Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Moderator: Telldus

Post Reply
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Post by msand »

Helt rookie på detta men har införskaffat en Telldus Znet v2, 6 stycken 433 pluggar samt tre stycken Fibaro Single och Double Switch 2 för Z-Wave. Z-wave är hyggligt uppe och snurrar men det är grymt opålitligt (missar ofta hädelsestyrning eller tryckning i appen) och jag får ingen status på om lampan är tänd eller ej. Appen meddelar allt som oftats "Action Currently Unavailable". De 6 stycken 433 pluggarna fungerar klanderfritt.

Bor i ett trähus från sent 1800-tal (dvs tjocka stockar). Alla Fibaro enheterna är inom 5-10 meter från Telldus controllern som sitter hyggligt centralt i huset. Det var initialt en massa strul att lägga till dessa enheter och jag undrar om det är något där som gjort att allt går så dåligt. Har läst här att många har kontaktat supporten för att rensa sina enheter och börja om, är det idé att göra det eller kan man trycka på någon knapp?

När man kör nät-status-test på Fibaro enhetern (violetta valet i den menyn switcharna har) rapporterar de alla "ingen kontakt" (röd LED) även fast de är inom synhåll för Telldus enheten.

Några ideer?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Post by etompau »

Låter som räckviddsproblem.
Avvakta och se om du får bättre funktion när systemet uppdaterar mesh-nätverket.
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Post by msand »

OK, håller tummarna. Så här långt en dyr besvikelse :-(
Vet man hur ofta den uppdaterar mesh:en? Mina sensor readings är alla från 2017-01-27 när jag monterade noderna.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Post by etompau »

Vad jag vet ska det ske åtminstone en gång per dygn.

Har du kollat hur antennen från mottagaren ligger i dosan? Håll den borta från metall.
Signalen från sändarna i z-wavegrejorna är svag så det gäller att optimera installationen.

Ang. problemet med appen, har du senaste version (3.4.15)?
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Post by msand »

OK, skall öppna dosorna och lufta antennerna.
iOS rapporterar app version 3.4.14 och ingen uppdatering finns i App Store vad jag kan se.
Tack för hjälpen!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Har jag sabbat mitt Z-Wave nät?

Post by etompau »

OK, jag kör Android och där är senaste. ver. 3.4.15.
Lycka till.
Post Reply