Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Moderators: hekj, Telldus

LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

När jag scannar med Telldus Center så hittar jag en vad som känns igen som en Waveman Codeswitch som skickar OFF-signaler. Jag har lagt till denna i Telldus Center bara för att bevaka den och genom loggade händelser i Eventghost ser jag att den skickar signaler med 34-37 sekunders mellanrum och det varierar i antal (4-17 st) men är oftast 7 st.

Jag har ingen aning om vad det kan vara och det är ju inte störande (mer än att duo:n blinkar varje gång). Även när jag tagit bort enheten, stängt ned Telldus Center och Eventghost och startat om tjänsten (Telldus service) så fortsätter duo:n att blinka ungefär var 35:e sekund.

Någon som vet mer? Har upplevt något liknande?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by micke.prag »

Det kan vara något annat på 433-bandet som kommunicerar snarlikt som en waveman-brytare.

TellStick Duo tar emot och behandlar signaler oavsett om programvaran är igång eller inte. Vi kommer på sikt göra det möjligt att stänga av lysdioderna:
http://developer.telldus.com/ticket/99
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

Har prövat med Nexahome 2.3.7 och 2.3.10 med raw sensor data aktiverat, men får inte ut någonting i consolen alls, visserligen har jag ingen temperatursändare tillgänglig, men väl både fjärrkontroller och annat som jag tycker borde synas..

-Duon blinkar fint när den hör någonting, men som sagt, i consolen visas intet..
-I TelldusCenter kan jag detektera koder osv. från fjärrkontroller, men det hjälper ju föga i Nexahome.

Med duon hade jag hoppats kunna trigga en massa saker via rörelsesensorer och olika mätvärden in i Nexahome, men just nu känns de som om jag köpt en pryttel till som vill blinka i ett hörn, men helst inte göra något vettigt.. =)

..I övrigt så styr Nexahome av en tidigare modell mitt lantställe alldeles ypperligt sedan flera år nu!
/Peter
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Vinterhem wrote:Har prövat med Nexahome 2.3.7 och 2.3.10 med raw sensor data aktiverat, men får inte ut någonting i consolen alls, visserligen har jag ingen temperatursändare tillgänglig, men väl både fjärrkontroller och annat som jag tycker borde synas..

-Duon blinkar fint när den hör någonting, men som sagt, i consolen visas intet..
-I TelldusCenter kan jag detektera koder osv. från fjärrkontroller, men det hjälper ju föga i Nexahome.
Jag har ett filter på raw sensor data som döljer allt som inte är "protocol:sensor;" men fjärrkontroller vars knappar är definierade i TelldusCenter att styra mottagare ska numera utan fördröjning synas i NexaHome som en statusförändring.

http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=1414

/Henrik
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by johe71 »

Vinterhem wrote: -Duon blinkar fint när den hör någonting, men som sagt, i consolen visas intet..
hmmm...

@micke (eller nån) Jag pluggade in min duo i min windowsmaskin igår för att testa så det inte var något tok med min linuxmaskin, installationen gick bra, definierade ett par enheter i TelldusCenter, kan utan några som helst problem stänga av och sätta på dem med lamp-knapparna i TelldusCenter och duon blinkar så fint när den sänder signalen

däremot så blinkar duon inte alls när jag sitter och trycker på alla de fjärrkontroller jag har (från nexa, kjell och clas ohlson)...

är min duo ett "måndags-exemplar" eller är det något annat som jag skulle kunna göra fel?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by micke.prag »

Är det ett måndagsexemplar du har fått så skicka ett email till rma@telldus.se så ska vi se till att byta ut den åt dig. Hänvisa gärna till denna tråden.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by johe71 »

micke.prag wrote: ett email till rma@telldus.se
det är kanske läge att ändra auto-svaret från den adressen... "Vi har mottagit din förfrågan angående problem med räckvid på din TellStick.", nej... det var inte det jag hade problem med :) (men jag antar att det är det som har varit problem med den vanliga tellstick)
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

hekj wrote:
Vinterhem wrote:Har prövat med Nexahome 2.3.7 och 2.3.10 med raw sensor data aktiverat, men får inte ut någonting i consolen alls, visserligen har jag ingen temperatursändare tillgänglig, men väl både fjärrkontroller och annat som jag tycker borde synas..

