Alarm state - Larm

Moderator: Telldus

Post Reply
CristianCson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Alarm state - Larm

Post by CristianCson »

Jag har nu installerat lite z-wave prylar (kontakter) till min Telldus Znet Lite, och funderar nu på att se om det också kan fungera som larm och då fick jag lite funderingar.

Har noterat att enheterna har stöd för "z-wave alarm state" där ex fibaro väggplugg kan blinka i olika färger, och andra kan låta lampor blinka..

Hur gör man för att få sitt z-wave nätverk att komma i Alarm state, kan man styra det från telldus.net?

Tittade på att komplettera med ex Zipato MINI KEYPAD för att slå på och av "larmet" men noterar att den står som ej supporterad av telldus, är det någon som har något förslag på någon annan enhet för att slå på och av larm, eller fungerar denna delvis?
Pajon
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by Pajon »

Det hade varit jättebra om det blivit stöd för den enheten, håller med dig!

Själv så slår jag på / av larmet genom att skapa en fiktiv enhet vid namn Larm.
Sedan har jag skapat händelser. "Om rörelse etc. och Larm (fiktiva enheten) är på, starta siren och blinkande, dra upp rullgardiner, tänd alla lampor och skicka mail+sms.)
Har även lagt in ytterligare en fiktiv enhet som heter Larm Tyst. Den enda skillnaden är att jag här bara får mail+sms.

Övriga saker man skulle kunna göra, är att köpa en vanlig strömbrytare. Denna kopplar du mot en fiktiv enhet med! Finns ju inte någon tjuv som har en aning om att man ska trycka på den. Kanske fungerar så länge?
CristianCson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by CristianCson »

Ok men kan du sätta systemet i larm, så att alla enheter reagerar eller slår du då bara på sirenen?

Och hur löser du att ex dörrsensorn löser ut när "larmet är på" så man hinner slå av det eller gör du alltid det innan du går in?
zepixir
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by zepixir »

Har du løst problemet med tidsforsinkelse?

Iallefall kan du løse det på denne måten:


Event 1: Når bevegelsesdetektor går PÅ, hvis alarmanlegg er PÅ (dummy 1), slå Alarm PÅ (Dummy 2) (på denne action setter du eks. 30 sek forsinkelse)

Event 2: Når Alarm går PÅ (dummy 2 med 30 sek forsinkelse), hvis Alarmanlegg er PÅ, send mail.

Da vil du ha 30 sekunder på deg å slå av alarmen.

Hvis du er redd du glemmer å slå den av, kan du f.eks. få lys til å skru seg av og på, bruke tasker og autoremote til å spille av en alarm dersom bevegelsesdetektor går på når Alarmanlegg er på osv osv. Da kan du ikke risikere å glemme det
Mojito71
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by Mojito71 »

Hei,

Forsøker ikke å kuppe tråden :)

Men ble litt intr. i bruken av dummy1 of dummy2 :) Jeg har en stue hvor jeg har en Fibaro (mordor), og den har 900 sekunder i nedtelling før den sender "lys av". Utfordringen er at den ikke dekker rommet godt nok, og jeg skulle hatt flere bevegelsessensorer. Hvordan kan en få de til å samarbeide med lysstyringen? Er det mulig å ha en dummybryter med nedtelling til "lys av", som kan restartes av flere bevegelsessensorer?

Spurte Telldus for 1-2 år siden om de ikke tilbød globale tilstandsvariabler som kunne brukes av flere sensorer/brytere, men den gangen var svaret negativt.



mvh
Thomas
zepixir
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by zepixir »

Hei Thomas.

Hvis jeg forstår problemet riktig trenger du ikke bruk av dummy. Det enkleste er nok bare å lage 2 events:

Event 1:
Når PIR 1 skrus av, hvis PIR 2 er av, skru "lys av"

Event 2:
Når PIR 2 skrus av, hvis PIR 1 er av, skru "lys av"

For at dette skal fungere må selvsagt tidsforsinkelsen ligge i selve pir-en. Hvis tidsforsinkelsen er laget i telldus live, blir det fort mer aktuelt med dummy-brytere.

Mvh Einar
Mojito71
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by Mojito71 »

Hei,

Skal forsøke med PIR sin egen nedtelling, og så skal jeg forsøke med "delay and restart" på eventer

mvh
Thomas
zepixir
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by zepixir »

Ja, så lenge innstillingene på PIR detektorene er gode nok for det du ønsker ville jeg brukt det.
Hvis ikke kan du selvsagt lage en felles Event med dummy:
Event 1:

Hvis PIR1 eller PIR 2 slår seg av, slå dummy 1 på (innstilt med ønsket delay.

Event 2: hvis dummy 1 slår seg på, hvis PIR 1 og 2 er av, slå lys av.

Du kan gjerne ha restart på dummy 1, for hvis du har den på continue, vil det dersom PIR en går på og av igjen innenfor delay tiden, vil ikke dummy 1 bli aktivert igjen, og da vil heller ikke lysene bli skrudd av.

Dog vet jeg ikke hvor godt restart funksjonen fungerer.
Mojito71
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by Mojito71 »

Hei,

Fant ut at det var best å bruke timer i PIR. Hvis jeg brukte continue og restart på eventet, så fikk det litt uønskede konsekvenser. Hvis en PIR bestemmer seg for å være litt vrang en dag, slik at den verken sender av eller på. Så vil eventet uansett slå seg selv av etter at nedtellingen, og når en da ikke blir fanget opp av PIR 2, så blir det mørkt....

Thomas
zepixir
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by zepixir »

Ja, har hatt samme problemet med nexa sine 433Mhz pir. Men er dette altså et problem med Fibaro sin z-wave?
Mojito71
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Alarm state - Larm

Post by Mojito71 »

Ja, Fibaro sin "mordor" kan være offline en stund ja. Ikke opplevd det så ofte da.

Synes også den kan være vel lite sensitiv til tider. Har forsøkt å øke sensitiviteten i de settingene jeg finner, men om jeg sitter å jobber på et bord 3++ meter unna, så slår lyset seg av. Derfor jeg nå har bestilt en til for å få dekket stuen bedre.

Thomas
Post Reply