Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Moderators: hekj, Telldus

gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by gflygt »

liverpoolarn wrote:Sitter o pular lite med din eminenta image ikväll, men det är lögn i helsike att få en mus att fungera på Pien. Har en MS-mini trådlös som har funkat på den andra RPi-installationerna jag testat (raspian bland annat). Men nu får jag inte igång den... och att fixa till inställningarna i nexahome utan mus var ingen barnlek! :S
Jag har då inte sett att det skulle finnas stöd för Bluetooth i Raspberry Pi. Du kan nog glömma en sån mus!

Gunnar
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by liverpoolarn »

gflygt wrote:
liverpoolarn wrote:Sitter o pular lite med din eminenta image ikväll, men det är lögn i helsike att få en mus att fungera på Pien. Har en MS-mini trådlös som har funkat på den andra RPi-installationerna jag testat (raspian bland annat). Men nu får jag inte igång den... och att fixa till inställningarna i nexahome utan mus var ingen barnlek! :S
Jag har då inte sett att det skulle finnas stöd för Bluetooth i Raspberry Pi. Du kan nog glömma en sån mus!

Gunnar
Det är ingen blåtandmus... utan en "vanlig" trådlös med usb-dongel. Och den har som jag skrev fungerat på raspian installationer innan.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

liverpoolarn wrote:Sitter o pular lite med din eminenta image ikväll, men det är lögn i helsike att få en mus att fungera på Pien. Har en MS-mini trådlös som har funkat på den andra RPi-installationerna jag testat (raspian bland annat). Men nu får jag inte igång den... och att fixa till inställningarna i nexahome utan mus var ingen barnlek! :S
Det kan inte ha varit helt lätt ;-)

Jag har testat dels med trådanslutna möss/tangentbord samt med följande.
https://www.m.nu/mus-tradlos-mini-p-603.html
https://www.m.nu/tangentbord-mini-tradl ... p-686.html

Kommer att testa följande (jag har sett någon skriva att det ska fungera).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685&o=inkfrakt
liverpoolarn wrote:Och en annan sak jag märkte var att jag verkar ha fått med dina enheter i tellduscenter. Hur gör jag för att få mina egna? Jag har inte installerat tellsticken på någon annan linux-maskin så jag tror väl inte jag har någon .conf-fil att ersätta. :S
Jag har tänkt fixa till något... men inte hunnit ännu, gör det inom ett par dagar.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

hekj wrote: Kommer att testa följande (jag har sett någon skriva att det ska fungera).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685&o=inkfrakt
Det var bara att plugga in USB-dongeln och börja knappa, dvs detta tangentbord/pekplatta (Logitech Wireless Touch Keyboard K400) fungerar också.
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by liverpoolarn »

OK. Beställde en sån där mus på m.nu o lite annat "godis" oxå. En usb-dongel till trådlöst nätverk bland annat. :-)
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by Snoopy »

Lite strul med reload i webfliken.
Kollade tråden här om just reload men blev inte klok på det,
tappade väl tråden :oops: någonstans.
LOADING stängs inte av någon anledning.
Jag kör den .IMG som finns på tråden, har uppdaterat till 2.9.9
men behöver en knuff åt rätt håll.
:help:

Jo, när jag ändå är på tråden... i tråden talas om en givare hos Clas Ohlson.
Jag köpte en idag och började lyssna på den med Duon.
Jag kunde läsa detta:
class:sensor;protocol:mandolyn;id:11;model:temperaturehumidity;temp:22.2;humidity:14;

Hur hanterar jag detta? Jag får två uppgifter samtidigt. Temp är OK, men fuktigheten 14???
Vill gärna ha temp i NexaHome. Kan jag utelämna fuktigheten helt enkelt?

Vidare kunde jag se:
2013-01-25 17:24:22 RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;id:255;model:temperature;temp:-204.7;
som antagligen är min väderstation, en WH8081. Dessa data är inget jag kan hantera.
Någon som vet?
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by patrikg »

Så här har jag gjort apprå på skärm, mus och tangentbord.
Jag själv har tagit bort autostart utav desktop (X11) görs lättast i raspi-config.
Dvs att x11 inte startar som session 0:.

Jag körde in tightvncserver i pi'n, och kör tightvncviewer på pc'n.

På PI'n.
1. sudo apt-get -y install tightvncserver
2. tightvncserver
3. Lösenordet som man vill ansluta med.
4. Lösenordet igen.
5. tightvncserver -kill :1
6. tightvncserver :0 -geometry 1280x1024 -depth 24

På PC'n.
Hämtar in tightvncviewer från
http://www.tightvnc.com/download.html

Väljer att bara installera viewer och inte servern.
Startar viewern, ansluter med ip'n till pi'n och skriver in lösenordet.
Där vipps så är skärm mus och tangentbord löst via remote.

Har tom lagt in servern så den startar vid uppstart i rc.local, lägger in denna rad före exit 0
sudo pico /etc/rc.local

su -c "tightvncserver :0 -geometry 1280x1024 -depth 24" pi
exit 0



:)
//Patrik
Last edited by patrikg on Tue Jan 27, 2015 11:51 am, edited 1 time in total.
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by Snoopy »

Jag har tittat på "hallonversionen" ett tag och det fungerar bra.
Mycket klurigheter som jag inte trodde kunde göras.
Lite bekymmrad över att fönstren inte stängs i web-fönstert vid reload.
Jag hämtade den .img som finns i tråden och uppgraderade till 2.9.9.
Någon inställning jag missat?

