TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Moderators: hekj, Telldus

jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jorang »

Takk for svar.

Savner muligheten for å legge til devices - eller kanskje jeg har oversett at dette er mulig i appen for Android...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

jorang wrote:Takk for svar.

Savner muligheten for å legge til devices - eller kanskje jeg har oversett at dette er mulig i appen for Android...
Detta är en intressant fråga. Jag vet att vissa appar gör det möjligt att lägga till enheter och API:t tillåter dig att lägga till enheter MEN man kan inte ifrån API:t få en lista över vilka enheter som finns och vilken typ av inparametrar som dessa skall ha. Jag har haft en lång diskussion med supporten om detta, då enda möjligheten idag är att "hårdkoda" in typer och parametrar och man får försöka ta reda på typer och parametrar via att göra någon form av "reverse engineering" av deras hemsida. Svaret som jag får ifrån Telldus är att de "avråder i det starkaste ifrån att implementera att lägga till enheter". De vill helt enkelt inte att man lägger till detta och de vill inte lägga till möjligheten att få en lista av enhetstyper och parametrar i deras API då de anser att de är svårt att göra en lista som gör att appar inte behöver uppgraderas ifall nya enheter tillkommer. Jag höll inte med om detta men jag har inte så mycket att säga till om där.

Det är möjligt att jag någon gång i framtiden lägger till denna funktion men tyvärr så kommer detta vara ett fulhack där typer och parametrar inte kommer komma ifrån API:t utan vara hårdkodade vilket kommer innebära att ifall Telldus lägger till eller ändrar i sitt system så kommer appen i värsta fall sluta fungera.
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

Nu har jag lagt upp en ny version på Play. Den är inte synlig ännu men kommer troligen komma upp inom någon timme. Nyheter i denna version är:
  • Stöd för scheman (My schedules) där man kan visa/editera och lägga till scheman för grupper och enheter
  • Grön färg då en enhet/grupp är aktiv för att göra detta lite mer tydligt
  • Eftersom men inte kan editera grupper/scheman/enheter ifall clienten är en Tellstick eller Tellstick DUO kopplad till LIVE via Tellstick Center så filtrerar appen vad man kan göra för dessa klienter och antingen tar bort knapparna eller ger felmeddelande. Många med DUO har försökt lägga till grupper m.m och märkt att detta inte fungerar och detta är anledningen. Detsamma gäller när man försöker ändra namn på en grupp/sensor/enhet. Telldus har helt enkelt inte stöd för detta i sitt API.
  • Buggfixar
Hoppas de nya funktionerna skall uppskattas :)
Razor11
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by Razor11 »

jesperds wrote: Hoppas de nya funktionerna skall uppskattas :)
Det lär dom absolut göras!
Det här är en av mina mest använda appar på min SGS4 :D

Edit: Har uppdaterat och vet inte riktigt vad jag tycker om färgen på enheter som är ON. Tycker den nyansen av grönt inte syns lika lätt när man scrollar igenom en massa devices. Ögonen verkar snappa upp den blåa färgen som var innan lite bättre. Det kanske hade synts bättre/lättare om det var en annan grön nyans? Kanske den där nyansen som användes i stock Android förut?
seifers
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by seifers »

Det här är ju riktigt bra, och snabbt går det också!

Jag har ett par önskemål:

- Valbar startsida.
- En custom-sida där man kan lägga till valda enheter. Jag har en massa enheter och när man öppnar appen så ser man inte skogen för alla träden...

//pe
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jorang »

Setter veldig pris på at du endret fargen på aktive devices.

Men som rød/grønn fargeblind hadde jeg gjerne sett at du valgte andre farger enn rød/grønn.

Er det mulig å gjøre dette til et fargevalg i settingene? Evt endre fargen til f.eks mørk blå?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Post by jorang »

Se mitt ønske i forrige post. Er det mulighet for å få flere fargevalg på aktive devices, evt mulighet for å velge/konfigurere farge selv
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jesperds
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jesperds »

Så som ikonerna är gjorda så går det inte att välja detta själv. Ifrån början så var färgen blå men då var det andra som tyckte det var otydligt och ville ha grönt eller rött. Jag får ta en funderare till för att se vad som skulle fungera för att göra det mer tydligt.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by jorang »

Fint.

Hva med svart? Neppe den peneste fargen, men tydelig

Venter i spenning.
______________________________
Mvh/ BR JoranG
torbjora
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by torbjora »

Har en fråga ang loggin Jag har telldus live konto och kan logga in på "telldus live mobile" app men inte om jag använder samma loggin på "TelLive remote lite" appen...varför då...
linorgious
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by linorgious »

The app is working well, has a small footprint (does not demand a lot of system resources), and does not run as a service on start up.

The best TellStick app for Android. Nice work!
**creativity, philosophy, history, humanity, technology**
fredrike
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelLIVE Remote Lite - Ny gratis Android App

Post by fredrike »

probain wrote:Jag har verkligen försökt tycka om denna appen. I det stora hela verkar den både snabb, resurssnål och smidig. Men jag är verkligen i behov av både On & Off-knappar. Eftersom jag har scheman som tänder och släcker lampor titt som tätt, samt manuella enheter på väggarna (man bär inte telefonen när man kliver ut ur duschen ;) ). Så stämmer inte alltid statusen på enheterna. Vilket gör att jag allt som oftast behöver trycka minst 2 ggr för att nå önskat läge via TelLive. Ta även som exempel att en särskild signal inte riktigt registrerade i mottagaren, då får man klicka dubbelt för vartenda försök man önskar göra. Istället för att enbart skicka signalen man faktiskt är ute efter.

Visst förstår jag att TelLive är populär. Och förväntar mig inte direkt att det blir något utav detta. Men skulle det finnas utrymme i framtida versioner för både On & Off-knappar så skulle jag bli oerhört glad.

2 cents in the cookie jar.

Om du klickar på namnet på din brytare får du ju upp önskad funktion. Men jag förstår din önskan. Kanske skulle gå att implementera som det ser ut för dimmers.
Post Reply