Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Moderators: hekj, Telldus

kvrkvr
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by kvrkvr »

OK då vet jag!
Då kan jag lägga ned för tillfället.

Hoppas du kommer på en lösning!
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Har tänkt färdigt, enklast (för mig iaf) är nog att överlåta logiken till användaren, har lagt till ett par bsh metoder.

Code: Select all

getSensorValue("termometer")
getSensorTimestamp("termometer")
Detta är ett exempel på hur man med jämna mellanrum kollar en sensor och tänder en lampa om temperaturen går över ett visst värde.

start.bsh

Code: Select all

temp_timer = "check_temp";
timeout = 60;  // sekunder
startTimer(temp_timer, timeout);
check_temp.bsh

Code: Select all

temp_timer = "check_temp";
timeout = 60;  // sekunder
sensor = "102";
device = "15";
value = getSensorValue(sensor);
if (value != null) {
   echo(value);
   timestamp = getSensorTimestamp(sensor);
   echo(timestamp);
   float f = Float.parseFloat(value);
   if (f > 22.0) {
      if (deviceIsOff(device)) {
         deviceOn(device);
      }
   }
}
startTimer(temp_timer, timeout);
http://nexahome.se/NexaHome_2.3.14.jar

/Henrik
Last edited by hekj on Sat Oct 15, 2011 5:46 am, edited 1 time in total.
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

Bara som återkoppling: Nu (med .13 & .14) får även jag upp Raw-data från mina temperatursensorer! -20,4 grader, visserligen, så jag får väl finna mej i att köpa nya.. =) -Vad jag redan köpt är dock en Nexa rörelsesensor, som visade sej vara tämligen okänslig.. Min tanke var att den vid Hemma-läge ska tända badrumslampan, och i bortaläge agera komplement till mina larmsensorer, men tji fick jag! ..som extra larmsensor "duger" den säkert, den löser knappast ut i onödan, men för att den skall tända badrumslampan får man röra sej tämligen våldsamt.. Hoppas att det är ett måndagsexemplar. Köper en till, till nästa helg. Provar. Om det är normalt beteende, lämnar jag tillbaka dem och satsar på magnetbrytare..

Låta användarna stå för logiken för vad som skall göras med mätvärden från temperatursensorer, det tycker jag låter vettigt. Blir väldigt komplicerat annars, och så mycket olika temperaturer vill man oftast inte ha i olika rum, i mitt fall blir det bara borta-läge och hemmaläge, och ett script för att synca olika sensor-script med varandra när man vill ändra nåt.. När jag köpt sensorerna, alltså.. :D
Tack för att du visar sån respons på våra små problem! Programmet är fantastiskt!
/Peter
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

Grymt Henrik, TACK!
Äntligen kan jag se min DUO i RAW-consolen!

Tyvärr är jag ingen vidare hacker men försöker prova dina bsh exempel, får dock tyvärr ett felmeddelande vid uppstarten:
There was an error in evaluating the script - Sourced file: start.bsh : Variable assignment: timer: Can't assign java.lang.String to java.util.Vector : at Line: 1 : in file: start.bsh : timer = "check_temp"

Jag har kopierat dina exempelfiler men bytt ut sensor och device nummer i exemplet mot mina egna (ID - va?) sensor = "51" & device = "2", vad är det som fattas?

/Darne
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Darne wrote:Tyvärr är jag ingen vidare hacker men försöker prova dina bsh exempel, får dock tyvärr ett felmeddelande vid uppstarten:
There was an error in evaluating the script - Sourced file: start.bsh : Variable assignment: timer: Can't assign java.lang.String to java.util.Vector : at Line: 1 : in file: start.bsh : timer = "check_temp"

Jag har kopierat dina exempelfiler men bytt ut sensor och device nummer i exemplet mot mina egna (ID - va?) sensor = "51" & device = "2", vad är det som fattas?
Det är jag som glömt att skydda mina interna variabler, ändra namn på variabel timer till temp_timer i bägge filerna :oops:

/Henrik
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

hekj wrote:
Darne wrote:Tyvärr är jag ingen vidare hacker men försöker prova dina bsh exempel, får dock tyvärr ett felmeddelande vid uppstarten:
There was an error in evaluating the script - Sourced file: start.bsh : Variable assignment: timer: Can't assign java.lang.String to java.util.Vector : at Line: 1 : in file: start.bsh : timer = "check_temp"

Jag har kopierat dina exempelfiler men bytt ut sensor och device nummer i exemplet mot mina egna (ID - va?) sensor = "51" & device = "2", vad är det som fattas?
Det är jag som glömt att skydda mina interna variabler, ändra namn på variabel timer till temp_timer i bägge filerna :oops:

/Henrik
Haha, FUNKAR!

