Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by folkeorg »

Vilken konfig-fil använder Nexahome? Är sökvägen absolut, relativ eller ställer man in den själv? På min Ubuntu verkar den inte ta filen i samma katalog utan en annan en nivå upp..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by hekj »

folkeorg wrote:Vilken konfig-fil använder Nexahome? Är sökvägen absolut, relativ eller ställer man in den själv? På min Ubuntu verkar den inte ta filen i samma katalog utan en annan en nivå upp..
Om du har NexaHome installerat i /home/folkeorg/nexahome så kan du prova starta NexaHome genom att skriva nedanstående i ett kommando fönster:

Code: Select all

cd /home/folkeorg/nexahome
java -jar NexaHome_2.8.4.jar /home/folkeorg/nexahome/NexaHome.xml 
eller

Code: Select all

/home/folkeorg/nexahome
java -jar NexaHome_2.8.4.jar ./NexaHome.xml
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by folkeorg »

Vilken fil tar den om jag bara kör:

Code: Select all

java -jar ./Nexahome_2.8.4.jar 
den som ligger i "körkatalogen"?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by folkeorg »

La till en brytare och två event men de kommer inte upp i listan. Devicen finns med och eventen ligger i XML men de två eventen syns inte i Queue:

<event device="Uppfartbel." monday="yes" tuesday="yes" wednesday="yes" thursday="yes" friday="yes" saturday="yes" sunday=
"yes" modeIncluded="Borta">
<on level="" minus="00:00" plus="00:00" defaultFunction="no" specificFunction="sunlight">12:01</on>
</event>
<event device="Uppfartbel." monday="yes" tuesday="yes" wednesday="yes" thursday="yes" friday="yes" saturday="yes" sunday=
"yes" modeIncluded="Borta">
<off level="" minus="00:00" plus="00:00" defaultFunction="no" specificFunction="sunlight">12:00</off>
</event>

Har jämfört med de som fungerar och det ser lika ut. Är det ngn begränsning på antalet events man kan ha? Dessa kom över 50..
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by hekj »

folkeorg wrote:La till en brytare och två event men de kommer inte upp i listan. Devicen finns med och eventen ligger i XML men de två eventen syns inte i Queue:

<event device="Uppfartbel." monday="yes" tuesday="yes" wednesday="yes" thursday="yes" friday="yes" saturday="yes" sunday=
"yes" modeIncluded="Borta">
<on level="" minus="00:00" plus="00:00" defaultFunction="no" specificFunction="sunlight">12:01</on>
</event>
<event device="Uppfartbel." monday="yes" tuesday="yes" wednesday="yes" thursday="yes" friday="yes" saturday="yes" sunday=
"yes" modeIncluded="Borta">
<off level="" minus="00:00" plus="00:00" defaultFunction="no" specificFunction="sunlight">12:00</off>
</event>

Har jämfört med de som fungerar och det ser lika ut. Är det ngn begränsning på antalet events man kan ha? Dessa kom över 50..
Det finns ingen begänsning på antalet events, men att definiera en starttid (12:01) som ligger efter stopptiden (12:00) stöds ej med sunlight funktionen.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by hekj »

folkeorg wrote:Vilken fil tar den om jag bara kör:

Code: Select all

java -jar ./Nexahome_2.8.4.jar 
den som ligger i "körkatalogen"?
Blev lite osäker på om jag förstår frågan, du har själv testat men kan inte hitta den skapade/uppdaterade xml-filen eller klura ut vilken fil som läses in?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by folkeorg »

Så här är det, programmet ligger i ~/NexaHome/ och där ligger även en XML-fil men det är inte den som används utan den som ligger i ~/ (har två efter lite laboration tidigare).

Tyckde den borde letat i samma katalog som programmet startades i men den verkar leta i roten på användarens hemkatalog. Kan det vara så tro?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken konfig-fil använder Nexahome?

Post by hekj »

folkeorg wrote:Så här är det, programmet ligger i ~/NexaHome/ och där ligger även en XML-fil men det är inte den som används utan den som ligger i ~/ (har två efter lite laboration tidigare).

Tyckde den borde letat i samma katalog som programmet startades i men den verkar leta i roten på användarens hemkatalog. Kan det vara så tro?
Min Ubuntu fungerar inte just nu så jag har ingen möjlighet att själv testa, det kan vara en bugg som gör att användarens hemkatalog används och inte samma katalog som där jar filen ligger.

Du blir nog tvungen att peka ut rätt xml fil genom att ge den fullständiga sökvägen inklusive filnamn som en parameter.
Post Reply