EDIT:

Inget kvar att fundera över.
Allt som det ska om man bär sig rätt åt :oops:
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

liverpoolarn wrote:Och en annan sak jag märkte var att jag verkar ha fått med dina enheter i tellduscenter. Hur gör jag för att få mina egna? Jag har inte installerat tellsticken på någon annan linux-maskin så jag tror väl inte jag har någon .conf-fil att ersätta. :S
Jag har lagt in ny funktionalitet för att läsa ut TellStick-konfigurationen ur en windowsdator:

1) hämta och starta v3.0.0
http://nexahome.se/NexaHome_3.0.0.jar

2) surfa till NH v3.0.0 på din windowsdator från din hallondators webläsare.
[url]http://server.ip.adress:portnummer/nexahome?tellstick=conf[/url]

Det tar en stund att få fram webbsidan men om allt går vägen ska den visa innehållet du ska skriva till /etc/tellstick.conf

Observera att du för att bibehålla kopplingen till dom förkonfigurerade websidorna måste flytta dina fem första fjärrströmbrytare till slutet av filen samt korrigera dess id, lägg sedan in fjärrmottagarna från den ursprungliga tellstick.conf filen ("min") på plats 1-5. Jag hoppas att du förstår hur jag menar :roll:

Även RPi versionen finns i uppdaterad utgåva.
http://nexahome.se/NexaHome_RPi_3.0.0.jar

Edit: Bugfixad version...
http://nexahome.se/NexaHome_3.0.1.jar
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by liverpoolarn »

Har suttit o testat 3.0.0 nu men jag får inte till det där med utläsningen av tellstick.conf
När jag browsar in på adressen så blir bara sidan helt vit och det visas ingenting. Har testat att surfa in från både Pien och från en annan Windows-dator. Några idéer på vad som kan vara galet?

När det gäller VNC-server så fick jag inte igång det heller enligt instruktionen ovan. När jag försöker ansluta till PIen så säger den bara att måldatorn aktivt avvisade anslutningen.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by hekj »

liverpoolarn wrote:Har suttit o testat 3.0.0 nu men jag får inte till det där med utläsningen av tellstick.conf
När jag browsar in på adressen så blir bara sidan helt vit och det visas ingenting. Har testat att surfa in från både Pien och från en annan Windows-dator. Några idéer på vad som kan vara galet?

När det gäller VNC-server så fick jag inte igång det heller enligt instruktionen ovan. När jag försöker ansluta till PIen så säger den bara att måldatorn aktivt avvisade anslutningen.
patrikg wrote:
På PI'n.
1. sudo apt-get -y install tightvncserver
2. tightvncserver
3. Lösenordet som man vill ansluta med.
4. Lösenordet igen.
5. tightvncserver -kill :1
6. tightvncserver :0 -geometry 1280x1024 -depth 24
Jag fick inte heller till det då jag testade i "min" image, det är nog för att ":0" är upptaget av det startade fönstersystemet, byt texten under punkt 6 till :1 istället för :0

Code: Select all

tightvncserver :1 -geometry 1280x1024 -depth 24
Samma ändring (:0 --> :1) ska du även göra i filen /etc/rc.local

Code: Select all

su -c "tightvncserver :1 -geometry 1280x1024 -depth 24" pi
Felmeddelandet "måldatorn aktivt avvisade anslutningen" beror på att man måste kroka på :1 direkt efter ipadressen du anger då du vill koppla upp dig mot hallondatorn.

:0 kanske läggs dit automatiskt efter ipadressen om man inte anger något och nu måste man specifiera värdet själv, dvs :1

Får fundera/testa mer när det gäller att läsa ut tellstick.conf, vad har du för windowsversion?
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by liverpoolarn »

Tack för tipset. Jo nu när du säger det så fick jag nog ett fel som sade att :0 var upptaget... logiskt då jag körde X under tiden. Men hjärnan var just då mest inställd på att få till tellstick-confen. Nu har jag ju löst mitt omedelbara problem med musen så då var inte remote SÅ viktigt, men smidigt om det funkar så man kan remota till den senare ändå iofs. Nu skaffade jag ett trådlöst nätverk till den oxå så nu är den "mobil" på riktigt. :)
Ska kolla ikväll om det funkar med :1 istället.

Jag kör win2008r2 på servern där Duon sitter nu.
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by liverpoolarn »

Tightvnc funkar nu iaf. Även det trådlösa. :)
Tackar för hjälpen.
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by Snoopy »

Hur var tanken med motorvärmartimern och tempsidan?
Kunde varit länkar från huvudsidan dit. Jag får nog göra det. Har kommit så långt
med version 3.0.0 att jag gjort egen layout med mina enheter.
Nästa fråga passar kanske inte på denna tråd, men orkar RPi driva både wifi och
tellstick i de USB-portar som finns på kortet? Vore fint att slippa USB-hub med alla
kablar det innebär.
m.nu säljer kylare till RPi, kanske kan det minska ev. värmeproblem om jag skippar
hubben?
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by liverpoolarn »

Snoopy wrote:Hur var tanken med motorvärmartimern och tempsidan?
Kunde varit länkar från huvudsidan dit. Jag får nog göra det. Har kommit så långt
med version 3.0.0 att jag gjort egen layout med mina enheter.
Nästa fråga passar kanske inte på denna tråd, men orkar RPi driva både wifi och
tellstick i de USB-portar som finns på kortet? Vore fint att slippa USB-hub med alla
kablar det innebär.
m.nu säljer kylare till RPi, kanske kan det minska ev. värmeproblem om jag skippar
hubben?
Det finns väl egentligen bara ett svar på om Rpi:n orkar och det är att testa... ;-)
Det är väldigt beroende på din strömkälla tydligen. Så ju umph i den ju större chans att det funkar. :)
Jag beställde precis från m.nu och grämer mig lite att jag inte såg de där kylfläs-kitten. Även om det ju borde vara ganska enkelt att snitsa till hemma själv så e det fint med färdiga kit som man vet funkar. :-)
Post Reply