znet v2 z-wave räckvidd

Moderator: Telldus

Post Reply
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

znet v2 z-wave räckvidd

Post by reined »

Hej
har en znet v2 (fixad) och undra hur mesh funktionen fungerar? skall den aktiveras eller sköter den det själv?
tycker räckvidden verkar väldigt dålig..eller mesh funktionen..jag försöker nå en brytare i garaget för att styra bilvärmaren med en z-wave plus plugg, ca 6-7m med väggar imellan.
men den verkar inte nå dit, (trots att den får in temp från ett fibaroöga som ligger ytterliga 3 m bort). provade med att sätta ytterligare en z-wave plus imellan. -alltså är avståndet mellan de båda pluggarna och znet inte mer än 3-4 m, men det fungerar inte.. så skall meshfunktionen aktiveras eller nåt?
dico
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: znet v2 z-wave räckvidd

Post by dico »

Hadde samme problem mot mine Fibaro smokesensors, så kjøpte 3 stk Telldus Z-wave on/off.
Nå ser de ut til å virke :-) Bare include pluggen(e), så skal signal-repeat/mesh fungere "out-of-the-box".

Men jeg hadde problemer med mine plugger. On/off fungerte, men repeat av signal fungerte ikke. Var visst HW-feil og fikk tilsendt nye fra Telldus.
Jeg har også en NorthQ Power Reader, som virker om den har direkte kontakt med Tellstick Znet v2, men nekter å sende signal gjennom repeat. Har en pågående sak med Telldus på akkurat denne nå.

Så konklusjon: Skal virke out-of-the box, men kan være problem.

Beklager norsk, men det er sikkert mer forståelig enn om jeg prøver meg på svensk ;-)
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: znet v2 z-wave räckvidd

Post by reined »

En av pluggarna är en telldus on/off, vilka pluggar har fwbuggen och vilka skall funka?
den andra är en fibaro on/off
dico
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: znet v2 z-wave räckvidd

Post by dico »

Tror Telldus logget inn å sjekket mine on/off plugs og fikk dermed beskjed i min support-ticket at jeg måtte sende de inn - så usikker på om de har publisert noe informasjon om batch/firmware på de som ikke fungerer.
Post Reply