Tellstick ZNet Lite v2

Moderator: Telldus

Post Reply
furyb
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick ZNet Lite v2

Post by furyb »

Hej,

Jag undrar hur det är med den nya Tellstick ZNet Lite v2 och sändning/mottagning av signaler. Klarar den också endast av att skicka/ta emot en signal i taget oavsett 433 eller ZWave eller kan den hantera flera samtidigt? Aneldningen att jag frågar är att jag idag har en vanlig NET där jag har problem med ex. rörelsesensor i trappen som skickar signaler samtidigt som man försöker göra något annat och det blir då långa fördröjningar eller till och med "tappade" signaler ibland. Funderar på om det är värt att uppgradera och då byta ut alla sensorer till ZWave för en bättre hantering, då dessa sänder på ett annat sätt än 433 om jag förstått rätt. Dvs. inte "spammar" signaler i ett antal sekunder som ockuperar telsticken under tiden.

MVH
Andreas
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick ZNet Lite v2

Post by etompau »

Exakt hur burken hanterar flera samtidigt inkommande signaler kan nog bara Telldus ge ett bra svar på, men jag gjorde en snabb test med min Znet och även om jag sänder en längre signalskur med en 433-fjärrkontroll så går det samtidigt att manövrera en Z-wavemottagare.
furyb
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick ZNet Lite v2

Post by furyb »

Det låter ju intressant, då låter det ju som att det skulle kunna fungera som jag tänkt mig. Jag får sån extrem fördröjning på lampan i hallen som ska triggas via magnetsensorn på ytterdörren ibland. Oftare än inte. Jag börjar misstänka att det beror på att husdjuren springer i trappen där det sitter en rörelsesensor när jag kommer till dörren och därmed "spammar" systemet och förhindrar de signaler jag vill få fram. Hanterar ZWave det på ett annat sätt så kanske det funkar... förhoppningsvis :)
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick ZNet Lite v2

Post by Masonit »

Om du tänder lampan via ett event så är det nog exekvering av eventet som står för fördröjningen.

\Masonit
Post Reply