Nexahome slutar tända/släcka

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
niclasc
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexahome slutar tända/släcka

Post by niclasc »

Jag kör en Tellstick Duo på en Pi B och Nexahome image på den.
Man jag har fått jätte problem med den nästan dagligen slutar att tända/släcka lampor. Startar om Nexahome eller bootar om Pi'n så kan det fungera max några dagar så stannar det igen

Nu senast när det stannat så var "kön" i Nexahome tom. Men efter en omstart av programmet så fylldes kön upp

Det har tidigare fungerat bra. Nån miss ibland men nu fungerar det inte bra

Kör med senaste Nexahome v3.8.8 och Telldus Center är också senaste. Raspbian är också uppdaterad

Nån som har tips på vad det kan vara och hur man kan lösa det
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by hekj »

niclasc wrote:Jag kör en Tellstick Duo på en Pi B och Nexahome image på den.
Man jag har fått jätte problem med den nästan dagligen slutar att tända/släcka lampor. Startar om Nexahome eller bootar om Pi'n så kan det fungera max några dagar så stannar det igen
Nu senast när det stannat så var "kön" i Nexahome tom. Men efter en omstart av programmet så fylldes kön upp Det har tidigare fungerat bra. Nån miss ibland men nu fungerar det inte bra Kör med senaste Nexahome v3.8.8 och Telldus Center är också senaste. Raspbian är också uppdaterad Nån som har tips på vad det kan vara och hur man kan lösa det
Avsluta NexaHome och starta sedan ett terminalfönster samt ge följande kommandon och kolla om det skrivs ut något konstigt i terminalfönstret.

Code: Select all

cd /home/pi/nexahome
./run_nexahome.sh -d
niclasc
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by niclasc »

Hur autostartar Nexahome?

Det verkar som jag startar flera nexahome när jag bootar upp. För även om jag stänger ner nexahome som syns på skärmen så har jag flera som ligger och kör enligt htop.

Testar och tar bort nexahome.desktop från .config/autostart och bootar om
niclasc
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by niclasc »

När jag tog bort nexahome.desktop från .config/autostart så autostartar inte nexahome.

Men nu när jag startar nexahome och sedan stänger ner det så har jag inga nexahome.jar som ligger kvar
niclasc
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by niclasc »

Nu la jag tillbaka nexahome.desktop från .config/autostart
Efter omstart så autostartar nexahome och om jag sedan stänger ner det så finns det fortfarande 20st nexahome_Rpi_3.8.8.jar kvar enligt htop

Vad är skillnaden på att dubbelklicka på nexahome på skrivbordet mot när det startar från nexahome.desktop i .config/autostart?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by hekj »

niclasc wrote:Nu la jag tillbaka nexahome.desktop från .config/autostart
Efter omstart så autostartar nexahome och om jag sedan stänger ner det så finns det fortfarande 20st nexahome_Rpi_3.8.8.jar kvar enligt htop

Vad är skillnaden på att dubbelklicka på nexahome på skrivbordet mot när det startar från nexahome.desktop i .config/autostart?
Hur kopplar du upp dig mot din Rasberry Pi, remote?
niclasc
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by niclasc »

hekj wrote:
niclasc wrote:Nu la jag tillbaka nexahome.desktop från .config/autostart
Efter omstart så autostartar nexahome och om jag sedan stänger ner det så finns det fortfarande 20st nexahome_Rpi_3.8.8.jar kvar enligt htop

Vad är skillnaden på att dubbelklicka på nexahome på skrivbordet mot när det startar från nexahome.desktop i .config/autostart?
Hur kopplar du upp dig mot din Rasberry Pi, remote?
VNC
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nexahome slutar tända/släcka

Post by hekj »

niclasc wrote:
hekj wrote:
niclasc wrote:Nu la jag tillbaka nexahome.desktop från .config/autostart
Efter omstart så autostartar nexahome och om jag sedan stänger ner det så finns det fortfarande 20st nexahome_Rpi_3.8.8.jar kvar enligt htop

Vad är skillnaden på att dubbelklicka på nexahome på skrivbordet mot när det startar från nexahome.desktop i .config/autostart?
Hur kopplar du upp dig mot din Rasberry Pi, remote?
VNC
Autostart nexahome
http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 22&p=18945
Post Reply