Enkel fråga: Hur tänder jag en till lampa med samma brytare?

Moderator: Telldus

Post Reply
mattiasmalm
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Enkel fråga: Hur tänder jag en till lampa med samma brytare?

Post by mattiasmalm »

Jag har kört Tellstick Net ett tag men har nu kompletterat med en Tellstick Znet Lite v1 för Z-wave. Jag har en strömbrytare på väggen med en infälld Z-wave-puck (Nexa AN179) för att tända/släcka fast installerad fönsterbelysning. Nu vill jag att samma knapp även tänder/släcker en golvlampa med vanlig stickproppsbrytare.

Min enkla fråga: Hur gör man detta utan långa fördröjningar?

Om jag i Telldus Live lägger upp "händelser" (en för Tänd och en för Släck) blir det en fördröjning på flera sekunder och dessutom fungerar det inte pålitligt. Ibland händer inget. Det kanske beror på att man måste ha ett Pro-konto för att kunna köra events oftare än var 30:e sekund.

Jag har testat att lägga in ett LUA-script och då blir det lite snabbare, pålitligt och möjligt att köra tätare, men fördröjningen är förtfarande några sekunder mellan tryck och att lampan tänds/släcks. Så här ser mitt script ut:

Code: Select all

local deviceManager = require "telldus.DeviceManager"
function onDeviceStateChanged(device, state, stateValue)
	if device:name() == "TV-rum Fonster" then
		local golvlampa = deviceManager:findByName("TV-rum golvlampa")
		if device:state() == 1 then
			golvlampa:command("turnon", nil, "Golvlampa")
		else
			golvlampa:command("turnoff", nil, "Golvlampa")
		end
	end
end
Hur ska man göra för att med Z-ware direkt tända/släcka flera brytare med samma knapp? I gamla 433 gick ju detta enkelt genom att lära brytarna att lyssna på samma kod från knappen.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Enkel fråga: Hur tänder jag en till lampa med samma bryt

Post by etompau »

Z-wave har något som kallas associationer, kan du inte använda denna funktion för att knyta statusförändringar för en enhet till någon annan?
mattiasmalm
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkel fråga: Hur tänder jag en till lampa med samma bryt

Post by mattiasmalm »

Tack etompau! Nu lärde jag mig nåt som kanske redan var självklart för många. Jag testade associationer vilket fungerade utmärkt och utan störande fördröjning. När jag inte kan dra tråd mellan strömbrytarna, eller vill komplettera med en rörelsesensor, blir det alltså associationer som ersätter den klassiska "trappkopplingen" eller tänder ytterligare belysning tillsammans med den som fysiskt kopplats till brytaren.

Eftersom jag har många gamla brytare av 433-modell vore det dock praktiskt att kunna göra samma sak med dem. D.v.s låta en z-wave-strömbrytare tända och släcka en 433-brytare. Det måste naturligtvis gå via min controller (Tellstick Znet Lite v1) eftersom det bara är den som kan sända 433. Går det att göra bättre och snabbare än mitt script ovan (3-4 sekunders fördröjning)?

Om jag har en Fibaro Dimmer 2 för att styra ett gäng LED-spottar känns det dessutom lite onödigt att köpa en till likadan för att bara vara associerad sändare i en andra strömbrytare. Finns det billigare alternativ om man bara behöver en z-wave-sändare utan möjlighet att koppla in själva belysningen?
Post Reply