Dålig räckvidd Z-wave?

Moderator: Telldus

Post Reply
Mattias_jo1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Dålig räckvidd Z-wave?

Post by Mattias_jo1 »

Hej,

Har lite strul med mina sensorer efter bytt från Zipabox till Telldus.

1. Räckvidd/mesh nät funktion
När jag står i samma rum som min Znet står i och testar min garage sensor så får jag notiser på händelser ca 7m från gateway. Flyttar mig till hallen 5m längre, med 1 vägg i mellan så får jag inga notiser. Står t om 1m från en z-wave brytare och en range extender (vet inte om den funnkar med telldus med den finns i systemet) den är precis utanför ytterdörr. Tänkte till mitt garage som är ytterligare 10m bort. Lustigt nog har jag inga problem me 433 Mhz till en temp sensor i garaget?!!

2. Finns det nått sätt att kolla om mesh funktionen fungerar? Har z-wave plus brytare men har 2 nexa dimmer kvar i systemet som skall bytas ut så småningom.
Förmodar ett det bara skall funka...konstigt bara att garage sensorn inte tar emot från dessa?!?

3. strul att exkludera en qubino sensor trots 1m från gateway så trippel/5-klickar jag men inget händer. Tips gärna. :?
EDIT: Nr 3 fick jag att fungera nu...efter mycket om och men.....
Kirunauser
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dålig räckvidd Z-wave?

Post by Kirunauser »

Hej,
Jag ar liknande problem med Fibaro FGR-222(4 meter fri sikt fram till dos montaget i vägg) och POPP On/Off Socket - IP44 (5 meter och en yttervägg).
Signaler går sporadiskt fram.

Glädjande fungerar "FJÄRRSTYRT UTTAG TELLDUS Z-WAVE
311912" från Telldus bra under samma förhållanden men på 7 m avstånd.

Just detta med hur man skapar ett mesht nätverk är intressant.

Som det ser ut nu så är 433 att föredra, detta med Z-wave är svårt att överblicka och leverantörsberoende.

/Telldus lite v2 Pro användare
Post Reply