To ZNet i samme nettverk - master/slave?

Moderator: Telldus

Post Reply
kaglesne
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

To ZNet i samme nettverk - master/slave?

Post by kaglesne »

Hei og godt nytt år!
(Jeg håper det går fint at jeg skriver dette på norsk.)

Jeg har en ZNet Lite og en Net, og kjøpte nå i tillegg en ZNet Lite v2 for å utvide rekkevidden.

Denne ZNet Lite v2 er lagt til som egen location og fungerer fint. Men er det ikke så at med to Z-Wave-kontrollere på samme nettverk skal den ene være "slave" av den andre?

Jeg ønsker at min "gamle" ZNet Lite skal bli "slave" og at den nye ZNet Lite v2 skal bli master/hoved-location.

Hvordan gjør jeg dette? Jeg har prøvd metoden i brukermanualen noen ganger, men forstår ikke helt hvordan jeg skal få det til. Hvordan kan jeg se om det er riktig?

Hilsen Knut Arne, Norge
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: To ZNet i samme nettverk - master/slave?

Post by etompau »

Godt nyt år!

Jeg tror ikke det er mugligt at bruge to (2) ZNet eller andre Z-wave-controllers og få disse til att virker som master/slave.
Z-wave-bruger mesh-teknik mellan netansluttne mottaker för at udöge rekkevidden, men ikke principet med flere controllers.

Det blir som du beskriver, to unike lokationer.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: To ZNet i samme nettverk - master/slave?

Post by Palle »

Om du laddar ner manualen till ZNet, så står där hur du gör. Jag har provat och fått in min ZNet i min ZNet V2. På detta viset kan jag göra händelser med givare från båda controllers:en. Är inte helt stabilt för mig. Vissa enheter laddas inte helt rätt i slave-enheten.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: To ZNet i samme nettverk - master/slave?

Post by etompau »

Palle wrote:Om du laddar ner manualen till ZNet, så står där hur du gör. Jag har provat och fått in min ZNet i min ZNet V2. På detta viset kan jag göra händelser med givare från båda controllers:en. Är inte helt stabilt för mig. Vissa enheter laddas inte helt rätt i slave-enheten.
Tack för info. :oops:
Ja, jag såg lite senare att möjligheten fanns för att göra denna integration. Själv kör jag bara med en Net och Znet så länge.
Net får rulla på då den enbart rapporterar temp till temperatur.nu
Post Reply