Z-Wave uttag helt utslagna efter strömavbrott

Moderator: Telldus

Post Reply
Klutte
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Z-Wave uttag helt utslagna efter strömavbrott

Post by Klutte »

Hej!

Jag har en TellStick ZNet Lite 1.0.14 och ett antal Z-Wave strömbrytare TZWP-100 (http://telldus.com/produkt/fjarrstyrt_u ... us_z-wave/) och även några 433-strömbrytare.

Igår fick vi ett strömavbrott på cirka 2 timmar. Efter detta så fungerar endast 433-strömbrytarna. Varenda en av Z-Wave strömbrytare har tappat kopplingen och jag kan varken slå av eller på dessa via mobil-appen eller web. Kan det ha att göra med att någon slags routing-table har blivit felaktig och inte är uppdaterad? Kan jag försöka trigga igång en sådan själv?

Jag försökte först köra exclude på Z-Wave strömbrytarna och det gick, men sedan när jag försöker inkludera dessa igen får jag bara "Noden hittad... (1% klart)" och sedan händer inget.

Eftersom precis alla av Z-Wave strömbrytarna är obrukbara misstänker jag att det inte är brytarna i sig utan något mer komplicerat Z-Wave-mässigt som slutat fungera?

Någon som har tips?

Mvh

Klutte
Klutte
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave uttag helt utslagna efter strömavbrott

Post by Klutte »

Hej igen, en kort uppdatering:

Jag valde en av Z-Wave fjärrströmbrytarna och gjorde en hårdvaru-reset (istället för en exclude). Sen fungerade det att inkludera brytaren igen. I samband med detta fick jag liv i de övriga. Det är på något sätt som att får man igång en, så får man igång alla.

Skönt, hade varit mindre roligt att behöva resetta och inkludera samtliga brytare inklusive turer på stegen för sirener etc... :D

Enda smolken i bägaren är att jag successivt bytt ut 433-brytarna mot Z-Wave just för att få bättre reliabilitet, men ska det bli så här meckigt varje gång strömmen går så är det ju nästan bättre med 433. Går det måntro att bli av med en fantom-device som nu inte går att excluda eller på något annat sätt bli av med i web-gränssnittet?

Mvh

Klutte
mattias
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Landskrona

Re: Z-Wave uttag helt utslagna efter strömavbrott

Post by mattias »

Klutte wrote: Sat Feb 24, 2018 3:55 pm Går det måntro att bli av med en fantom-device som nu inte går att excluda eller på något annat sätt bli av med i web-gränssnittet?
Går det inte att markera den som död?
(Redigera enhet ->Generell information->Avancerade inställningar->Markera nod som död)
Klutte
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave uttag helt utslagna efter strömavbrott

Post by Klutte »

Jo, helt rätt - jag fick tipset från support att göra så och nu är noden borta! Tack för tipset!
petah52
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave uttag helt utslagna efter strömavbrott

Post by petah52 »

Jag råkade ut för samma sak och var på väg att köpa två nya z-wave plugin brytare och en ny inbyggd brytare. Det gick att exkludera brytare men inte att återigen inkludera dem. Efter att ha läst denna tråd förstod jag att loppet trots allt inte var kört.
När jag kollade på min Telldus ZDnet v2 såg jag att Status LED inte lyste med fast grönt sken. Enheten hade alltså inte kontakt med Telldus Live. Efter en omstart och kontroll av att Status LED blev grön så kom mina tidigare exkluderade plug-in upp som Device 36 och 37. De var så att säga bara exkluderade "lokalt" men fortfarande inkluderade "globalt". Efter omdöpning så fungerade alla tre som vanligt igen. Mina två dörrsensorer med batteri fungerade hela tiden.
Post Reply