Märker nu att NexaHome är otroligt kraftfullt om man lyckas lära sig att koda lite, Kul!

Än en gång, Tack!

/Darne
Kasama
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Kasama »

Hej!
Köpte en
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 0S%e4ndare&
enl det du skrev i början av tråden.
Men hur skriver jag in det i Nexahome. Har även en classe sensor och den funkar klockrent.

Klipp från raw data i consolen
RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.9;humidity:0xFF;id:0xDE;

mvh
Patrik
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

Kasama wrote:Hej!
Köpte en
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 0S%e4ndare&
enl det du skrev i början av tråden.
Men hur skriver jag in det i Nexahome. Har även en classe sensor och den funkar klockrent.

Klipp från raw data i consolen
RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.9;humidity:0xFF;id:0xDE;

mvh
Patrik

Även jag har införskaffat en sådan för att testa, och efter lite experiment kom jag fram till följande rad i parameters-fältet:
model:temperaturehumidity;temp:18.2;humidity:0xFF;id:0x4F;;value:temp
Allt fram till ";value:temp" är då vad jag klippt ur konsolsträngen, och efter en liten stund dök då temperaturen upp i "sensor value"-fältet.
Misstänker att enda skillnaden i din rad blir värdet efter id: , som identifierar vilken sändare som sänt värdet.

Henrik: Om du läser det här, Finns det nå´t sätt att bli av med klockslaget efter temperaturen när man lägger upp den på webbsidan? ..det får inte plats.. Jag har många pryttlar.. =)
/Peter
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

Kasama wrote:Köpte en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 0S%e4ndare& enl det du skrev i början av tråden.
Men hur skriver jag in det i Nexahome. Har även en classe sensor och den funkar klockrent.

Klipp från raw data i consolen
RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.9;humidity:0xFF;id:0xDE;
Det som jag har markerat med fetstil ska kopieras från RawEvent raden:
RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.9;humidity:0xFF;id:0xDE;

Parameters:

Code: Select all

model:temperaturehumidity;id:0xDE;value:temp
Vinterhem wrote:Finns det nåt sätt att bli av med klockslaget efter temperaturen när man lägger upp den på webbsidan? ..det får inte plats.. Jag har många pryttlar.. =)
Hämta den senaste testversionen samt ersätt texten #SENSOR# med #SENSOR_VALUE#

Har även lagt till #SENSOR_TIMESTAMP# för den som vill ha ut klockslaget någonstans på websidan.
Vinterhem
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Vinterhem »

hekj wrote:
Kasama wrote:Köpte en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 0S%e4ndare& enl det du skrev i början av tråden.
Men hur skriver jag in det i Nexahome. Har även en classe sensor och den funkar klockrent.

Klipp från raw data i consolen
RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.9;humidity:0xFF;id:0xDE;
Det som jag har markerat med fetstil ska kopieras från RawEvent raden:
RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:21.9;humidity:0xFF;id:0xDE;

Parameters:

Code: Select all

model:temperaturehumidity;id:0xDE;value:temp
Vinterhem wrote:Finns det nåt sätt att bli av med klockslaget efter temperaturen när man lägger upp den på webbsidan? ..det får inte plats.. Jag har många pryttlar.. =)
Hämta den senaste testversionen samt ersätt texten #SENSOR# med #SENSOR_VALUE#

Har även lagt till #SENSOR_TIMESTAMP# för den som vill ha ut klockslaget någonstans på websidan.
-När jag skrev precis det du markerat med fetstil funkade det inte hos mej av ngn anledning, men när jag tog hela raden så funkar det utmärkt, så jag är nöjd ändå.. =)

Ñästa helg blir det några fler tempsensorer.. Och fler rörelsesensorer, Om man bara låter dem sitta uppe en stund funkar de fint! ..de tycks bli förvirrade när man flyttar på dem, så man ska inte funktionstesta dem omonterade.
Har för övrigt gjort ett skript som byter ut bsh-filerna när mode ändras från Hemma till Borta, alltså funkar de finfint som larmsensorer i det läget! ..tillsammans med alla andra grejer som tex fjärrkontroller, vilken inträngling kan låta bli att trycka på knappar? :D (Men man ska INTE hänga tvätt i badrummet innan man åker om man har en sensor där.. =)

MODE.BSH: (Något slimmad, reservation för ev skrivfel..)
if (modeIs("home")) {
execFile("DynBshHome.bat");
}else if (modeIs("away")) {
execFile("DynBshaway.bat");
}

DynBshHome.bat:
xcopy *.home *.bsh /y

DynBshaway.bat:
xcopy *.away *.bsh /y

Filerna som skall vara *.bsh i respektive läge heter alltså *.away respektive *.home och det är dem man redigerar i första hand.. Lite simpelt, kanske, men funkar klockrent!

