Nexahome - slutar visa sensorvärden efter ett tag?

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
eijo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexahome - slutar visa sensorvärden efter ett tag?

Post by eijo »

Hej,

1. Sedan i höstas har jag loggat sensordata med Nexahome och en Tellstick Duo enligt de andra trådarna här på forumet. Hade först en och sedan tre Jenkinsbird sensorer.
Funkade bra och stabilt efter lite inledande trassel med konfigureringar etc.
2. Därefter köpte jag en sån kombinerad fukt och tempmätare till tvättstugan från Clas O för 99:-. Sensorn funkar utan problem! Stabil mottagning i TelldusCenter.

...men sedan dess har det hänt något konstigt med Nexahome. Mina logging script funkar utan problem och grafer genereras, men då och då så slutar sensorvärdena att uppdateras i Nexahome, men om jag startar Telldus center så är dom uppdaterade där (!).

Om jag startar om Nexahome så funkar det igen. Ibland stoppar Nexahome logga värden efter ett par timmar, ibland tar det ett par dygn. Styrning av lampor etc. fortsätter fungera utan problem

- Jag körde tidigare med v2.8.6 men uppdaterade för några dagar sedan till v.2.9.8 tyvärr samma problem.
- Windows 7 maskin i 32 bit mode
- Tellstick Duo
- 3st Jenkinsbird tempsensorer och en Clas O Temp/fukt sensor
- Jag är nästan säker på att jag inte hade det här problemet innan jag la till den sista sensorn; Alternativt uppträdde det mycket mer sällan (flera veckor mellan gångerna) så jag märkte det inte. Det skedde i så fall parallellt med utbyggnad av andra delar i systemet så jag startade ändå om ibland.

... vad kan det vara? Några loggar eller debug info jag kan bidra med för att ge lite ledning?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nexahome - slutar visa sensorvärden efter ett tag?

Post by hekj »

Starta NexaHome med debug-flaggan satt.

Code: Select all

cd c:\apps\nexahome
java -jar NexaHome_2.9.8.jar -d
Du kan också verifiera att save_temp.bsh scriptet fortfarande körs en gång per minut, kommentera bort raden med "hideOutput();" genom att lägga in två snedstreck längst till vänster på raden.

Code: Select all

// hideOutput();
Post Reply