NexaHome v3.9.0

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

NexaHome v3.9.0

Post by hekj »

Jag råkade förstöra viss logik i version 3.8.8, rekomenderar att alla uppgraderar... :banghead:

Ny funktionalitet i NH v3.9.0 är möjligheten att i bsh script fördröja utförande av till/från-slag.

Antal minuter som kommandon ska fördröjas ges som en extra parameter.

Code: Select all

deviceOn("5", 2);
deviceOff("8", 6);
deviceLevel("Sovrum (sängbord)", "25%", 3);
Fördröjda till/från-slag syns i Queue-fliken.
maf
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome v3.9.0

Post by maf »

Hej

Detta innebär ju att man slipper använda timers utan kan tända en lampa och direkt lägga in att den ska släckas igenom 10 minuter.

Finns det även något sätt att radera eller skjuta fram en framtida släckning som redan är lagd? T.ex. vid varje rörelse framför IR vill jag tända utelampan och sedan släcka om 10 minuter. Men om det är ny rörelse inom dessa 10 minuter så ska den framtida släckningen skjutas fram till 10 minuter igen. Eller bör jag fortsätta använda timers då?

Går det att ange fördröjningen i sekunder istället för minuter?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome v3.9.0

Post by hekj »

maf wrote:Detta innebär ju att man slipper använda timers utan kan tända en lampa och direkt lägga in att den ska släckas igenom 10 minuter.

Finns det även något sätt att radera eller skjuta fram en framtida släckning som redan är lagd? T.ex. vid varje rörelse framför IR vill jag tända utelampan och sedan släcka om 10 minuter. Men om det är ny rörelse inom dessa 10 minuter så ska den framtida släckningen skjutas fram till 10 minuter igen. Eller bör jag fortsätta använda timers då?

Går det att ange fördröjningen i sekunder istället för minuter?
Till den mer avancerade logiken så är man tyvärr tvungen att använda timers.

Dessa fördröjda tänd/släck kommandon läggs in i den vanliga event-listan som har en upplösning på minutnivå, pga detta går det inte att ändra till sekunder.
Post Reply