Znet lite och 433 fjärrkontroller

Moderator: Telldus

Post Reply
PEGE
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Znet lite och 433 fjärrkontroller

Post by PEGE »

Hej,

Jag är helt ny på detta och köpte nyligen en Znet lite i ett försök att automatisera lite i hemmet. Jag har ännu inte köpt några Z-wave enheter utan tänkte börja med att styra mina gamla 433 enheter.
Jag har ett 10-tal fjärrströmbrytare som jag styr med fyra olika likadana fjärrkontroller, kontroller och brytare är av märket Proove.

Jag har lagt till två brytare som test och dessa hittas när jag söker via Telldus Live!, jag kan också styra brytarna sen. Jag har läst lite på detta forum om att använda sin Telldus enhet som nav för att Live! ska visa rätt status om man använder fjärrkontrollerna blandat med scheman eller sätter på/av via Live!. Det ska också gå att scanna fjärrkontrollen och lägga in den som enhet. Men jag gissar att detta inte är möjligt på Znet då den endast kan sända 433 och inte ta emot?

Finns det någon annan lösning på ovan problem?

Blir kanske till att fixa Z-wave brytare sen istället men jag gillar att kunna släcka/tända manuellt med fjärrkontroll också om komplement...

Tacksam för tips!
arvidcarlander
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet lite och 433 fjärrkontroller

Post by arvidcarlander »

Jag tror planen är att lägga till 433 mottagning i Znet pro.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Znet lite och 433 fjärrkontroller

Post by etompau »

ZNet Pro är lagd på is. En ZNet med både sändning och mottagning på 433-bandet är på gång under hösten 2016.
http://developer.telldus.com/blog
Post Reply