-Duon blinkar fint när den hör någonting, men som sagt, i consolen visas intet..
-I TelldusCenter kan jag detektera koder osv. från fjärrkontroller, men det hjälper ju föga i Nexahome.
Jag har ett filter på raw sensor data som döljer allt som inte är "protocol:sensor;" men fjärrkontroller vars knappar är definierade i TelldusCenter att styra mottagare ska numera utan fördröjning synas i NexaHome som en statusförändring.

http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=1414

/Henrik
Jag får inte heller consolen att visa någonting, det står "Up and running..." men inget mer trots att jag trycker på fjärrkontroller (definierade i Telldus Center) och dessutom har temp-givaren från Clas Ohlsson samt tre givare från Oregon Scientific. Har jag missat något med hur NexaHome fungerar kanske? Jag har bara dragit ned jar-filen (2.3.7 - 2.3.10) och kört igång och aktiverat Raw Sensor Data...
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

hekj wrote:
Vinterhem wrote:Har prövat med Nexahome 2.3.7 och 2.3.10 med raw sensor data aktiverat, men får inte ut någonting i consolen alls, visserligen har jag ingen temperatursändare tillgänglig, men väl både fjärrkontroller och annat som jag tycker borde synas..

-Duon blinkar fint när den hör någonting, men som sagt, i consolen visas intet..
-I TelldusCenter kan jag detektera koder osv. från fjärrkontroller, men det hjälper ju föga i Nexahome.
Jag har ett filter på raw sensor data som döljer allt som inte är "protocol:sensor;" men fjärrkontroller vars knappar är definierade i TelldusCenter att styra mottagare ska numera utan fördröjning synas i NexaHome som en statusförändring.

http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=1414

/Henrik
Aha.. Ska testa lite när jag kommer ut på landet i kväll, där sannolikt någon av temperatursensorerna pratar med rätt dialekt..
Men:
Då har jag ändå ett problem, det var nämligen inte riktigt så jag hade tänkt mej att använda duo:n.. Indata, varifrån det än kommer vill jag behandla i datorn/Nexahome, Tex får inte en fjärrkontroll påverka någonting direkt, det skall datorn sköta!
-Visst, man kan skapa en bunt Dummy-enheter och gruppera, men jag har redan rätt så MÅNGA definierade prylar varför jag mycket hellre skulle påverka direkt med hjälp av vad mottagaren "hör"..
-Kan man få möjlighet att stänga av filtret, eller definiera om det? Med hjälp av Startväxel, config-fil eller reg nyckel?
(Eller vet du/någon annan om något program som kan dumpa inkomna data till fil? ..det går ju att skanna av filen och starta script beroenda på vad som finns i den..)

/Peter
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

Hej igen! :)
Har nu testat lite till, och sett följande:
Nexahome 2.3.10 är en hejare i snabbhet jämfört med andra versioner. Gillar!
Mina temperatursensorer pratar fel dialekt, så Duo/Nexahome vill inte lyssna alls.
-Så detta inlägg är lite ot, ber om ursäkt.
Om jag skickar kommandon via en annan (Gammal) tellstick, så får jag in en kod när jag lyssnar via tellduscenter, men den går inte att använda, nexa-brytaren följer inte befallningen. Dock inget problem eftersom den gamla tellstick:en skall bytas ut när jag är säker på att Duon funkar som den skall, men lite överaskande..
Fjärrkontroller från nexa avlyssnas dock alldeles utmärkt, nexabrytatren gör som den blir tillsagd när jag upprepar via Duon.

-Men skapar jag en dummy-enhet som "tänds" när jag trycker på fjärren, så måste jag göra ett skript för att få nexahome att aktivera en eller flera strömbrytare, visst, det fungerar, men det blir snabbt oöverskådligt..
Servern som sköter om mitt hus har idag enorma mängder script, och varje förändring är en pina eftersom jag måste gå igenom mängder av filer för att se vad som påverkas. Kanske har jag missat någonting, jag skulle verkligen vilja ha en omvänd gruppfunktion i Nexahome, dvs om EN medlem i gruppen släcks/tänds eller varför inte "byter status", så gör alla andra det med! Är då dummy-enheten medlem, så.. Ja, jag misstänker att du förstår vart jag vill komma. Det blir dessutom enkelt att lägga till eller ta bort brytare, och visuellt tydligt vad som är kopplat till eventet..
-Vikten av detta har slagit mej, eftersom jag har en lampa i ett gästrum som lever sitt eget lilla liv, VÄLDIGT tidigt på morgonen så tänds den ca 20 minuter, för att sedan släckas. Och jag har fullständigt gått bet på att hitta Varför! Misstänker att problemet finns någonstans i ett script, men.. Jag hittar det inte.
/Peter
henning334
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by henning334 »

LoA wrote:När jag scannar med Telldus Center så hittar jag en vad som känns igen som en Waveman Codeswitch som skickar OFF-signaler. Jag har lagt till denna i Telldus Center bara för att bevaka den och genom loggade händelser i Eventghost ser jag att den skickar signaler med 34-37 sekunders mellanrum och det varierar i antal (4-17 st) men är oftast 7 st.

Jag har ingen aning om vad det kan vara och det är ju inte störande (mer än att duo:n blinkar varje gång). Även när jag tagit bort enheten, stängt ned Telldus Center och Eventghost och startat om tjänsten (Telldus service) så fortsätter duo:n att blinka ungefär var 35:e sekund.

