Stänga av laddaren när batteriet är färdigladdat

Moderator: Telldus

Post Reply
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stänga av laddaren när batteriet är färdigladdat

Post by KentTage »

Hej!

Jag har en Tellstick Znet v2 och en nyinköpt Fibaro Wall plug med effektmätning.
Jag håller på och arbetar mycket med skruvdragare för tillfället och skulle vilja kunna sätta batteriet på laddning via Fibaropluggen. Så vill jag att laddningen skall stängas av när batteriet är färdigladdat. Jag vill alltså låta laddaren dra igång laddning, med eventuellt lite lägre effektförbrukning precis i början, sedan högre förbrukning under tiden laddningen pågår för att till slut gå ner i förbrukning när batteriet är färdigladdat. Då vill jag att Fibaropluggen skall stänga av laddningen helt.

Sensordata har jag, men jag kan inte komma på hur jag skulle skriva ett event för att lösa problemet. Jag tänkte trigga på att pluggen aktiveras, men jag hittar inget sätt att göra det. Någon som har något tips.

Min tanke vara om det gick att göra med events, men jag kan tänka mig andra lösningar där jag får programmera något. Har bara inte kommit dit ännu med min Telldus, så peka mig gärna i rätt riktning i så fall.
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stänga av laddaren när batteriet är färdigladdat

Post by KentTage »

Tror jag försökte tänka lite för mycket...

Självklart kunde jag göra ett enkelt event som triggar på att effekten sjunker under en viss nivå och då stänger av pluggen.

I och med att triggern är att effekten skall sjunka under en nivå så går det bra att det är lite lägre effekt precis när laddningen slås på. Först när den varit högre och går under värdet så stängs laddningen av.

Ibland skall man låta bli att försöka tänka för mycket. :shock: :D :idea:
Post Reply