Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
villkunna
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk

Post by villkunna »

Hej
Helt ny på forumet. Kör Nexahome på Raspberry sedan en tid, använder schemalaggda grupper mm.
Nu har jag skaffat en Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk, som jag vill ska kunna tända utomhusbelysningen om den är släckt, ( och släcka den igen efter min inställda tid). Kopplar jag in den nu och kopplar ihop den som en grupp med ytterbelysningen, så släcks belysningen efter den inställda tiden I rörelsevakten.
Jag behöver göra ett script förmodar jag, men hur görs detta, och var lägges detta in I Nexahome?

Tacksam för hjälp.

tobbe
villkunna
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk

Post by villkunna »

Förtydligande:
Jag vill alltså att den ska vara aktiv endast om schemat inte har tänt belysningen.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk

Post by hekj »

villkunna wrote:Helt ny på forumet. Kör Nexahome på Raspberry sedan en tid, använder schemalaggda grupper mm.
Nu har jag skaffat en Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk, som jag vill ska kunna tända utomhusbelysningen om den är släckt, ( och släcka den igen efter min inställda tid). Kopplar jag in den nu och kopplar ihop den som en grupp med ytterbelysningen, så släcks belysningen efter den inställda tiden i rörelsevakten.
Jag behöver göra ett script förmodar jag, men hur görs detta, och var lägges detta in i Nexahome?
Nedanstående script skulle kunna fungera, det är bara att testa.

Ändra på filnamn och device id så att de överensstämmer med dina egna.

11 --> device id för rörelsevakten
12 --> device id för lampan

11.bsh

Code: Select all

device_ir = "11";
device_lamp = "12";
timeout = 3*60; // seconds
if (executedByTimer()) {
   if (deviceIsOn(device_lamp)) {
      deviceOff(device_lamp);
   }
} else if (deviceIsOn(device_ir) && deviceIsOff(device_lamp)) {
   deviceOn(device_lamp);
   startTimer(device_ir, timeout);
}
12.bsh

Code: Select all

device_ir = "11";
device_lamp = "12";
if (executedByEvent() && deviceIsOn(device_lamp) && timerIsRunning(device_ir)) {
   stopTimer(device_ir);
}
Lägg bsh filerna på samma ställe som du har NexaHome.jar filen.
villkunna
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlös rörelsevakt för utomhusbruk

Post by villkunna »

Snyggt, hur bra som helst. Tackar.

En konstig sak jag undrar över, när jag inledningsvis körde scripten via "Action/Execute script" så funkade det utmärkt. Efter lite tester byte jag device ID, och namn på filerna, då kunde jag inte köra scripten manuellt längre, men de fungerade I skarpt läge.

//tobbe
Post Reply