USB-UIRT

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

USB-UIRT

Post by PontusBC »

Hej, nu har jag fått min egen websida att fungera i steg 1, dvs alla lampor och brytare går som jag vill. Nästa steg är att få sidan att sammarbeta med en USB-UIRT dvs sända IR-koder för att kontrollera TV, Förstärkare mm samtidigt som Nexabrytarna går i rätt läge.
Går det att få ett fönster med en rullista över alla filerna i en mapp på datorn (typ alla filmer) och att man kan välja en fil och därefter definier olika aktions (typ skicka IR signaler och signaler till Tellstick duon)?

Hälsningar

Pontus
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB-UIRT

Post by hekj »

PontusBC wrote:Hej, nu har jag fått min egen websida att fungera i steg 1, dvs alla lampor och brytare går som jag vill. Nästa steg är att få sidan att sammarbeta med en USB-UIRT dvs sända IR-koder för att kontrollera TV, Förstärkare mm samtidigt som Nexabrytarna går i rätt läge.
Går det att få ett fönster med en rullista över alla filerna i en mapp på datorn (typ alla filmer) och att man kan välja en fil och därefter definier olika aktions (typ skicka IR signaler och signaler till Tellstick duon)?
Det ska väl vara fullt möjligt, men det behövs lite bsh/html kodande, förstod du vad jag menade med mina svar?
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 9434#p9418
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: USB-UIRT

Post by PontusBC »

Ursäkta att jag inte haft tid att titta på detta på ett tag men nu när jag ser svaret och letat lite här på forumet måste jag nog erkänna att det inte blivit mycket klarare. Finns det något bra exempel på bsh-filer som man kan bygga vidare på för mitt syfte att få en lista på alla filer i en katalog och kunna välja en av dessa, samt att skicka detta filnamn vidare som kommando till eventghost?
Oj, nu vart det lite väl specifikt kanske men ju fler exempel man kan sno kod ifrån eller justera desto bättre. Finns exemplet med nummerpresentatören att ladda ner, själv hitta jag bara den stora PDF'en?

Som tack för alla tidigare snabba svar och förhoppningsvis kommande svar så donerade jag en 200-hundring dock så är programmet med all din support värt mycket mer.

/ Pontus
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB-UIRT

Post by hekj »

PontusBC wrote:Ursäkta att jag inte haft tid att titta på detta på ett tag men nu när jag ser svaret och letat lite här på forumet måste jag nog erkänna att det inte blivit mycket klarare. Finns det något bra exempel på bsh-filer som man kan bygga vidare på för mitt syfte att få en lista på alla filer i en katalog och kunna välja en av dessa, samt att skicka detta filnamn vidare som kommando till eventghost?
Oj, nu vart det lite väl specifikt kanske men ju fler exempel man kan sno kod ifrån eller justera desto bättre. Finns exemplet med nummerpresentatören att ladda ner, själv hitta jag bara den stora PDF'en?

Som tack för alla tidigare snabba svar och förhoppningsvis kommande svar så donerade jag en 200-hundring dock så är programmet med all din support värt mycket mer.
Man kanske kan angripa problemet från andra sida, dvs skriva en programvara som lyssnar på BOXEE/XBMC status och skickar denna info (play/pause/stop) till NexaHome som tänder/dimmar/släcker några lampor?

Jag skulle kanske kunna skriva en sådan Android app!
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: USB-UIRT

Post by PontusBC »

Hej och tack, det kan kanske vara en lösning. Men jag har inte så många filer i katalogen och jag lägger inte något så ofta heller så nu för att komma igång tror jag att jag ska göra följande:
1. en textfil som innehåller alla titlar (filnamn) som jag får uppdatera manuellt.
2. Eventuellt lägga till en bild för varje fil typ filmcovern eller liknande.
3. en egen sida där alla titlar i textfilen listas med bilden också. Där är alla titlar och bilder klickbara och startar dummyenheten "Film".
4. denna enhet startar ett event i EventGhost.

En sak som jag inte har någon lösning på just nu är att föra över filnamnet till EventGhost, men kanske man bara kan göra så att namnet sparas i en textfil och det alltid är namnet i den textfilen som startas.
Detta borde gå att lösa med en "film"-bsh fil eller vad tror du?

Du får gärna komma med kommentarer och ideér.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB-UIRT

Post by hekj »

PontusBC wrote:Hej och tack, det kan kanske vara en lösning. Men jag har inte så många filer i katalogen och jag lägger inte något så ofta heller så nu för att komma igång tror jag att jag ska göra följande:
1. en textfil som innehåller alla titlar (filnamn) som jag får uppdatera manuellt.
2. Eventuellt lägga till en bild för varje fil typ filmcovern eller liknande.
3. en egen sida där alla titlar i textfilen listas med bilden också. Där är alla titlar och bilder klickbara och startar dummyenheten "Film".
4. denna enhet startar ett event i EventGhost.

