Hur får jag en magnetkontakt att tända en lampa?

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
palle.blomman
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur får jag en magnetkontakt att tända en lampa?

Post by palle.blomman »

Hej.

Tycker detta borde var en trivila sak, men har ändå inte lyckas lösa hur man "kodar" detta i NexaHome:n.


Min setup just nu är:

NexaHome snurrandes på en RaspberryPi med en TellStick Duo.
5 st temp och fukt givare levererar data som jag kan kika på via webben.
8 st mottagare/fjärrströmbrytare som jag i grupper eller singel styr lampor och motorvärmare,
både på fasta tider och solens upp och nedgång.
Jag har dess utom skapt 4 st nya devices i TelldusCenter i form av 4 st magnetkontakter.
Jag kan se dem i NexaHome och de "tänder" och "släcker" som de ska då jag bryter resp. stänger dem.

Så hur ska det se ut i NH om jag vill tända eller släcka en av min lamport baserat på om megnetkontakten är stängd eller öppen?

Tack på förhand.

/Palle
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur får jag en magnetkontakt att tända en lampa?

Post by hekj »

palle.blomman wrote:Min setup just nu är:
NexaHome snurrandes på en RaspberryPi med en TellStick Duo.
5 st temp och fukt givare levererar data som jag kan kika på via webben.
8 st mottagare/fjärrströmbrytare som jag i grupper eller singel styr lampor och motorvärmare,
både på fasta tider och solens upp och nedgång.
Jag har dess utom skapt 4 st nya devices i TelldusCenter i form av 4 st magnetkontakter.
Jag kan se dem i NexaHome och de "tänder" och "släcker" som de ska då jag bryter resp. stänger dem.

Så hur ska det se ut i NH om jag vill tända eller släcka en av min lampor baserat på om megnetkontakten är stängd eller öppen?
Skapa 4 st bsh filer vars namn är samma som dom device id dina magnetkontakter har (device id 9 kopplas till filen 9.bsh).

9.bsh

Code: Select all

magnetkontakt = "9";
lampa = "1";
if (deviceIsOn(magnetkontakt)) {
  deviceOn(lampa);
} else {
  deviceOff(lampa);
}
Post Reply