Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
Bulrik
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Bulrik »

Hej.

Jag har länge använt en TellStick tillsammans med SwitchKing och dessa har fungerat helt felfritt tillsammans.
När jag sedan uppdaterade systemet med en TellStick Duo började problemen.

SwitchKing klient tappar kontakten med SwitchKing server och detta beror på att SwitchKing serverprocesserna stannat som i sin tur förmodligen beror på att TelldusService.exe löper amok (ca 100% CPU) för att senare kracha.

Det hjälper inte att jag startar upp Telldus Service igen. När jag försöker styra en mottagare med Telldus Center får jag meddelandet "TellStick not found".
Först efter en ur/i-koppling av Tellstickan får den kontakt med Telldus Center igen.

Givetvis har jag uppdaterat både min klient- och serverdator med de senaste uppdateringarna från Telldus och SwitchKing.
Båda mina datorer har 32-bitars XP med alla dess uppdateringar installerade.

Har någon haft ett liknande problem?
//Ulrik
Last edited by Bulrik on Fri Nov 11, 2011 10:43 pm, edited 1 time in total.
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by jajnas »

Jag har EXAKT samma problem...

SwitchKing-klienten tappar kontakten med server. Kollar server. SwitchKing-tjänsterna har avslutats.
Kollar aktivitetshanteraren. TelldusService verkar ha hängt sig (CPU>90%).

Antagligen hänger sig SwitchKings tjänster när TelldusService inte svarar...

Jag har också problem med att jag måste dra ur sladden till Duon och stoppa in igen, för att det ska fungera ett litet tag.
Men sen hänger sig tjänsten igen :(
Besök min blogg om teknik och hemautomation: JDahl.se. Eller mina andra sidor Köpa antivirus och Snabbare Dator
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by johe71 »

jag hade någon liknande typ av problem, jag loggade temperaturer och efter ca ett dygn så fick jag inte in några värden... när jag testade då så fick jag även "tellstick not found" i tellduscenter, jag provade på både min linux-dator och min windows-dator och upplevde i princip samma beteende på båda plattformarna...

typ den 15-16 oktober så provade jag med en annan USB-kabel som jag hade liggande... och sedan dess har det inte varit ett enda problem med loggningen av temperaturer
Bulrik
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Bulrik »

Vad skönt att höra att man inte är ensam om problemet!
Just nu ligger mitt system nere. Det är liksom ingen idé att starta upp det då det ändå komer att stanna någon gång under natten...
Det där med att testa en annan sladd verkar långsökt men just nu är jag beredd att testa vad som helst.
Jag skall också testa med ett annat USB-uttag och se vad som händer...

//Ulrik
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Martin »

Har haft liknande problem när jag loggade temperaturen via Kjel & company´s trådlösa termometer. Allt fungerade bra innan tills jag började sammla in data ifrån dessa. Efter att ha tagit ur batterierna och stoppat tillbaka dom så fick dom en ny sändar kod som jag la in i stället. Allt fungerar nu utan problem och både Tellstick tjänsten och SK har varit uppe i flera veckor utan hängningar. Innan gick det några timmar innan allt stannade.
Om ni har många enheter kan det kanske vara värt att reseta dom och koppla in en i taget för att se om det är något sådant som strular.
jaaahaaa
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by jaaahaaa »

Det blev MYCKET bättre för mig när jag kopplade den rakt in i USBn på datorn istället för via USB hubb med förlängning...
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Bigert »

Kör Tellstick Duo + NexaHome och tappar också kontakten. Oavsett om NexaHome är på eller inte så upphör kontakten mellan datorn och Duo. Hjälper inte att starta om programmen och dra ur Duo eller sätta i annan USB-port. Går då inte heller att köra on/off manuellt på den datorn den är kopplad mot.
Enda sättet är att starta om tjänsten.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Bigert »

När jag installerat EventGhost upptäckte jag korta avbrott mot en System.DeviceAttached som visade sig vara TellStick Duo. Datorn verkade inte hinna reagera med "bortkopplings-ljudet". Trodde först det var en dålig kabel, men efter byte visade det sig vara lätt att fortfarande få glapp i TellStickens mini-USB. Även en mindre rörelse skapade kort avbrott. Ser ingen misstänkt skada. Dålig kvalité på uttag? När man labbar är det lätt att det inte är helt stilla. :?:
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Bigert »

Sedan mitt förra inlägg har min Tellstick Duo fungerat utmärkt i en vecka. Det verkar vara fler faktorer som spelar in, men det jag har gjort är följande:
Gått över från WiFi till kabel Gbit.
Prioriterat tjänsten Telldus.
Nya drivrutiner till disken som belastade disken mer än nödvändigt.

Får känslan av att tjänsten är tidskritisk mot TelldusCenter.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Jerbe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Min dator tappar kontakten med min Tellstick Duo

Post by Jerbe »

Bigert wrote:Sedan mitt förra inlägg har min Tellstick Duo fungerat utmärkt i en vecka. Det verkar vara fler faktorer som spelar in, men det jag har gjort är följande:
Gått över från WiFi till kabel Gbit.
Prioriterat tjänsten Telldus.
Nya drivrutiner till disken som belastade disken mer än nödvändigt.

Får känslan av att tjänsten är tidskritisk mot TelldusCenter.
Jag gissar att WiFi+Tellstick dragit för mycket ström. Antingen av standby-linan eller av USB-porten.
Post Reply