TellStick med extern antenn

Moderator: Telldus

jaburek
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by jaburek »

Har mestadels själv kört med Nexas brytare eftersom jag upplever att deras brytare fungera bäst (men definitivt inte perfekt). Har även provat en del Waveman men det stör mig att dom drar 5W i tomgångs ström (lika mycket som lampan man ska styra i vissa fall). Nexas externa mottagare (den typ man sätter in i vägguttaget) har bäst räckvidd och missar så gott som aldrig för mig (oavsätt vilken modell av deras externa, gammal som ny). Vad gäller de som är gjorde för fast installation har jag provat LCMR-1000 och LWMR-210. LWMR-210 har klart sämre räckvidd än de externa men fungerar OK för det mesta. Det tråkiga med dessa är att dom inte finns med relä utgång (utan har bara dim funktion), vilket gör styrning av lågenergi lampor problematisk. Vill man ha relä utång så är det LCMR-1000 som gäller och det är nog den sämsta av Nexas mottagare räckvids mässigt. Dom verar störa ut varandra väldigt mycket. Har man tändt en LCMR-1000 i huset så kan en annan vara helt omöjlig att tända förrän man släckt den första. Misstänker att man får problemet mest när dom råkar hänga på samma säkring (eller fas), men är inte säker.
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by Bunker »

E Kafeman: Stort tack för dina mycket intressanta analyser av hårdvaror. Jag tycker det är intressant och det hjälper mig att ställa in förväntningarna bättre för de relativt många mottagare jag köpt vilket minskar risken att jag blir besviken i framtiden när/om dom går sönder. Jag har ju länge misstänkt att kvaliteten på t.ex. mottagarna inte är direkt den högsta, vilket du bekräftat i din analys. Nu kan jag parera för det och ha reservenheter tillgängliga.
Purre
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by Purre »

Går det att modda sin äldre 8/9 eller vad det nu kan vara som man har lite dålig koll på var den ligger så den får extern antenn som går att ta bort om så önskas?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by folkeorg »

Testade Tellstick med externa antennen i stugan. Visserligen bara en trävägg i vägen men den gick iaf ca 40m utan problem till en Nexa-mottagare. Så jag kanske klarar mig ett tag med denna lösningen..
darksidedesign
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by darksidedesign »

Köpte en Tellstick batch 9 på Clas Ohlson och den har ytterst usel räckvidd. Att hålla på och vinkla den för att den ska tända ett par lampor i hallen cirka 5 meter bort är ju löjligt. Har över 20 stycken X10 moduler från Nexa som knappt går att styra pga detta. Lite som ett lotteri när schemat ska tända/släcka. Funderar också på att modifiera Tellstick för att kunna använda den eller är det bara att köpa en ny med antenn?
pade
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by pade »

Finns det någon uppdaterad information om huruvida nyare Tellstick har en bättre anpassning på antennutgången. Kafemans inlägg är ju relativt gammalt, och något borde väl ha hänt.
Post Reply