En sak som jag inte har någon lösning på just nu är att föra över filnamnet till EventGhost, men kanske man bara kan göra så att namnet sparas i en textfil och det alltid är namnet i den textfilen som startas.
Detta borde gå att lösa med en "film"-bsh fil eller vad tror du?

Du får gärna komma med kommentarer och ideér.
Skapa en ny mypage sida (filnamn = film.html) som innehåller klickbara titlar och bilder, lägg in en ny rad i alla <form> avsnittet.

Code: Select all

<input type=hidden name="title" value="The Girl with the Dragon Tattoo">
Samt skapa ett nytt bsh script med följande namn,
mypage.bsh

Code: Select all

film = false;
String title = null;
params = getData("mypage.params_");
echo(params);
var len = Integer.parseInt(params);
for (int ndx = 1; ndx <= len; ndx++) {
   param = getData("mypage.param" + ndx + "_");
   echo(param);
   if (param.equals("mypage=film")) {
      film = true;
   } else if (param.startsWith("title=")) {
      title = param.substring(6);
   }
}
if (film && title != null) {
   execFile("C:/apps/nexahome/play_film.bat");
   execParam(title);
}
Har själv inte testat ovanstående kod men du kan väl hämta den senaste förhandsversionen av NexaHome samt kolla om det fungerar...
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: USB-UIRT

Post by PontusBC »

Hej, tackar för försöket. Dock fick jag det inte att fungera igår kväll, hann inte riktigt ta reda på varför men den startade inte något program i varje fall. Jag provade med senaste Nexahome 2.5.4 (tror jag) och allt annat fungerade som vanligt. En tanke slog mig, inte något vackert men kanske skulle det fungera. Senast jag tittade på något prg-språk var det VB för typ 3 år sedan, men då använde jag följande rad:
*** Shell "cmd.exe /c c:\winrar\winrar a -afzip -df -ep c:\ZipFilesToVault\" & docConvFileName2 & swDocRev & " c:\ZipTemp\*.*"
finns det något liknande som man skulle kunna ha i varje form, det blir ju en specifik för varje film/knapp då?

*** Shell "cmd.exe /c c:\program files\VideoLAN\VLC C:/Filmer/TheGirlWithTheDragonTattoo"

Hälsningar

Pontus
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB-UIRT

Post by hekj »

PontusBC wrote:Hej, tackar för försöket. Dock fick jag det inte att fungera igår kväll, hann inte riktigt ta reda på varför men den startade inte något program i varje fall. Jag provade med senaste Nexahome 2.5.4 (tror jag) och allt annat fungerade som vanligt. En tanke slog mig, inte något vackert men kanske skulle det fungera. Senast jag tittade på något prg-språk var det VB för typ 3 år sedan, men då använde jag följande rad:
*** Shell "cmd.exe /c c:\winrar\winrar a -afzip -df -ep c:\ZipFilesToVault\" & docConvFileName2 & swDocRev & " c:\ZipTemp\*.*"
finns det något liknande som man skulle kunna ha i varje form, det blir ju en specifik för varje film/knapp då?

*** Shell "cmd.exe /c c:\program files\VideoLAN\VLC C:/Filmer/TheGirlWithTheDragonTattoo"
Verifiera att rad nummer två i din mypage.bsh ser ut så här:

Code: Select all

String title = null;
Skrivs det något i Console?
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: USB-UIRT

Post by PontusBC »

Hej, så här ser mitt/ditt script ut nu:
****************
Film = false;
String title = null;
params = getData("mypage.params_");
echo(params);
var len = Integer.parseInt(params);
for (int ndx = 1; ndx <= len; ndx++) {
param = getData("mypage.param" + ndx + "_");
echo(param);
if (param.equals("mypage=Film" + ndx + "_")) {
ilm = true;
} else if (param.startsWith("title=")) {
title = param.substring(6);
}
}
if (Film && title != null) {
execFile("C:/Program Files/VideoLAN/VLC/VLC.exe");
execParam("C:/Filmer/" + title);
}
**************

I console kommer följande text:
***************
2012-02-25 12:18:23 :ON: Turning on device: 64 Movie_1 - ok
2012-02-25 12:18:23 Script executed (64.bsh), result: [[echo, 8], [echo, mypage.param2_], [echo, mypage=Film], [echo, device=Movie_1], [echo, title=Skyline.avi], [echo, cmd=on], [echo, psw=xxxxxxxxxxxxxx], [echo, rnd=3982298572533862350], [echo, x=157], [echo, y=108]]
2012-02-25 12:18:23 Script executed (64.bsh), result: [[echo, 8], [echo, mypage.param2_], [echo, mypage=Film], [echo, device=Movie_1], [echo, title=Skyline.avi], [echo, cmd=on], [echo, psw=xxxxxxxxxxxxxx], [echo, rnd=3982298572533862350], [echo, x=157], [echo, y=108]]
****************

Jag ändrade namnet till 64.bsh eftersom det borde väl gå bra att köra denna när devicen går igång?
Jag har provat lite och tycker mig kunna se att det är i hämtningen av parametrarna som det är något fel, men jag kan inte java så jag kan inte se vad som är fel vet du?

