Z-Wave nätverk - börja om från början eller bara lämna tillbaka allt?

Moderator: Telldus

Post Reply
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Z-Wave nätverk - börja om från början eller bara lämna tillbaka allt?

Post by msand »

(Follow up till https://forum.telldus.com/viewtopic.php ... 02f6cfcec9)
OK, har givit mitt Z-Wave nät en lång chans nu men har tröttnat.
Köpte en Telldus ZNet Live v2 samt tre stycken FIBARO Single/Double Switch 2 och konfigurerade allt i lördags. Visst initialt strul med att få enheterna att koppla ihop sig men lyckades efter många försök och omstarter få de tre enheterna in i Telldus. 6 stycken Telldus ON/OFF 433 pluggar med fjärrkontroll används också och har inga problem alls, trots att de är på längre avstånd än de tre FIBARO enheterna.

Bor i ett trähus. Alla Z-Wave enheter sitter inom en radie av 10 meter från controllern. Inga kabelrör eller dosor i metall.

Styrningen av Z-Wave enheterna fungerar till 50% (speciellt vanligt är att AV-kommandot missas av någon anledning, antagligen samma naturlag som säger att en fönsterhiss på bilen aldrig går sönder när fönstret skall ned, bara när det skall upp!).
Appen eller Telldus Live siten ger ingen indikation på status eller uppdatering av sensorerna (jag fick en uppdatering dagen jag parade ihop allt). Appen ger dessutom hela tiden "Action Currently Unavailable" när man försöker att styra någon av Z-Wave enheterna och i 50% av fallen så utförs kommandot.

Signal-indikeringen på alla FIBARO-enheter (läget i menyn där man ser status) är konstant röd - ingen kontakt.

Börjar fundera på att lämna tillbaka allt till Kjell & Co, men vill ge det en sista chans så jag har lite frågor som någon klok här kanske kan hjälpa med:

Hur börjar man om på nytt och rensar all konfiguration?
Behöver man en massa Z-Wave repeatrar eller on/off-pluggar (om dessa nu fungerar som repeaters)?
Är FIBARO enheterna inte kompatibla med Telldus? Skulle man tagit Everspring direkt från Telldus istället?
Finns det bättre verktyg för felsökning (SSH, web API eller liknande)?

Hjäääälp.... :-)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Z-Wave nätverk - börja om från början eller bara lämna tillbaka allt?

Post by etompau »

msand wrote: Thu Feb 01, 2018 8:03 am Hur börjar man om på nytt och rensar all konfiguration?
Hjäääälp.... :-)
Tror inte det har någon påverkan, men att ta bort en z-wave-enhet gör du genom genom att exkludera den.
Sedan kan du ta bort din plats från Telldus Live, då ryker all konfigurering.
msand wrote: Thu Feb 01, 2018 8:03 am Behöver man en massa Z-Wave repeatrar eller on/off-pluggar (om dessa nu fungerar som repeaters)?
Bara om du behöver utöka täckningsområdet. Enbart nätdrivna enheter fungerar som repeater.
msand wrote: Thu Feb 01, 2018 8:03 am Är FIBARO enheterna inte kompatibla med Telldus? Skulle man tagit Everspring direkt från Telldus istället?
Lista över kompatibla enheter finner du här:
http://live.telldus.com/help/index

Dina mottagare är markerade med "some issues regarding sub nodes" Ingen aning vad det betyder.
msand wrote: Thu Feb 01, 2018 8:03 am Finns det bättre verktyg för felsökning (SSH, web API eller liknande)?
Jag skulle ha testat med att flytta ZNet till en plats i direkt anslutning till en av dina mottagare och där verifierat exkludering/registrering och därefter funktion. Fungerar det inte korrekt och med 100% säkerhet får du agerar utifrån detta (ev. hårdvarufel).
Annars flytta din ZNet längre bort från testplatsen där styrning fungerar korrekt och se hur det fungerar. Då får du klarhet i om det är ett radio/räckviddsproblem.
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave nätverk - börja om från början eller bara lämna tillbaka allt?

Post by msand »

etompau wrote: Thu Feb 01, 2018 8:49 am Dina mottagare är markerade med "some issues regarding sub nodes" Ingen aning vad det betyder.
Enligt https://www.zwavesverige.se/strombrytar ... -8kw-gen-5 är status "Fungerar. Slavenheterna som genereras automatiskt behöver döljas manuellt."

Skall testa och flytta znet och i värsta fall nuke:a hela siten när jag är på plats nästa gång.
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave nätverk - börja om från början eller bara lämna tillbaka allt?

Post by msand »

OK - följer upp detta lite kort.
Jag har fått sakerna att fungera tillfredsställande genom att komplettera installationen med tre stycken Range Extenders (https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/range-extender-6) där den första sitter i samma rum som ZNet enheten och de två andra i varsin del av huset.
Tar jag bort den som sitter i samma rum slutar allt att fungera så det känns som om Z-wave-radion i ZNet-lådan är riktigt klen.
Post Reply