Znet lite går inte att inkludera

Moderator: Telldus

Post Reply
wolth
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Znet lite går inte att inkludera

Post by wolth »

Köpte helt nyligen en Znet lite, eftersom jag tänkte att den kund bli en bra brygga mellan alla mina 433 med två Tellstick Net och en utveckling mot Z-wave. Jag kanske var lite tidig här, eftersom Nexa Bridge är på gång och verkar uppfylla mina önskningar (inkl en snygg mobilapp). Den verkar inte heller kräva något särskilt abonnemang, något som verkligen irriterar med Telldus med tanke på de otroligt basala möjligheter som då tillkommer (push, motorvärmarkontroll t ex). Dessa enkla extratjänster kringgår jag med en Rfxtrx433.

Problemet nu är att Znet konsekvent vägrar att lägga till kompatibla enheter. Den räknar bara ner räknaren och.....inget! Inser naturligtvis att detta kan vara ett hårvarufel. Bara det att jag inte orkar med sånt med nya och dyra produkter. Har förstås lagt ett ärende till Telldus. Någon annan som haft liknande problem?
themax
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet lite går inte att inkludera

Post by themax »

Jag har upptäckt att om man har sin pryl nära Znet lite så fungerar det mycket bättre. Att inkludera Danfosstermostater när de satt på elementen gick inte, men när jag hade dem en meter från Znet lite så fungerade det.
wolth
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet lite går inte att inkludera

Post by wolth »

Jag har testat alla typer av avstånd ner mot 0 cm. Alltid samma resultat - dvs inget händer. Har även testat exkludering först. Börjar luta åt hårdvarufel här.
themax
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet lite går inte att inkludera

Post by themax »

wolth wrote:Jag har testat alla typer av avstånd ner mot 0 cm. Alltid samma resultat - dvs inget händer. Har även testat exkludering först. Börjar luta åt hårdvarufel här.
Ja, då kan du ha fått ett måndagsexemplar. Mina termostater (som gick att inkludera i 1.0.6 men som inte gick att styra) var jag tvungen att göra factory reset på och markera som död innan jag kunde inkludera dem (med temperaturstyrning) i 1.0.7. Och att det bara funkade när jag höll dem nära.
wolth
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet lite går inte att inkludera

Post by wolth »

Måste ju säga att Telldus har snabb support. Fick en ny Znet idag och nu verkar allt funka som det ska.
Upplever dock väldigt begränsande möjligheter på Live. Detta gör att jag fortfarande måste köra en del scenarion genom Eventghost för att få det som jag vill. Eftersom Eventghost då måste tugga på en Windows-burk ökar instabiliteten en del. Lite mer möjligheter hade uppskattats.
Post Reply