/ Pontus
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: USB-UIRT

Post by PontusBC »

Någonting knasigt smög sig in ("ilm" istället för "film"). Men nu fungerar scriptet så långt som jag har fått hjälp än så länge, dvs VLC startar men nu ska jag bara söka på hur parameterna ska skrivas för att filmen title ska sdtartas samtidigt.
Dock är det så att scriptet tycks köras 2 gånger eller rättare sagt detta står i Console:

*************
2012-02-25 19:15:21 :ON: Turning on device: 64 Movie_1 - ok
2012-02-25 19:15:21 Script executed (64.bsh), result: [[echo, 8], [echo, mypage=Film], [echo, device=Movie_1], [echo, title=Skyline.avi], [echo, cmd=on], [echo, psw=xxx], [echo, rnd=7833484519807573231], [echo, x=141], [echo, y=116], [exec, C:/Program Files/VideoLAN/VLC/VLC.exe, C:/Filmer/Skyline.avi]]
2012-02-25 19:15:21 Exec (VLC.exe)
2012-02-25 19:15:21 Script executed (64.bsh), result: [[echo, 8], [echo, mypage=Film], [echo, device=Movie_1], [echo, title=Skyline.avi], [echo, cmd=on], [echo, psw=xxx], [echo, rnd=7833484519807573231], [echo, x=141], [echo, y=116], [exec, C:/Program Files/VideoLAN/VLC/VLC.exe, C:/Filmer/Skyline.avi]]
2012-02-25 19:15:21 Exec (VLC.exe)
2012-02-25 19:15:25 Error: [0032278c] main libvlc: Kör vlc med standardgränssnittet. Använd "cvlc" för att använda vlc utan gränssnitt.

2012-02-25 19:15:25 Error: [0059278c] main libvlc: Kör vlc med standardgränssnittet. Använd "cvlc" för att använda vlc utan gränssnitt.
*************

Jag har satt device 64 till repat 0 så det borde inte skickas mer en start av device 64 men ändå så startas 2 st VLC hur får jag buckt med det?

/ Pontus
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB-UIRT

Post by hekj »

PontusBC wrote:Någonting knasigt smög sig in ("ilm" istället för "film"). Men nu fungerar scriptet så långt som jag har fått hjälp än så länge, dvs VLC startar men nu ska jag bara söka på hur parameterna ska skrivas för att filmen title ska sdtartas samtidigt.
Dock är det så att scriptet tycks köras 2 gånger eller rättare sagt detta står i Console:

*************
2012-02-25 19:15:21 :ON: Turning on device: 64 Movie_1 - ok
2012-02-25 19:15:21 Script executed (64.bsh), result: [[echo, 8], [echo, mypage=Film], [echo, device=Movie_1], [echo, title=Skyline.avi], [echo, cmd=on], [echo, psw=xxx], [echo, rnd=7833484519807573231], [echo, x=141], [echo, y=116], [exec, C:/Program Files/VideoLAN/VLC/VLC.exe, C:/Filmer/Skyline.avi]]
2012-02-25 19:15:21 Exec (VLC.exe)
2012-02-25 19:15:21 Script executed (64.bsh), result: [[echo, 8], [echo, mypage=Film], [echo, device=Movie_1], [echo, title=Skyline.avi], [echo, cmd=on], [echo, psw=xxx], [echo, rnd=7833484519807573231], [echo, x=141], [echo, y=116], [exec, C:/Program Files/VideoLAN/VLC/VLC.exe, C:/Filmer/Skyline.avi]]
2012-02-25 19:15:21 Exec (VLC.exe)
2012-02-25 19:15:25 Error: [0032278c] main libvlc: Kör vlc med standardgränssnittet. Använd "cvlc" för att använda vlc utan gränssnitt.

2012-02-25 19:15:25 Error: [0059278c] main libvlc: Kör vlc med standardgränssnittet. Använd "cvlc" för att använda vlc utan gränssnitt.
*************

Jag har satt device 64 till repat 0 så det borde inte skickas mer en start av device 64 men ändå så startas 2 st VLC hur får jag buckt med det?
PontusBC wrote:Jag ändrade namnet till 64.bsh eftersom det borde väl gå bra att köra denna när devicen går igång?
mypage.bsh är ett speciellt script som anropas varje gång en mypage sida används, dvs den anropas då din mypage Film.html används.

Körs scriptet två ggr även om du döper om 64.bsh till mypage.bsh och på nytt pekar ut Skyline.avi på din Film.html sida?
Post Reply