Någon som vet mer? Har upplevt något liknande?
Nå kommer det norskt, men håper dere forstår ;)

Når jeg bruker EventGhost ser jeg også med jevne mellomrom en device som heter waveman som sender signalet "off"! Det er også house B unit 1 (eller noe sånt), og det er den samme koden som en waveman ringeklokke-knapp jeg har.. Jeg skjønner ikke hvorfor, men kan av en eller annen grunn sende ut et "off" signal? Isåfall, hvorfor?

En annen her ønsker også å knytte flere devices til en device, om jeg forstod det rett.. Med EventGhost kan du lage actions og knytte dem til en av devicene. På den måten kan du lett lage flere grupper. Eller du kan lage grupper i form av makroer?

Har et siste spørsmål: som den første her nevner er jeg også glad i å "forske" på slike ting, men kan desverre lite om script.. Jeg har lyst til å få data fra en temperatur-sensor, og håper på at dette vil dukke opp i EventGhost, eller krever det et program/script som scanner etter temperatur-"meldinger"? Finnes det også et program, eller helst en plugin eller noe til EventGhost, som kan handle ut i fra temperaturen? For eksempel lese opp temperaturen, eller utføre en handling dersom temperaturen faller under et vist punkt?

På forhånd takk :)
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by LoA »

henning334 wrote:
Når jeg bruker EventGhost ser jeg også med jevne mellomrom en device som heter waveman som sender signalet "off"! Det er også house B unit 1 (eller noe sånt), og det er den samme koden som en waveman ringeklokke-knapp jeg har.. Jeg skjønner ikke hvorfor, men kan av en eller annen grunn sende ut et "off" signal? Isåfall, hvorfor?
Jag har ingen sådan ringklocka... har du testat att ta ut batterierna och se om signalerna upphör?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Vinterhem wrote:Skapar jag en dummy-enhet som "tänds" när jag trycker på fjärren, så måste jag göra ett skript för att få nexahome att aktivera en eller flera strömbrytare, visst, det fungerar, men det blir snabbt oöverskådligt..
Servern som sköter om mitt hus har idag enorma mängder script, och varje förändring är en pina eftersom jag måste gå igenom mängder av filer för att se vad som påverkas. Kanske har jag missat någonting, jag skulle verkligen vilja ha en omvänd gruppfunktion i Nexahome, dvs om EN medlem i gruppen släcks/tänds eller varför inte "byter status", så gör alla andra det med! Är då dummy-enheten medlem, så.. Ja, jag misstänker att du förstår vart jag vill komma. Det blir dessutom enkelt att lägga till eller ta bort brytare, och visuellt tydligt vad som är kopplat till eventet..
-Vikten av detta har slagit mej, eftersom jag har en lampa i ett gästrum som lever sitt eget lilla liv, VÄLDIGT tidigt på morgonen så tänds den ca 20 minuter, för att sedan släckas. Och jag har fullständigt gått bet på att hitta Varför! Misstänker att problemet finns någonstans i ett script, men.. Jag hittar det inte.
Har lagt upp en ny testversion, denna har din omvända gruppfunktion, skapa en grupp och välj Function = synchronize samt lägg till dom enheter som ska hållas synkroniserade.
http://nexahome.se/NexaHome_2.3.11.jar

/Henrik
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

hekj wrote:Har lagt upp en ny testversion, denna har din omvända gruppfunktion, skapa en grupp och välj Function = synchronize samt lägg till dom enheter som ska hållas synkroniserade.
http://nexahome.se/NexaHome_2.3.11.jar

/Henrik
Henrik, du är en pärla bland få!
-Hinner inte testa den i morgon, men sannolikt kvällen efter, på distans dock så jag kommer inte åt just fjärrkontrollen.
..Funkar det, så kan jag skippa en hel bunt småscript!
2.3.10 känns för övrigt stabil, trots dina farhågor och Duon funkar fint! ..men jag muttrar över att man inte kan läsa rått ur den vad som kommer via förståeliga protokoll.

/Peter
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

hekj wrote:
jrek67 wrote:Har samma problem. Ser inget i consolen.
Jag har telldus center 2.1.0
Duo fungerar inte med förra versionen 2.0.4, så denna kan jag inte heller använda. :(
Även jag har upptäckt att 2.1.0 inte fungerar så bra, var tvungen att boota om burken för att få kontakt med sensorerna.

Har för mig att jag körde med TelldusCenter-2.0.104 tidigare och då fungerade det mycket bättre.

/Henrik
Samma här, Clabbes tempmätare och noll utslag i consolen, använder 2.3.11.
Är meningen att man skall köra reset på givaren för att få in RAW-datat, eller hur är det tänkt?

Informationen om hur man använder DUO:n är ju minst sagt bristfällig, är det verkligen bara att mata in i Parameters id:0xEA4C;address:228;value:temp?

Överhuvudtaget har jag helt kass räckvidd på DUO:n, är detta normalt?
Post Reply