NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Lysande :D det är mycket uppskattat att det finns eldsjälar som dig som delar med sig av sina alster. Ett stort tack är du värd.

/Greger
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Kan bara instämma med "greger"
en KUNG till har kommmit oss tillkänna :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Nu är det dags igen... version 0.9.3 innehåller ett par buggfixar och jag har även sett till att programmet fungerar lika bra för dom som använder linux, dvs nu är det inte bara windowsanvändarna som kan köra programmet :!:

Jag testade genom att skapa och låta programmet anropa en kommandofil (tellstick_cmd.sh) med följande innehåll:

Code: Select all

#!/bin/sh
echo $*
Finns det någon linuxanvändare som vill testa NexaHome och återkomma med feedback? :help:

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Jag får inte fram nexahome sidan på min webserver har gjort som du skrev i ett tidigare inlägg men de funkar inte .
ska jag göra en html-sida med ditt script på eller ska man skapa en länk på en bef sida till progget :oops: :oops: jag får inte till det iallafall
http://localhost:8080/nexahome = sidan kan ej visas :banghead: :banghead:
Jag kör wampserver på en xp-maskin
Att köra programet lokalt på datorn funkar perfekt men inte via nätet i huset
:clap: :clap:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

För att komma åt websidan från en annan dator i huset så ska man skriva in ip-adressen till datorn som kör NexaHome (adressen hittar man enklast genom att klicka på Config fliken och titta på vad som står på raden med texten "Web Server Host".

Exempel: Web Server Host: (eg. 192.168.0.45)

Då ska man skriva in följande i sin webläsare:
http://192.168.0.45:8080/nexahome

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

var på datorn ska filen ligga nu har jag min ligger i www katalogen på wampservern å då kommer jag inte åt programet iallafall
Kör servern på port 80
http://192.168.1.80:80/nexahome
funkar inte :banghead: :banghead: :banghead:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

zorro, jag förstår inte riktigt vad du använder wampservern till. Är den ett slags portal du vill surfa via för att komma till din lokala nexahome sida?

Version 0.9.4 finns nu för nedladdning, programmets lokala "home automation" sida är nu uppsnyggad och anpassar sig till vilken typ av webläsare man använder sig av (mobiltelefon eller dator).

http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

WampServer www.wampserver.com är ett alltiettpaket som innehåller servrarna Apache och MySQL, skripttolken PHP och ett antal stödprogram. Det är sammanställt av Anaska Formation det distribueras gratis under GPL-licensen.

Jag använder det till mitt (Intranät) hemma och då vore de ju trevligt att kunna surfa in från min lokala hemsida och styra belysningen.

Ha HA jag hitta de felet det var den berömda "eldväggen"i windovs som blockade

Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med programmet...
:clap: :clap: :clap: :clap:
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

hekj wrote: Finns det någon linuxanvändare som vill testa NexaHome och återkomma med feedback? :help:
Tack för ett utmärkt program, har provat de flesta som publicerats här och NexaHome är det som fungerar bäst för mina behov.
Ännu bättre vore det ju givetvis om det fungerade på Linux :wink: så jag kan ta bort min VMware XP.....:shock:

Testar gärna lite då jag kör linux, men det första som slog mej var hur man definierar devices (enheter). TelldusSetup finns ju inte i Linux så man måste väl ange enhetskoder och enhetstyp direkt i programmet, eller? Kanske utöka ID-fältet för devices till detta?

Eller har du någon annan lösning?

I TellstickController och Tellstickd (tror jag) definierar man enheterna i configfilen enligt exempel:
# Aliases for recevier devices.

Alias Vardagsrumsfönster /dev/tellstick No Nexa P 1
Alias Köksfönster /dev/tellstick No Nexa P 2
Alias Tvrumspottar /dev/tellstick yes Nexa P 3 etc.

hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

granede wrote:I TellstickController och Tellstickd (tror jag) definierar man enheterna i configfilen enligt exempel:
# Aliases for recevier devices.

Alias Vardagsrumsfönster /dev/tellstick No Nexa P 1
Alias Köksfönster /dev/tellstick No Nexa P 2
Alias Tvrumspottar /dev/tellstick yes Nexa P 3 etc.

Du borde kunna skapa en kommandofil och i den se till att deviceid samt on/off parametrarna kommer i rätt ordning, tellstick_cmd.sh

Code: Select all

#!/bin/sh 
rfcmd /dev/ttyUSB0 NEXA P $2 $1
Sedan är det bara att ändra lite på det som finns under Config fliken.

Code: Select all

Executable: /home/granede/tellstick_cmd.sh
Parameter On: 1
Parameter Off: 0
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

Tack för ditt snabba svar...
Script är inget problem, har testat och det fungerar, men det krävs ganska mycket kodning i scriptet då jag måste översätta deviceid som sätts i NexaHome till: Protocol (NEXA, WAVEMAN etc.) + HouseCode (A..P) + Channel (1..16) ja åsså Av (0) eller På (1) då.

Detta är ju inparametrarna till rfcmd.

Jag har ju givetvis alla varianter av ovanstående, både olika fabrikat och olika huskoder så att bara få in en siffra (id) till scriptet gör ju att en hel del logik läggs i ett script och inte programmet.

Som det nu är så valideras ID fältet till endast siffror.

Lite av finessen med NexaHome går ju förlorad :?

Om du skulle tillåta en alfanumerisk sträng som ID så skulle man kunna sätta hela parametersträngen i NexaHome och Scriptet skulle bli ganska trivialt.
Eller introducera ett annat valfritt fält som skickas med till ev. script

Med en sådan anpassning är programmet helt klart för Linux...

Missförstå mej nu inte, jag är mycket nöjd med programmet för Windows
och med några anpassningar ytterligare så kommer jag att köra det under Linux......


:wave:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Nu finns en release kandidat att hämta, den har ett nytt fält per device "Parameters", i den kan man specificera fler parametrar, exempelvis:
/dev/ttyUSB0 NEXA P 5 $1

$1 ersätts av programmet med den on/off parameter som är definierad under Config fliken.

/Henrik
Last edited by hekj on Sat Jan 31, 2009 8:45 pm, edited 1 time in total.
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

Kanon!
Är på resa just nu, men ska testa efter helgen.....

Som många tidigare sagt, du är verkligen värd att uppskatta :clap: :wave: :clap:

Great job and response!
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Objektreferensen har inte angetts till en insats av ett objekt
Är detta något felmedelande som du känner igen "hekj" :oops: :oops:
det poppar upp 3 sådana rutor /dygn
jonkol
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nybörjare

Post by jonkol »

Hej!

Ngt nybörjarslarv här, och jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag har just fått hem massa nexa saker, och glatt börjat leka. allt fungerar bra med fjärrkontrollen, allt fungerar bra med Telldus. Satt upp 4 enheter med Telldus setup och kan tända och släcka via datorn.

Men... Med Nexa home, så kan jag inte lägga till enheter/enheter läggs inte till automatiskt? Vad missar jag?
Det startar upp snabbt, och det finns endast en enhet inlagd med "unkown name". Om jag klickar på lampan där, så kommer en ruta med please wait upp.... Och stannar där tills jag stänger den.

Missar antagligen ngt basic.... :-)

Tacksam för hjälp!

/Jonas
Post Reply