Pi 3B+

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Pee
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Pi 3B+

Post by Pee »

Jag har kört EasyHome (Nexahome) under många år, först på Windows senare på olika Pi-modeller.
För ett tag sedan har jag migrerat några system från Pi modell 2B/3B till Pi modell 3B+ genom att uppdatera Jessie till senaste version och laddat in en annan bootloader. Pi startar och EasyHome fungerar bra. Tyvärr går det inte att lägga till nya enheter direkt i Tellduscenter.
Har gått runt det genom att använda en äldre Pi och sen klippa och klistra i konfigfiler. Så långt allt väl men….

Med ojämna mellanrum (en vecka eller flera) så kraschar EasyHome och en kryptisk loggfil (hs_err_pidxxxx.log) läggs i nexahome-mappen. Ibland händer det lite andra saker också men detta är vanligast. Eftersom flera system uppför sig lika så har jag svårt att tro att det är hårdvarufel......

Är det andra som upplevt nåt liknande? Finns några idéer på lösning?
Är krascher och att Tellduscenter inte uppdateras, början till slutet för EasyHome. (kommentar från hekj vore bra)
Det vore tråkigt för jag gillar EasyHome och har gjort flera bra lösningar inspirerad av hekj och andra på forumet.
/Pee
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pi 3B+

Post by hekj »

Det enda jag kan komma på är att du kan testa att byta till ett annat fabrikat på minneskortet om det även händer andra saker.
Pee
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pi 3B+

Post by Pee »

Jag tror inte det är fel på någon hårdvara då jag har 3 system som har samma problem och hårdvarorna är köpta från olika ställen.
Nu har jag gjort en helt nyinstallation på 2 av dem. (Den tredje har jag bytt tillbaka till en äldre Pi.)
Det verkar som Telldus Center också fungerar fullt ut efter nyinstallation.
Håller tummarna för att det blir stabilt nu!
/Pee
Pee
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pi 3B+

Post by Pee »

Nu har mina nyinstallerade system gått felfritt i en månad :D :D :wave:
Känns skönt att det funkar igen.
Ha en Glad Påsk!
/Pee
Post Reply