Z-wave (Z-way)

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
XamDam
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Z-wave (Z-way)

Post by XamDam »

Jag får inte styrning av z-wave brytare att funka med nexahome. Kör det mot en Razberry på en rpi2. Enheterna dyker upp i listan men när jag klickar på lampsymbolen så händer inget på enheten. När jag kör nexa home på rpi2'an så ser jag i konsolfönstret att den skickar "http://192.168.0.253:8083/ZWaveAPI/Run/ ... 8]Set(255)" till razberry (z-way) vilket resulterar i ett fel i en vanlig browser. Men om jag skickar samma rad fast med commandClasses[32] från en browser, då funkar det. Detta med commandClasses[98] verkar vara styrning av dörrlås om jag förstått API till z-way rätt. Är detta en bugg i nexahome eller i z-way. Kör razberry version 2.1.1

Kan man starta nexahome med nån switch för att se nån form av debugconsole så man ser vad det är som skickas till razberry (z-way) i windows?

Tack på förhand,

Tony
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Z-wave (Z-way)

Post by hekj »

XamDam wrote:Jag får inte styrning av z-wave brytare att funka med nexahome. Kör det mot en Razberry på en rpi2. Enheterna dyker upp i listan men när jag klickar på lampsymbolen så händer inget på enheten. När jag kör nexa home på rpi2'an så ser jag i konsolfönstret att den skickar "http://192.168.0.253:8083/ZWaveAPI/Run/ ... 8]Set(255)" till razberry (z-way) vilket resulterar i ett fel i en vanlig browser. Men om jag skickar samma rad fast med commandClasses[32] från en browser, då funkar det. Detta med commandClasses[98] verkar vara styrning av dörrlås om jag förstått API till z-way rätt. Är detta en bugg i nexahome eller i z-way. Kör razberry version 2.1.1

Kan man starta nexahome med nån switch för att se nån form av debugconsole så man ser vad det är som skickas till razberry (z-way) i windows?
Hanterar enheten som om den vore ett dörrlås om den har stöd för COMMAND_CLASS_DOOR_LOCK (98) eller COMMAND_CLASS_SECURITY (152), det var visst inte helt lyckat ;)

Om du startar NexaHome manuellt genom att skriva nedanstående så ska lite info om enheterna presenteras.

Code: Select all

cd ~/nexahome
./run_nexahome.sh -d -show_zwave_info
Har lagt upp en testversion där man måste ange nedanstående parameter för att enheten ska hanteras som ett dörrlås (då endast COMMAND_CLASS_SECURITY stöds...)

Code: Select all

cd ~/nexahome
./run_nexahome.sh -security_equ_door_lock
http://nexahome.se/NexaHome_4.0.1.jar
XamDam
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-wave (Z-way)

Post by XamDam »

Detta var vad mina två brytare spottade ur sig.

2015-10-09 19:10:56.982 ZWave Device, id: 7, deviceType: Binary Power Switch, nodeInfoFrame: [ 94, 114, 152, 90, 122, 115 ]
2015-10-09 19:10:57.017 ZWave Device, id: 9, deviceType: Binary Power Switch, nodeInfoFrame: [ 94, 134, 114, 152, 86, 239, 90, 130 ]

Med den versionen du lade upp så verkar det funka nu. Maken till support har jag aldrig varit med om. Bra jobbat. Kommer bli en donering

Tack,
Tony A
Post Reply