Får inte till "Sunlight"

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Får inte till "Sunlight"

Post by folkeorg »

Har en utelampa som ska vara tänd:
0600 ON (sunlight) - 1100 OFF (sunlight)
samt
1300 ON (sunlight) - 0200 OFF (sunlight)
Men detta fungerar inte. Tror det beror på att det blir på "fel" sida midnatt för t.ex. 2000 OFF (sunlight) fungerar bra. Det spelar ingen roll i vilken ordning eventen kommer, det går inte ens med 0200 utan "sunlight".

1100 OFF (sunlight) - 1300 ON (sunlight)
..fungerar men då lyser det hela natten.

Är problemet att Nexahome kopplar ihop "fel" event eftersom det går äver midnatt? Att det blir OFF+ON (dygnsmässigt) istället för ON+OFF (logiskt)?
Plötsligt blev jag tveksam hur Sunlight fungerar..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

För att hjälpa NexaHome att förstå vilka events som hör ihop (Sunlight ON/OFF) så ska man skriva in en unik textsträng i 'Cmd Group' fältet.

Om du inte har använt bokstäverna A och B tidigare så kan du använda A för dom första ON/OFF eventen och B i nästa grupp.

Under Config fliken finns en rad med 'Cmd Group Offset (minutes)', den används för att möjliggöra att någon 'Cmd Group' passerar midnatt. Den är som default 180 minuter, eventet 0200 OFF, dvs 120 minuter efter midnatt ska då fungera.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by folkeorg »

Det fungerande inte. Lyser hela natten med detta:

Image

Om det inte är så att det tar ett dygn innan schemat "normaliserat sig". Har sett att ändringar inte slår igenom förrän kommande dygn och listan över kommande event är inte tillräckligt lång för att rymma hela kommande dygn, inte heller den visuella delen räcker till. Går det att förlänga?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

folkeorg wrote: Om det inte är så att det tar ett dygn innan schemat "normaliserat sig". Har sett att ändringar inte slår igenom förrän kommande dygn och listan över kommande event är inte tillräckligt lång för att rymma hela kommande dygn, inte heller den visuella delen räcker till. Går det att förlänga?
Har du testat om det går att skynda på "normaliseringen" genom att välja menyalternativ File --> Save ?

Listan fylls på med nytt dygn vid midnatt, menar du att listan inte är komplett?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by folkeorg »

Image

Nu står mode på Borta. Men NH vill inte tända på em. Alla andra event går bra. I mode Hemma fungerar det. Tycker det ser symetriskt ut..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

folkeorg wrote:Image

Nu står mode på Borta. Men NH vill inte tända på em. Alla andra event går bra. I mode Hemma fungerar det. Tycker det ser symetriskt ut..
Testa med att använda en Cmd Group per Mode, dvs duplicera morgonens tändkommando (07:00) samt kvällens släckkommando (23:50).
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by folkeorg »

Nope. Det hjälper inte. Jag får inte till det. NH hoppar över en tändning (sätter * i den grafiska visningen). Gick ner en version till 4.1.4 men det är samma där..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

folkeorg wrote:Nope. Det hjälper inte. Jag får inte till det. NH hoppar över en tändning (sätter * i den grafiska visningen). Gick ner en version till 4.1.4 men det är samma där..
Maila mig din NexaHome.xml fil så kan jag kanske komma på varför det inte funkar.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

hekj wrote:
folkeorg wrote:Nope. Det hjälper inte. Jag får inte till det. NH hoppar över en tändning (sätter * i den grafiska visningen). Gick ner en version till 4.1.4 men det är samma där..
Maila mig din NexaHome.xml fil så kan jag kanske komma på varför det inte funkar.
Har kollat på konfigurationen, den ser rätt ut... kan du ha hittat en bugg ;)
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by folkeorg »

Så kan det ju vara. Har också lusläst konfigfilen och testat olika varianter men icke. Det märkliga är att det har fungerat bra tidigare

Det verkar ju vara lite problematiskt när man ska ha event som dels går över midnatt och dels ska vara solstyrda. Men dessa är ju "normala" event, enda skillnaden är att jag vill ha olika varianter beroende på hemma/borta.

Sedan kan jag tycka att det "stör" i Queue-fliken att:
- Man inte kan ta bort "icke-aktiva" events. Varför vill man se dem där?
- "Icke-aktiva" events visas som * i den grafiska översikten. Varför vill man se det som inte ska hända?
- Raden med klockslag i den grafiska översikten försvinner om man scrollar vertikalt (den borde vara fast/frusen).
- Beskrivningen av vad raden styr i den grafiska översikten försvinner om man scrollar i sidled, för att se senare events. Även den borde vara frusen. Scrollar man långt bort så är det till slut bara en massa streck som man inte kommer ihåg vad de är (jo, man kan "hovra över" en "lampa" så ser man)

Noterar även att om man editerar konfigfilen manuellt, t.ex. för att man tycker det går snabbare att copy-paste för att skapa events till nya brytare, som kan man vilja göra separeringar m.m. för att få det mer läsbart. Det försvinner när man sparar via programmet. Säkert bökigt att få till..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

folkeorg wrote: Sedan kan jag tycka att det "stör" i Queue-fliken att:
- Man inte kan ta bort "icke-aktiva" events. Varför vill man se dem där?
- "Icke-aktiva" events visas som * i den grafiska översikten. Varför vill man se det som inte ska hända?
Event status (aktiv eller ej) kan snabbt ändras genom att man manuellt klickar på Active fältet, mode/attribut ändras också dynamiskt så jag tyckte att det var bäst att se raderna hela tiden.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

folkeorg wrote: - Raden med klockslag i den grafiska översikten försvinner om man scrollar vertikalt (den borde vara fast/frusen).
- Beskrivningen av vad raden styr i den grafiska översikten försvinner om man scrollar i sidled, för att se senare events. Även den borde vara frusen. Scrollar man långt bort så är det till slut bara en massa streck som man inte kommer ihåg vad de är (jo, man kan "hovra över" en "lampa" så ser man)
Att hela ytan är grafisk gör det mer komplicerat... måste i så fall skriva ännu mer programkod, tiden räcker inte till helt enkelt ;)
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte till "Sunlight"

Post by hekj »

folkeorg wrote:Det verkar ju vara lite problematiskt när man ska ha event som dels går över midnatt och dels ska vara solstyrda. Men dessa är ju "normala" event, enda skillnaden är att jag vill ha olika varianter beroende på hemma/borta.
Borde inte vara något problem.

Kruxet är att ha kvar dynamiska events samtidigt som man parar ihop on/off events, detta är nog inte implementerat och dessa måste dupliceras manuellt (är osäker på om det kommer att fungera eller om det behövs kod som testar specialfallen).
Post Reply