Event försvinner när Cmd Group fylls i

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
mawe
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Event försvinner när Cmd Group fylls i

Post by mawe »

Hej,

Det här är mitt första inlägg så jag vill börja med att tacka för ett kanonprogram.

Jag har kört NexaHome på Raspberry Pi i några månader nu vilket har fungerat bra. För några dagar sedan fick jag dock problem (började i samband med att jag la till en ny enhet tror jag), jag upptäckte att vissa event inte exekverades och det visade sig att dom inte fanns med på "Queue"-fliken. Efter en del underökningar upptäckte jag ett samband med fältet "Cmd Group" i eventlistan. Tar jag bort texten i detta fält så dyker eventen upp på "Queue"-fliken igen och eventen exekveras som dom ska. Har provat med diverse olika texter i detta fält men det är bara när det är tomt som det fungerar. Värt att notera är att det bara är 10-20% av alla mina event som har detta problem, övriga event har fältet "Cmd Group" ifyllt (från början var det ifyllt på alla event). Jag upptäckte även följande rader (och andra liknande), i console-fönstret, som precis motsvarar de event som inte fungerar. Från början körde jag version 3.2.9, provade att uppgradera till 3.3.0 men problemet kvarstår.

2013-12-05 20:34:31 2013-12-06 00:00 OFF REMOVED Diningtable (event: 26, cmd group:11_1-06)
2013-12-05 20:34:31 2013-12-06 15:35 ON REMOVED Diningtable (event: 25, cmd group:11_1-06)

Jag har googlat och sökt igenom detta forum utan att hitta några ledtrådar till detta beteende. Är det någon som har några erfarenheter, tips eller idéer så är jag tacksam.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Event försvinner när Cmd Group fylls i

Post by hekj »

mawe wrote:Jag har kört NexaHome på Raspberry Pi i några månader nu vilket har fungerat bra. För några dagar sedan fick jag dock problem (började i samband med att jag la till en ny enhet tror jag), jag upptäckte att vissa event inte exekverades och det visade sig att dom inte fanns med på "Queue"-fliken. Efter en del underökningar upptäckte jag ett samband med fältet "Cmd Group" i eventlistan. Tar jag bort texten i detta fält så dyker eventen upp på "Queue"-fliken igen och eventen exekveras som dom ska. Har provat med diverse olika texter i detta fält men det är bara när det är tomt som det fungerar. Värt att notera är att det bara är 10-20% av alla mina event som har detta problem, övriga event har fältet "Cmd Group" ifyllt (från början var det ifyllt på alla event). Jag upptäckte även följande rader (och andra liknande), i console-fönstret, som precis motsvarar de event som inte fungerar. Från början körde jag version 3.2.9, provade att uppgradera till 3.3.0 men problemet kvarstår.

2013-12-05 20:34:31 2013-12-06 00:00 OFF REMOVED Diningtable (event: 26, cmd group:11_1-06)
2013-12-05 20:34:31 2013-12-06 15:35 ON REMOVED Diningtable (event: 25, cmd group:11_1-06)

Jag har googlat och sökt igenom detta forum utan att hitta några ledtrådar till detta beteende. Är det någon som har några erfarenheter, tips eller idéer så är jag tacksam.
I dom flesta fall ska 'Cmd Group' inte vara ifyllt. Det är om man använder Function Sunlight som ON och OFF eventet ska paras ihop med hjälp av en unik textsträng, dvs samma textsträng på ON/OFF.

Även motorvärmarfuktionen kräver ifyllda 'Cmd Group' fält.
mawe
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Event försvinner när Cmd Group fylls i

Post by mawe »

OK, jag använder använder Function sunset för att slå på belysningen och slår av den vid ett fast klockslag. Det fallet jag trodde mig lösa genom att använda 'Cmd Group' var om tidpunkten för att släcka skulle komma före tidpunkten för att tända. I så fall vill jag inte att lampan skall tändas över huvud taget. Om detta inte skall lösas genom att använda 'Cmd Group', hur löser jag det då?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Event försvinner när Cmd Group fylls i

Post by hekj »

mawe wrote:OK, jag använder använder Function sunset för att slå på belysningen och slår av den vid ett fast klockslag. Det fallet jag trodde mig lösa genom att använda 'Cmd Group' var om tidpunkten för att släcka skulle komma före tidpunkten för att tända. I så fall vill jag inte att lampan skall tändas över huvud taget. Om detta inte skall lösas genom att använda 'Cmd Group', hur löser jag det då?
Skicka din NexaHome.xml fil till mig så kan jag ta reda på vad felet beror på.
Post Reply