Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i LIVE

Moderator: Telldus

Post Reply
Erik87
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i LIVE

Post by Erik87 »

Hej,

Har nyligen bytt från min Telldus .NET till Telldus znet v2, i samband med detta köpte jag en Fibaro Dimmer 2 som jag har kopplat in. Dock har jag lite små problem och vet inte riktig vad det beror på. Det första problemet är att senorinfo inte uppdateras, fick information från senorn den första timmen enheten var inkopplad sedan dess har inte senorinfo uppdaterats i Telldus Live. Ett annat problem som jag upplever är att om enheten/lampan är tänd och jag släcker den via den fysiska strömbrytaren så uppdateras inte statusen på enheten i Telldus Live, gör jag tvärtom dvs går från en släckt enhet/lampa och tänder via den fysiska knappen så uppdateras status i LIVE. Tänder jag och släcker via Telldus Live fungerar status uppdateringen bra.

Någon har varit med om liknande problem?
muikster
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i

Post by muikster »

Jag har liknande problem med Fibaro Double Switch 2 och Telldus znet v2. Via den fysiska strömbrytaren uppdateras inte statusen på enheten i Telldus Live.
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i

Post by Esse non videri »

Jag bytte ut en felande TellStick ZNet Lite v2 i helgen och återställde då hela siten. Jag gjorde inkluderingen på max en meters avstånd som de flesta anser att man ska göra med hjälp av en lång nätverkskabel till kontrollern som jag flyttade runt. Det som fanns i närheten av kontrollern fungerade klanderfritt. När jag sedan flyttade kontrollern till "apparatrummet" tappade jag kontakten med vissa enheter trots att enheter i närheten kunde nås och borde kunnat vidareförmedla informationen. En justering av kontrollerns läge gjorde att jag fick tillbaka kontakten.

Av detta drar jag följande slutsatser; Vid inkluderingen byggs i kontrollern en nätverkstopologi som sedan inte stämmer då enheterna hamnar i radioskugga. Jag har inte hittat något sätt att uppdatera nätverkstopologin som i Z-Wave-termer heter "Network Heal". Det verkar inte heller gå med automatik då det hade gått flera dagar sedan inkluderande utan att det rättade till sig av sig själv.
geirbakkw
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i

Post by geirbakkw »

Hei, fikk løst problemet med mine Dobble switch i helgen, dere må legge Tellstick zNet til associated device på group 2 og 4 på Mor enheten og til gruoup 2 på hver av under enhentene, da vil dere få status fra fysisk koblet bryter.
muikster
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i

Post by muikster »

Tack, nu fungerar det bra för mig också!
berka
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i LIVE

Post by berka »

Fick du ordning på statusen även fast lampa tänts / släckts via fysiska strömbrytaren på väggen?

Så länge jag använder mig av appen/inte fysiska strömbrytaren för att tända och släcka så får jag korrekta status...

Men så fort man ex släcker på den fysiska knappen så "fastnar" statusen i tänt läge eller släckt beroende på vilken status man utgick från!
muikster
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Dimmer 2 uppdaterar inte senor info och status i LIVE

Post by muikster »

Statusen fungerade också från fysiska strömbrytaren. Men inte längre, jag vet inte vad har förändrats.
Post Reply