NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

granede wrote:Enda möjliga Linux-problemet kan vara att Webservern inte verkar fungera. Kan vara jag som gör fel, jag använder inte web/wap-funktionen i vanliga fall, men jag tänkte i alla fall testa... Får alltså inte upp någon websida.
Kör verison 0.9.6!
Från och med version 0.9.7 visas eventuella felmeddelanden från webservern i konsolfönstret.

/Henrik
haho
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by haho »

Tack!!

Nu visas WAP sidan korrekt. :D
granede
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Värmdö

Post by granede »

Ny test i Linux!

Inga felmeddelanden i consolen! Enda meddelandet i consolen öht. är: 2009-02-05 08:08:08 Starting web server: http://???.???.???.???:8800/nexahome

Surfa till denna adress ger blank sida! Inga felmeddelanden!
Ingen info...

/G

PS. Function ligger fortfarende fel.... :wink:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

granede wrote:Ny test i Linux!

Inga felmeddelanden i consolen! Enda meddelandet i consolen öht. är: 2009-02-05 08:08:08 Starting web server: http://???.???.???.???:8800/nexahome

Surfa till denna adress ger blank sida! Inga felmeddelanden!
Ingen info...
Är sidan helt blank, har du kollat "View Source"?

Är det en lokal adress som "gömmer" sig bakom ???, om inte så kan det ha något med brandväggen att göra. Den Linux jag har provat med är SUSE 10.0 och där funkade det ua.

Ang. Function, jag kommer att se till att man kan ange Function både på Device och Event... :wave:

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Va e detta
Image
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

zorro, tittar man längst ner på din "taskbar" så får man en ledtråd till vem som slänger upp dialogerna. Du har 6 st "DeviceSchedulerA...". Jag tvivlar på att NexaHome slänger upp dessa dialoger, har du lekt med någon annan scheduler?

/Henrik
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

På allmän begäran (granede) är det nu åter möjligt att ange Function även på Event. Den som tidigare använde mer än en Function på sitt Device får gå in och uppdatera Event tabellen.

Version 0.9.8 har även en del nya finesser i Device och Event tabellerna:

1) det är nu möjligt att enbart visa events som är kopplade till ett visst device

2) tabellerna är numera synkroniserade, dvs markerar man ett device så markeras även motsvarande rad i Event tabellen och även tvärt om.

3) raderna i Event tabellen kan fås sorterade genom att klicka på valfri kolumns rubrik

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Nej jag har ingenting igång på datorn mer än NexaHome
ska testa och köra på en annan dator :banghead: :banghead:
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

Japp kört programet på en annan dator inatt och får samma dialogruta är det bara jag som får den då :banghead: :banghead:
för om det är bara min dator som spökar så måste de ju vara fel här endå
Datorn är en Windows xp prof maskin med sp3 på kan det ha och göra med windows uppdate som körs varje natt efter som rutorna bara kommer upp på natten :oops: :oops:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

zorro, jag behöver fler ledtrådar. Du kan väl flytta windows "taskbar" till vänster sida på skärmen och göra panelen så pass stor att hela texten (DeviceSchedulerA...) visas utan trunkering.

/Henrik
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by zorro »

jappfixae det nästa gång de kommer upp :wave: :wave:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

Ny knapp inlagd i WAP & Webbgränssnittet, "Synchronize all".

Ver 0.9.9.

/Henrik
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Du skriver i ett tidigare inlägg att du håller på med en "sunlight" funktion. När tror du att du har detta klart? Jag har nu event som tänder lampor på en bestämd tid på morgonen medan släckningen styrs av "sunrise+" funktionen. Jag vet att "Cmd group" finns för att förhindra att släckningen sker före tändningen. En "sunlight" funktion skulle förenkla det hela.

Åter igen ett stort tack för att du lägger ner så mycket tid på detta program. :clap:

/Greger
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

greger wrote:Du skriver i ett tidigare inlägg att du håller på med en "sunlight" funktion. När tror du att du har detta klart? Jag har nu event som tänder lampor på en bestämd tid på morgonen medan släckningen styrs av "sunrise+" funktionen. Jag vet att "Cmd group" finns för att förhindra att släckningen sker före tändningen. En "sunlight" funktion skulle förenkla det hela.
greger, jag kan förstå att du är otålig :) men kan inte lova när "Sunlight" funktionen kommer, har lagt ner mycket jobb på att koppla ihop Devices/Events tabellerna samt lägga ett filter på vad som ska visas i Event tabellen. Har också gjort webgränssnittet snyggare och dessutom fått det att fungera med alla typer av webläsare. Har även sett till att man kan styra NexaHome från andra program på datorn, tex. ljudstyrningsprogram.

Kan nämna att jag själv nyttjat befintligt gränssnitt och gjort en liten programsnutt som hämtar solinstrålningsvärden från en site i Stockholm... mina lampor tänds när solen strålar mindre än 20 W/kvm.

NexaHome har som nog alla redan vet ett generellt gränssnitt för att prata med sensorer... kan hämta aktuell temperatur från webben eller från en intern givare typ 1-wire. Finns det någon här på forumet som har kopplat in någon 1-wire givare :?:

/Henrik
greger
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by greger »

Finns det någon möjlighet för mig att få ta del av programsnutten som tillhandahåller ett internetbaserat skymningsrelä? Själv så bor jag i Stockholm så denna sensorfunktionen är mycket intressant.

Jag har funderat på att köpa en 1-wire ljusdetektor samt en 1-wire USB adapter men går det att lösa via en väderstation på Internet så slipper jag denna utgiften.

http://shop.temperatur.nu/ljusdetektor-p-95.html
http://shop.temperatur.nu/adapter-usb-1 ... -p-49.html

/Greger
Post Reply