Skymningskoefficient

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Skymningskoefficient

Post by folkeorg »

Sommartid noterar jag att NexaHome möjligen må ha rätt om när solen passerar under horisonten men då solens bana är väldigt flack på sommaren så förblir det ljust ett bra tag efter att solen "gått ner". NExahome tänder alltså lite för tidigt.

Vintertid är det tvärtom. Då har solen en så låg bana att det blir skymning redan innan solen "gått ner". Då tänder Nexahome lite för sent.

Jag tycker det vore bra med en variationskoeffeicient som man sätter själv under "Config" som t.ex. lägger på t.ex. maximalt 60 min på vintersolståndets datum dvs tänder en timme innan solens nedgång samt drar av 60 min vid sommarsolståndet dvs tänder en timme efter solens nedgång. Däremellan varierar det så att på dagjämningsdatumen så tänder Nexahome vid solnedgången. Sätter man koefficienten till 0 så fungerar allt som vanligt dvs NExahome tänder alltid vid solnedgången..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skymningskoefficient

Post by hekj »

folkeorg wrote:Sommartid noterar jag att NexaHome möjligen må ha rätt om när solen passerar under horisonten men då solens bana är väldigt flack på sommaren så förblir det ljust ett bra tag efter att solen "gått ner". NExahome tänder alltså lite för tidigt.

Vintertid är det tvärtom. Då har solen en så låg bana att det blir skymning redan innan solen "gått ner". Då tänder Nexahome lite för sent.

Jag tycker det vore bra med en variationskoeffeicient som man sätter själv under "Config" som t.ex. lägger på t.ex. maximalt 60 min på vintersolståndets datum dvs tänder en timme innan solens nedgång samt drar av 60 min vid sommarsolståndet dvs tänder en timme efter solens nedgång. Däremellan varierar det så att på dagjämningsdatumen så tänder Nexahome vid solnedgången. Sätter man koefficienten till 0 så fungerar allt som vanligt dvs NExahome tänder alltid vid solnedgången..
Ett bra förslag, har tänkt lösa detta "problem" på något sätt men inte kommit till skott ännu :D
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skymningskoefficient

Post by folkeorg »

Antar att man kan göra fördelningen linjärt över halvårets dagar t.ex. (60+60)/182 dvs ca 40 sek/dag.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skymningskoefficient

Post by hekj »

folkeorg wrote:Antar att man kan göra fördelningen linjärt över halvårets dagar t.ex. (60+60)/182 dvs ca 40 sek/dag.
Har lagt upp en testversion, den som "vågar" kan testa...

Nytt fält under Config fliken: Dusk Coefficient (minutes)

http://nexahome.se/NexaHome_3.8.3.jar
http://nexahome.se/NexaHome_RPi_3.8.3.jar
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skymningskoefficient

Post by folkeorg »

Nice! Hur fungerar den?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skymningskoefficient

Post by hekj »

folkeorg wrote:Nice! Hur fungerar den?
Jag gjorde som du föreslog, tänd-kommandon kopplade till solnedgången (sunset -) inträffar 60 minuter före den faktiska solnedgången den 22 dec om det står 60 i det nya fältet.
ahammar
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skymningskoefficient

Post by ahammar »

Haha, det här var lite förvirrande innan jag upptäckte dessa nya fält. Jag fick inte tiden för eventsen i kön att stämma. Dock så är ju funktionen super; har sett problemet med ljuset på sommaren resp. vintern men inte riktigt förstått vad det berodde på.
Vore kalas om de fälten kom in i dokumentationen. Gärna med förslag på värden!
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skymningskoefficient

Post by folkeorg »

Testade men värdena verkar omvända. -60 ger önskad effekt på tändtiderna nu på vintern..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skymningskoefficient

Post by hekj »

folkeorg wrote:Testade men värdena verkar omvända. -60 ger önskad effekt på tändtiderna nu på vintern..
Vad hade du för värden i 'Sunlight Offset´och 'Dusk Coefficient' fälten då det INTE fungerade?

Vilken 'Function' använde du?

Förväntat resultat?
Post Reply