Nya versionen är som vanligt Klockren, och valfriheten med TIMESTAMP är klar fullträff!
Alltså.. TACK Igen, Henrik!
:wave: /Peter
Kasama
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Kasama »

Tack Vinterhem & hejk

Kom precis hem från ett trevligt tunnbrödsbak i gamla bagarstugan och ett avslut med att baka pizza (Pizza i vedeldad ugn bllir himelskt gott) och lite vin till detta :D . Satt mig ner o matade in detta i parameters o viola det funkade klockers.

Tack för att ni lägger ner tid till att hjälpa oss som inte är så kunniga.

mvh
Patrik
Darne
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by Darne »

hekj wrote:För att få temperaturen presenterad på en av husets websidor så lägger man in följande rader i html filen:
<div style="position: absolute; top: 135px; left: 200px">
Inne: #SENSOR#Temp Inne#
</div>
Edit: ytterligare ett exempel
<div style="position: absolute; top: 135px; left: 200px">
Inne: #SENSOR_VALUE#Temp Inne# ºC (#SENSOR_TIMESTAMP#Temp Inne#)
</div>
Jag lyckas tyvärr inte med denna kod, det står bara "Dynamic stuff here...", vad är det som felar?
EDIT: Det funkar, jag hade inte provat att visa resultatet i webbläsaren bara, visste inte att den inbyggda viewern i NexaHome inte visade "Dynamic stuff". :oops:
/Darne
claes508
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by claes508 »

hekj wrote:Har lagt upp en testversion av NexaHome som ska kunna läsa in temperaturvärden från trådlösa väderstationer med hjälp av TellStick Duo.

1) hämta senaste testversionen [Edit: en version som hanterar både batch#1 och betan]
http://nexahome.se

2) välj menyalternativ 'View --> Raw Sensor Data (Console)' och titta sedan i konsolen efter temperaturvärden
'batch#1' wrote:2011-10-14 HH:MM:SS RawEvent: class:sensor;protocol:oregon;model:EA4C;id:0xF1;temp:22.6;
'beta' wrote:2011-07-19 20:23:36 RawEvent: protocol:sensor;type:temperature;id:0xEA4C;address:228;temp:25.4;
3) lägg till en ny "grupp" med hjälp av knappen Device/Groups 'Add' samt välj alternativ SENSOR i dialogen

Döp den till något lämpligt, exempelvis 'Temp Inne'

4) kolla på det som står i konsolen och skriv in dess parametrar plus texten "value:temp" i 'Parameters' fältet (använd informationen i konsolen):
'batch#1' wrote:model:EA4C;id:0xF1;value:temp
'beta' wrote:id:0xEA4C;address:228;value:temp
För att använda denna temperatursensor som indata till en fjärrmottagare vars till/frånslag styrs av sensor data (Function = sensor) så ska man (förutom det som står i manualen om motorvärmarfunktionen) se till att fältet 'Sensor Path' är tomt samt skriva in dess parametrar i 'Parameters' fältet (använd informationen i konsolen):
'batch#1' wrote:model:EA4C;id:0xF1
'beta' wrote:id:0xEA4C;address:228
Edit: Den trådlösa termometer som jag använder hittar man på clas ohlson (Art. nr. 36-4055):
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172

Edit: Följande givare fungerar bättre än ovanstående CO, iaf för dom som har en Duo batch#1...
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... S%e4ndare&
Är det någon som fått detta att fungera på Mac 10.7?

CO sensorn fungerar utmärkt på PC, men inte på Mac:en. Raw sensor data (console) är inte heller tillgänglig.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by hekj »

claes508 wrote:Är det någon som fått detta att fungera på Mac 10.7?

CO sensorn fungerar utmärkt på PC, men inte på Mac:en. Raw sensor data (console) är inte heller tillgänglig.
Nu är det länge sedan jag provade programmet på Mac, vilken version av NexaHome kör du?

Vilken version av TelldusCenter har du?

Vad står det i Executable fältet under konfig fliken?
claes508
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome + Duo + 433.92 MHz temp sensor

Post by claes508 »

hekj wrote:
claes508 wrote:Är det någon som fått detta att fungera på Mac 10.7?

CO sensorn fungerar utmärkt på PC, men inte på Mac:en. Raw sensor data (console) är inte heller tillgänglig.
Nu är det länge sedan jag provade programmet på Mac, vilken version av NexaHome kör du?

Vilken version av TelldusCenter har du?

Vad står det i Executable fältet under konfig fliken?
NexaHome 2.4.12
TelldusCenter-2.1.0
/usr/bin/tdtool
Post Reply