Z-wave plus vs Z-wave

Moderator: Telldus

Post Reply
Cicaro
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Z-wave plus vs Z-wave

Post by Cicaro »

Halloj

Rätt ny på det här, är först nu som jag kommit så långt med huset att automation kändes motiverat. Hursomhaver, köpte en Telldus Znet lite v2 för att jag hade en jäkla massa 433mottagare som använts med fjärrkontroll tidigare och ville kunna nyttja båda systemen. Nu kommer dock till en sak som jag skulle behöva hjälp med. :help:

Z-wavedelen är uppbyggd med Fibaro Double Switch 2 vilken är Z-wave plus - kändes onödigt att inte gå på senaste generationen när man bygger upp nytt.

Så långt är allt bra, även om det är något som gör att energimätningen bara fungerar på ena kanalen.

Men när jag nu börjar leta efter enheter för att ta in signaler (exempelvis Fibaro Universal Sensor FGBS-001) eller styra rgb-ledslingor (exempelvis Fibaro RGBW-Controller FGRGBWM-441) så hittar jag inte några produkter som är Z-wave plus. Blir även orolig när jag ser Movez spec eftersom den anger bara Z-wave och i planen ligger minst en sådan för att styra persiennen på ett väldigt utsatt fönster.

Som jag har förstått räcker det med en enhet i meshnätverket som inte är Z-wave plus så går allt på Z-wave så då känns investeringen i plusenheter rätt onödig just nu.

Hursom det jag skulle vilja ha hjälp att reda ut är:
1. Finns motsvarande RGB-styrning och sensormodul (ingångar för analoga sensorer) som Z-wave plus och det är jag som inte hittat motsvarande? (eller är Z-wavetekniken på utgående och alla väntar på något annat så jag har investerat i förlegad teknik?) :shock:
2. Om jag kopplar in en icke plusenhet nu (fast jag helst slipper) vad kan jag förvänta mig för skillnad gentemot idag? Fördröjningar? Räckviddsproblem?
Post Reply