Denna enhet stödjer inte kryptering, den är nu inkluderad ic

Moderator: Telldus

Post Reply
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Denna enhet stödjer inte kryptering, den är nu inkluderad ic

Post by Esse non videri »

Jag försöker inkludera en Qubino Flush dimmer (ZMNHDD1) i Telldus Live (TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11) utan framgång. Tre gånger testade jag med samma nedslående resultat. Testade sedan mot Raspberry Pi som jag kör Domoticz på (som jag skaffade i väntan på Tellstick ZNet Pro) och där gick det som en dans. Testade även med att sätta Parameter No. 250 – Unsecure/Secure Inclusion till 1 - Secure Inclusion utan framgång. Till saken hör att jag får upp en bild på enheten och under avancerade inställningar finns många om inte alla konfigurationsparametrar i klartext. För eliminering av felkällor har samtliga försök skett i anslutning till ZNet:en och Raspberryn.

Är det någon som lyckats med att inkludera Qubino i secure mode eller som haft motsvarande problem?
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Denna enhet stödjer inte kryptering, den är nu inkludera

Post by Esse non videri »

Jag har öppnat ett case hos Telldus på detta. Innan jag kör det i botten har jag i helgen avslutat bytet av kontroller då jag hade en av de första med hårdvaruproblem. Läser man tillgängliga manualer på Z-Wave så ska man kunna inkludera en ny kontroller i ett Z-Wave-nät och sedan byta plats på primär och sekundär kontroller. Det är dock inget som Telldus support verkar vara bekant med. Jag försökte dock att autentisera den nya kontrollern och sedan inkludera den och får då samma svar som för Qubinon. Jag kopplade då bort den gamla kontrollern och fabrikåterställde den nya och alla Z-Wave-enheter jag hade och började om från början.

Det var ingen rolig upplevelse, i princip alla enheter oavsett om de var från Telldus eller ledande tillverkare rapade "Denna enhet stöder inte kryptering,..". Enda undantagen som jag kommer ihåg på rak arm var Fibaros dörr/fönstersensor och ID Lock 101. Qubinos Flush Swich gick inte ens att ställa om till monostabil. Jag fick exkludera den, inkludera den i Domoticz/Raspberry Pi 3/Z-stick-kontrollern som jag skaffade medan jag väntade på Znet Pro (som aldrig kom), ändra inställningarna, exkludera den och inkludera den igen i Telldus Live. Bedrövligt är bara förnamnet. Det positiva är att jag nu har raskare respons på uppsatta händelser. Om det sedan beror på bättre radiotäckning eller upprensning är frågan.

Det verkar som om Telldus har ett ordentligt arbete utmätt framför sig om plattformen ska ha en framtid. Jag har tillräckligt med måsten och skulle föredra lösningen som Telldus har där man inte behöver pilla själv men om inte den är framkomlig får jag falla tillbaka på Domoticz/Raspberry Pi 3/Z-stick-kontrollern som jag pimpade förra veckan med en touchscreen och en Z-Wave.me 2 (som dock inte är installerad ännu). Det är ett meck med ständiga uppdateringar av Raspbian och Domoticz men det fungerar, än så länge i alla fall.
Post Reply