Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Hej,

Jag försöker att få in min Fibaro Universal Sensor med 4st sensorer i NexaHome.

Z-wave servern hittar mina sensor som i mitt fall har ID: 2.3, 2.4, 2.5 och 2.6.

Problemt jag har, är att i mitt Raw data i NexaHome rullar sensordatat in som ID 2, vilket betyder att jag inte lyckas hålla isär de fyra olika sensorerna. Det blir alltid det senaste värdet som tillskrivs min "Sensor" i NexaHome, dvs jag kan endast se en av de fyra sensorerna.

Någon som har någon ide hur man löser detta

// Jörgen
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Ingen som har samma erfarenhet? eller ngn som kan "peka" var jag skall börja.

Är MQTT lösningen, http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=5997

// Jörgen
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by hekj »

Vad skrivs ut i konsolfönstret om du har aktiverat utskrift av 'Raw Sensor Data'?
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Detta är sensorerna i Z-wave-me:
Z-wave
Z-wave
001.jpg (81.04 KiB) Viewed 15977 times
och detta är mitt Raw-data (i consol fönstet i NH, med Raw data påslaget):
Raw
Raw
002.jpg (97.97 KiB) Viewed 15977 times
Som det framgår, så klarar inte NH av att läsa ut under grupper i Z-wave, alla sensorerna hanteras som samma ID.

// Jörgen
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by hekj »

Testa denna version och kolla på raw-data.
http://nexahome.se/NexaHome_4.1.3.jar
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Tack Henrik,

Mycket riktigt så ändrades nu min Raw Data, ser nu ut så här:
003.jpg
003.jpg (102.35 KiB) Viewed 15916 times
Dock vill inte min SENSOR rad updatera sig korrekt, gör jag något annat fel? Har skapat en SENSOR och lagt in följande i Parameter
004.jpg
004.jpg (37.08 KiB) Viewed 15916 times
Dock blir värdet för sensorn det senaste för ID2 och det tas ingen hänsyn till "Instance" nummreringen.

// Jörgen
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Vet inte om det blev riktigt tydligt, så här kommer mitt problem igen:

Data i z-wave servern:
005.jpg
005.jpg (83.1 KiB) Viewed 15899 times
Raw data i NexaHome (observera sista temperaturen):
007.jpg
007.jpg (91.93 KiB) Viewed 15899 times
Output i Nexahome inklusive min Parameter för SENSOR (jag har skapat två och försöker få temperaturena för de två första):
006.jpg
006.jpg (72.59 KiB) Viewed 15899 times
Som ni ser, så får jag det senaste skrivna temperturvärdet, inte riktigt det jag vill. Vad gör jag för fel?

// Jörgen
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by hekj »

Jag har fixat en bugg, testa denna version.
http://nexahome.se/NexaHome_4.1.4.jar
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Stort tack, nu fungerar det.

// Jörgen
brusan
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stora Dyrön

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by brusan »

Bara en off topic grej om Fibaro. Jag har åtta Fibaro FGD-212 i mitt nätverk och mina erfarenheter av Fibaro gör att jag kommer att vänta med att köpa några nya enheter från dom tills dom behagar följa Z-wave:s specifikationer. Detta tillsammans med en "kundtjänst" som är fullständigt ignorant och arrogant gör att jag framledes kommer att välja andra fabrikat trots till synes bra egenskaper på deras enheter.

Exempelvis så är det omöjligt att initiera deras enheter helt i Z-wave.me eftersom dom håller ett flertal parametrar som "internal" trots att standarden klart säger att dom skall vara externa. Konsekvensen är att vresig Z-wave.me (eller för den delen domoticz) kan genomföra en komplett intervju-fas. Detta skiter Fibaro högaktningsfullt i och är dessutom maximalt snorkiga i sina svar.

Dessutom är det fortfarande omöjligt att uppgradera firmwaren i deras enheter om man inte har deras centralenhet, vilket dom också struntar i.

Deras "autolearn" funktion som dom gör en massa väsen om fungerar sådär. Exempelvis kan jag dimma mina led-spottar till en betydligt lägre nivå med en enkel Nexa - dimmer.

Att varje device man synkar in resulterar i sex till åtta device i Z-wave.me är fortfarande ett olöst mysterium (jag kör med en Razberry controller)

Sorry för trådkapningen men eftersom Fibaro var på tapeten kunde jag inte hålla mig. :roll:
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Ingen fara, bara bra att fler vet om problemen med Fibaro.

Har endast köpt en Dimmer från Fibaro som jag lekt lite med men även den genererar en problem och lirar inte helt som jag vill. Håller med dig om att det är dåligt att de inte håller sig till standarden. Även jag har samma upplevelse med problem att få enheten helt initierad.

Däremot blev jag nyfiken på deras universal sensor som kan ta in 4st tempgivare samtidigt, funkar riktigt bra nu efter senaste uppdateringen (men även den är inte helt initierad av z-wave).

// Jörgen
brusan
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stora Dyrön

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by brusan »

Jörgen, blir lite nyfiken när du skriver "Däremot blev jag nyfiken på deras universal sensor som kan ta in 4st tempgivare samtidigt, funkar riktigt bra nu efter senaste uppdateringen (men även den är inte helt initierad av z-wave)."

Har Fibaro släppt en uppdatering till universal sensorn som du kunde uppdatera via Z-wave? I så fall är det ju än mer märkligt att dom påstår att FGD-212 endast kan uppdateras via deras gateway...

//Brus-Per
sirj
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor (Z-Wave)

Post by sirj »

Nja, det hade ju varit trevligt, men jag syftar på Hendriks uppdatering. NexaHome_4.1.4.jar, som numera lirar med min Universal Sensor :wink:

// Jörgen
Post Reply