Vilket val. Tellstick NET eller Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
lasselars
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilket val. Tellstick NET eller Duo

Post by lasselars »

Hej.
Vad är lämpligt val, Tellstick NET eller Tellstick Duo och vad är lämpliga program?
Jag har inte börjat än så all input om lyckade eller misslyckade saker är intressant.

NET eller DUO
DUO. Jag kan sätta upp Raspberry Pi eller någon annan hårdvara med Linux och jag kan öppna min router för åtkomst så det är inget problem om en DUO skulle vara lämplig.
NET. Internet finns hela tiden så det är inte något problem.

Vad vill jag göra?
Lite luddigt, eller öppet.


Intrång, larm utomhus sensor. Om någon finns i trädgården när vi inte här hemma så vill jag veta det. När vi är hemma så beroende på tidpunkt så vill jag att en lampa tänds.
En Nexa ir -sensor vill jag kunna känna av och beroende på dag/tid/profil vill jag att olika saker skall hända. Antingen skall en lampa tändas eller så ska jag få ett meddelande på något sätt att sensorn har gett utslag.
(Jag har två ir-sensorer från Nexa och dess räckvidd verkar räcka till för det jag vill göra)

Intrång, larm inomhus.
Liknande med utomhus

Bonus/extra
Om jag kan få en händelse att trigga en kamera vore bra.
Att låta en lampa blinka till nära en "vanlig" webbkamera (typ D-Link DCS-930L) kanske är ett enkelt sätt som duger och många enkla webbkameror har möjlighet att ladda upp bilder till en ftp-server och skicka mejl


Övrigt kuriosa som inte hänger ihop med vad jag ska göra ovan
Jag har lekt lite med Raspberry Pi och tog först lite gpio portar och kopplade dom via transistor till en vanlig fjärrkontroll från Nexa och till en från Kjell (Fuhaote).
Det fungerar rätt bra men kablage som hänger utanför verkar kunna störa, kanske de blir en antenn eller mottagare.
Sedan är det också så att när man startar en Raspberry Pi så kan jag få falska signaler ut innan allt är bootat vilket tolkas som att jag har tryckt på någon av fjärrkontrollens knappar.

Jag känner dagligen av sommarstugans temperatur via en DS18B20 och den får skicka mejl och uppdatera Dropbox med lite loggar.
Via gpio och ett kablage till en Nexa fjärrkontroll kan jag starta elelement.
Varje dag så får den stänga av sig och elen till den bryts och sedan bootar den nästa dag när den får ström igen.
Om den inte hör av sig så finns en risk att det är elavbrott/säkring har löst ut och då får jag ringa någon som kan hjälpa med.
På grund av alla dessa dagliga starter av Raspberryn så lade jag märke till att då och då så hade ett elelement startats så att boota om ofta och ha min enkla lösning var inte bra.
Det kommer att bli en Tellstick Classic där nästa gång jag får tid. Just nu så har jag gjort det enkla och satt dit några små Frostvakter.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vilket val. Tellstick NET eller Duo

Post by etompau »

Dina krav när det gäller larm och tillhörande indikeringar etc löser du enkelt med en Net och händelsestyrningsfunktionera i Telldus Live-tjänst.
Du kan där sätta upp olika villkor som måste vara uppfyllda för att ex. en rörelsedetektor ska aktivera en mottagare osv.
Lägger du på några kronor kan uppgradera ditt konto till en Pro-version, och då få SMS/email när någon sensor (IR/magnet/fjärrkontroll/väggsändare/temp/fuktighet) aktiveras eller passera något gränsvärde.

Att hacka en fjärrkontroll och gå in direkt på kortet en en bra väg att gå om man vill styra något som protokollmässigt inte stöds av Tellstick. Har sett att någon användare har använt denna metod för att göra en markisstyrning.

DS18B20 - till den kan du nyttja en sändare från Foogadets (http://foogadgets.tictail.com/) och skicka signalen till din eventuella Net eller Duo.
lasselars
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilket val. Tellstick NET eller Duo

Post by lasselars »

Etompau. Tack för tipset om foogadgets och Telldus Live SMS, e-post.

Ni som använder Tellstick Net eller Duo.
Har ni några tips om vad det finns för fördelar eller begränsningar om jag väljer:
Telldus Net ihop med Telldus Live Pro
kontra
Telldus Duo och Switch King med licens.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vilket val. Tellstick NET eller Duo

Post by etompau »

En stor skillnad mellan att Tellstick Net/Telldus Live och Switchking är att i Live har du ingen licenskostnad för antal brytare. Du kan i princip använda obegränsat antal brytare utan att du behöver någon licens.
Pro-licensen i Telldus Live behövs enbart om du önskar använda SMS/email, automatisk motorvärmarfunktion, OCH-funktion samt en timerfunktion.
Jag har själv ingen erfarenhet av SK, men regeluppsättning verkar vara lite mer invecklad än i Telldus Live. Där nyttjar du ett grafiskt gränssnitt för att sätta upp händelser och regler.
Sedan kan säkert många tycka att det känns mer säkert och pålitligt att själv managera och styra sitt system och inte vara beroende av en molntjänst och en 24/7-internetuppkoppling, och då är en Duo och ett tredejpartsprogram en perfekt lösning.
Post Reply