Synka mottagare efter strömavbrott?

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Synka mottagare efter strömavbrott?

Post by Snoopy »

En annan råd tar upp synkning efter strömavbrott men jag har en annan utgångspunkt.
Jag kör NexaHome i en Raspberry Pi och dessutom owfs som kollar och registrerar ev. strömavbrott.
Raspberry går på UPS så den stannar inte. Jag kör så här för att slippa att värmepumpens
styrsystem startar pelletspannan direkt efter strömavbrott. Owfs fördröjer starten av pannan vid behov.
Mina CFR-2027 tänds dessutom automatiskt efter avbrott, fattar inte varför. Dessa släcks av
scriptet som registrerar strömmens bortfall och återkomst.

Men jag vill också synka mina brytare och här kommer frågan:

Kan jag med ett script, helst .sh eller men också .bsh synka mottagarna? Det skulle kunna läggas i samma
shell-script som kollar strömmens närvaro.

jag har testat lösningen i den andra tråden men det ger strul om jag vill tända en lampa som
NexaHome anser ska vara släckt.
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Synka mottagare efter strömavbrott?

Post by hekj »

Snoopy wrote:En annan tråd tar upp synkning efter strömavbrott men jag har en annan utgångspunkt.
Jag kör NexaHome i en Raspberry Pi och dessutom owfs som kollar och registrerar ev. strömavbrott.
Raspberry går på UPS så den stannar inte. Jag kör så här för att slippa att värmepumpens
styrsystem startar pelletspannan direkt efter strömavbrott. Owfs fördröjer starten av pannan vid behov.
Mina CFR-2027 tänds dessutom automatiskt efter avbrott, fattar inte varför. Dessa släcks av
scriptet som registrerar strömmens bortfall och återkomst.

Men jag vill också synka mina brytare och här kommer frågan:

Kan jag med ett script, helst .sh eller men också .bsh synka mottagarna? Det skulle kunna läggas i samma
shell-script som kollar strömmens närvaro.

jag har testat lösningen i den andra tråden men det ger strul om jag vill tända en lampa som
NexaHome anser ska vara släckt.
Du skulle kunna lägga upp en Device i TelldusCenter som du enbart använder till att indikera status med (namn = Strömavbrott), från ditt script som registrerar strömmens bortfall och återkomst tänder/släcker du "Strömavbrott" enheten. I NexaHome kan du då ha ett bsh script kopplat till "Strömavbrott" enheten, den loopar genom samtliga lampor och beroende på status skickar ut tänd/släck kommandon pånytt.
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Synka mottagare efter strömavbrott?

Post by Snoopy »

Ja, jag funderade i de banorna. Fixa så owfs triggar en dummy är ingen konst.
Ska bara snickra ihop .bsh-scriptet. :D Har för mig att det finns bra guide för sådant.
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
Post Reply