Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by pather »

Jag är precis ny på detta och har en Tellstick Duo och kör Nexa Home på min Mac Mini. Jag undrar om det går att ta fjärrkontrollen (som man får med när man köper ett flerpack av/på kontakter) och programmera t ex 1:an till att tända och släcka en grupp genom att skicka signalen till Duo'n och genom Nexa Home tända/släcka några lampor?

Jag är som sagt helt ny, så om någon kan hjälpa mig får det gärna vara detaljerat så jag förstår, har inte någon programeringserfarenhet. Tack på förhand!
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by RH_Dreambox »

Om du tittar på den nedersta knappraden på fjärrkontrollen så står där ett G som betyder Group.
Med den tänder eller släcker du allt med en enda knapptryckning.
Detta under förutsättning att du även programmerat brytarna med fjärren.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by pather »

Tack för ditt svar, men jag har inte programmerat brytarna så, utan jag vill hellre skicka en signal in i NexaHome och sedan där välja vilka som ska omfattas av kommandot.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by hekj »

pather wrote:Jag är precis ny på detta och har en Tellstick Duo och kör Nexa Home på min Mac Mini. Jag undrar om det går att ta fjärrkontrollen (som man får med när man köper ett flerpack av/på kontakter) och programmera t ex 1:an till att tända och släcka en grupp genom att skicka signalen till Duo'n och genom Nexa Home tända/släcka några lampor?
Skapa en bsh fil vars namn överenstämmer med det device id din fjärrkontrollsknapp har.

15.bsh

Code: Select all

device="15";
if (deviceIsOn(device)) {
  deviceOn("2");
  deviceOn("4");
} else {
  deviceOff("2");
  deviceOff("4");
}
Edit: förtydligande, Id --> Device Id
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by pather »

Tack, jag misstänker att jag får reda på ID't genom att scanna i Telldus center. Men är inte ID't mer än två siffror? Hur gör jag sedan i Nexa home för att sätta vilka lampor som ska styras av knappen?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by hekj »

pather wrote:Tack, jag misstänker att jag får reda på ID't genom att scanna i Telldus center. Men är inte ID't mer än två siffror? Hur gör jag sedan i Nexa home för att sätta vilka lampor som ska styras av knappen?
Använd scanfunktionen i Telldus Center för att lägga in fjärrrkontrollsknappen som en ny device, därefter startar du om NexaHome.

Filnamnet ska vara samma som det Device Id som syns i NexaHome.
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by pather »

Tack så hemskt mycket. Jag ska prova detta. Kan man även lägga till dimmer-nivå i bsh-filen?
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tända/släcka en grupp med fjärrkontroll

Post by pather »

Tack så mycket, det funkar kanon. Hittade även hur man lägger till dimmernivå i manualen.
Post Reply