Scrolla i sidled

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Scrolla i sidled

Post by PontusBC »

Hej, jag hade tidigare en bild med min planlösning som var lagom i storlek för min HTC Desire S och sedan bytte den till en ny sida beroende på vilket rum man klickade på för att få en större bild på det rummet.
Men det är lite segt att ladda en ny sida så ofta därför tänkte jag prova att göra en lagom stor planlösning där man kan styra lampor mm direkt med symboler i den planlösningen dock så kommer jag behöva en så stor bild att den inte får plats på telefonen och då måste jag scrolla i bilden.
Då dyker problemet upp. Det går bra och tillräckligt snabbt att scrolla vertikalt (upp och ner) i bilden men horisontellt (åt sidorna) är det nästan tvär stopp, jätte segt varför är det så? Kan man gör något åt det? Det vore ju jätte bra om det går att lösa eftersom jag då kan leva med en större bild och få ett UI som jag blir nöjd med.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scrolla i sidled

Post by Jaxån »

PontusBC wrote:Hej, jag hade tidigare en bild med min planlösning som var lagom i storlek för min HTC Desire S och sedan bytte den till en ny sida beroende på vilket rum man klickade på för att få en större bild på det rummet.
Men det är lite segt att ladda en ny sida så ofta därför tänkte jag prova att göra en lagom stor planlösning där man kan styra lampor mm direkt med symboler i den planlösningen dock så kommer jag behöva en så stor bild att den inte får plats på telefonen och då måste jag scrolla i bilden.
Då dyker problemet upp. Det går bra och tillräckligt snabbt att scrolla vertikalt (upp och ner) i bilden men horisontellt (åt sidorna) är det nästan tvär stopp, jätte segt varför är det så? Kan man gör något åt det? Det vore ju jätte bra om det går att lösa eftersom jag då kan leva med en större bild och få ett UI som jag blir nöjd med.
Problemet ligger nog i din telefon. Har du provat att vrida telefonen 90%, så att du får en bredare sida?
Vilken webbläsare använder du?
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Scrolla i sidled

Post by PontusBC »

Jag använder NexaHome appen dvs inte direkt någon webläsare. Den webläsaren som finns på telefon är den som kom med telefon. Vrider jag skärmen så problemet det samma att det går väldigt trögt att scrolla i sidled. Det kommer gärna upp en plus och minus knapp i stället för att skärmen scrollas i sidled.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Scrolla i sidled

Post by hekj »

PontusBC wrote:Jag använder NexaHome appen dvs inte direkt någon webläsare. Den webläsaren som finns på telefon är den som kom med telefon. Vrider jag skärmen så problemet det samma att det går väldigt trögt att scrolla i sidled. Det kommer gärna upp en plus och minus knapp i stället för att skärmen scrollas i sidled.
Har lagt upp en ny version på Google play.
Post Reply