusbd101.dll.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply