Energianvändning / Power Consumption

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Energianvändning / Power Consumption

Post by hekj »

Jag har lagt till en ny kolumn i NexaHome där man anger hur många watt som fjärrströmbrytarens förbrukare drar, värdena summeras och presenteras på NH titelrad.
http://nexahome.se/NexaHome_3.1.0.jar

Funderar på hur ofta och vad man borde logga till disk...
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by hekj »

Har lagt upp en ny version av NexaHome (3.2.3), nu kan man använda aktuell effektförbrukning på samma sätt som om det vore sensor-data.

1) hämta senaste NH versionen
http://nexahome.se

2) välj menyalternativ 'View --> Raw Sensor Data (Console)' och titta sedan i konsolen efter sensorvärden
2013-07-23 11:59:00 RawEvent: class:sensor;model:internal;electric/w:149;
3) lägg till en ny "grupp" med hjälp av knappen Device/Groups 'Add' samt välj alternativ SENSOR i dialogen

Döp den till något lämpligt, exempelvis 'Power Consumption'

4) skriv in följande text i 'Parameters' fältet:
model:internal;value:electric/w
jet001se
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by jet001se »

Hej,

Jag har lagt upp en sensor device för signaler från min elmätare. Jag ser att den blir aktiverad (timestamp och value) samtidigt som det loggas i konsol-fönstret. Jag skulle vilja skriva till fil varje gång detta event kommer. Jag testade att skapa en 53.bsh (53 = sensorns ID) men det verkar inte som den blir exekverad. Är det så man gör?

/Leif
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by hekj »

jet001se wrote:Jag har lagt upp en sensor device för signaler från min elmätare. Jag ser att den blir aktiverad (timestamp och value) samtidigt som det loggas i konsol-fönstret. Jag skulle vilja skriva till fil varje gång detta event kommer. Jag testade att skapa en 53.bsh (53 = sensorns ID) men det verkar inte som den blir exekverad. Är det så man gör?
Jag har lagt upp en ny version, NexaHome v3.6.3, hämta och testa på nytt.
jet001se
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by jet001se »

hekj wrote:Jag har lagt upp en ny version, NexaHome v3.6.3, hämta och testa på nytt.
Tack! Scriptet körs nu om värdet ändras. Det funkar bra om man läser av temperatursensorer. Men elsensorer (i alla fall min) skickar samma värde varje gång. Det är en pulssensor som läser av blinkningarna på elmätaren.

2014-01-26 12:19:03 RawEvent: class:sensor;model:internal;electric/w:0;

Går det att få NH att köra scriptet varje gång eventet kommer, oavsett om värdet är ändrat eller inte? Man kanske kan ha en parameter på varje sensor för att välja beteende?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by hekj »

jet001se wrote:Tack! Scriptet körs nu om värdet ändras. Det funkar bra om man läser av temperatursensorer. Men elsensorer (i alla fall min) skickar samma värde varje gång. Det är en pulssensor som läser av blinkningarna på elmätaren.

2014-01-26 12:19:03 RawEvent: class:sensor;model:internal;electric/w:0;

Går det att få NH att köra scriptet varje gång eventet kommer, oavsett om värdet är ändrat eller inte? Man kanske kan ha en parameter på varje sensor för att välja beteende?
Hämta ny version samt lägg till följande i 'Parameters' fältet.

Code: Select all

;force=bsh
sarakhan
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by sarakhan »

Går det att få NH att köra scriptet varje gång eventet kommer, oavsett om värdet är ändrat eller inte? Man kanske kan ha en parameter på varje sensor för att välja beteende?
You can easily check out our high quality 1Y0-400 dumps which prepares you well for the real NS0-504 exam.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Energianvändning / Power Consumption

Post by hekj »

sarakhan wrote:Går det att få NH att köra scriptet varje gång eventet kommer, oavsett om värdet är ändrat eller inte? Man kanske kan ha en parameter på varje sensor för att välja beteende?
Är inte säker på vad du vill ha, gäller det den totala förbrukningen eller effektförbrukning per sensor?
Post Reply