Ljussensor

Moderator: Telldus

mabo
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mabo »

Jag skulle vara intresserad av en trådlös produkt. Det fick gärna vara kompatibel med tex Nexas trådlösa fjärrkontroller och sensorer.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
bosundmark
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bosundmark »

Om man nu vill använda 1-wire så kan jag rekomendera http://www.hobby-boards.com/

De har en hel del färdiga moduler för temperatur, lufttryck, ljus, fukt etc.

-Bosse
- "Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing"
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

USB-kort till I/O

Post by mickelin »

Velleman har ett bra USB-anslutet kort (finns i byggsats bl a pa Kjell&Co) som heter 8055. Det har flera analoga och digitala in- och utgangar dar man kan ansluta t ex ljussensorer och temperaturgivare (Velleman har sadana ocksa i enkla byggsatser.) Det fina ar att det finns en Eventghost-plugin till kortet, liksom det finns till Tellsticken. Det ar alltsa busenkelt att skriva skript som skickar Tellstick-kommandon triggade av t ex ett ljusrela, temperaturgivare etc etc. Mojligheterna ar obegransade.
Mange68
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Mange68 »

fredrik.jacobsson wrote:Nexa har skymmningsrelä i sitt sortiment:

http://www.nexa.se/SkymningsrelaTradlos.htm
http://www.kjell.com/?item=50299
Hur gör man för att få in ljussignalen i datorn?
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by jajnas »

Mange68 wrote:
fredrik.jacobsson wrote:Nexa har skymmningsrelä i sitt sortiment:

http://www.nexa.se/SkymningsrelaTradlos.htm
http://www.kjell.com/?item=50299
Hur gör man för att få in ljussignalen i datorn?
Just nu kan man inte få in den i datorn, utan man kan bara styra en enskild mottagare.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Just nu kan man inte få in den i datorn, utan man kan bara styra en enskild mottagare
Är väl ändå inte riktigt sant.....sök....:idea:

På en massa ställen i detta forum finns det redan mängder av inlägg som förklarar att man måste ha en sk RF mottagare (receiver) för att kunna fånga in signaler från sändare som tex ett sådant här NEXA skymmningsrelä

Även om det finns färdiga receivers att köpa, tex RFXcom, så är det också riktigt att det inte är så himla komplicerat att modifiera en befintlig produkt (tex en UPM termometer eller en så kallad pyramid) så att den fungerar som en datoransluten receiver

Men sen då? Vad vill du göra med de signaler du fångar in?

Förmodligen vill du analysera/avkoda dessa i ett datorprogram som sedan kan utföra andra villkorstyrda funktioner/styrningar

I detta avseende har NetHomeServer utvecklats mest tycker jag. Här finns en analysator till hjälp och avkodning och detektering fungerar finfint för Nexa och ett antal andra produkter

Med denna lösning tar jag emot signaler från både Nexa skymmningsrelä och andra produkter/sändare

mvh
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by jajnas »

krambriw wrote:
Just nu kan man inte få in den i datorn, utan man kan bara styra en enskild mottagare
Är väl ändå inte riktigt sant.....sök....:idea:

På en massa ställen i detta forum finns det redan mängder av inlägg som förklarar att man måste ha en sk RF mottagare (receiver) för att kunna fånga in signaler från sändare som tex ett sådant här NEXA skymmningsrelä

Även om det finns färdiga receivers att köpa, tex RFXcom, så är det också riktigt att det inte är så himla komplicerat att modifiera en befintlig produkt (tex en UPM termometer eller en så kallad pyramid) så att den fungerar som en datoransluten receiver

Men sen då? Vad vill du göra med de signaler du fångar in?

Förmodligen vill du analysera/avkoda dessa i ett datorprogram som sedan kan utföra andra villkorstyrda funktioner/styrningar

I detta avseende har NetHomeServer utvecklats mest tycker jag. Här finns en analysator till hjälp och avkodning och detektering fungerar finfint för Nexa och ett antal andra produkter

Med denna lösning tar jag emot signaler från både Nexa skymmningsrelä och andra produkter/sändare

mvh
Ok, det verkar intressant. :oops: Vilka exakt är produkterna som du använder?
Jag har varit nyfiken på att fixa en sån här lösning men har hela tiden trott att det inte fungerade. Ska väl försöka göra något när jag kommer hem då :?
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by jajnas »

fredrik.jacobsson wrote:Hur skulle det se ut i praktiken? En kabelansluten ljussensor = billigare (hur lång kabel skulle behövas osv.) eller en trådlös variant, med en mottagare i datorn = dyrare. Hur stort är intresset för denna typen av produkt?
Jag är intresserad!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag använder förnärvarande en egen modifierad pyramid (RF->IR enheten) från Clas Olsson som jag kopplat till mikrofoningången på mitt usb ljudkort. NetHomeServer används som program för att "lyssna" på meddelanden som kommer via RF

Här finns bilder på hur jag moddade den

http://sto.hopto.org:8080/RFreceiver/default.htm

Allt fungerar hyfsat bra faktiskt och funktionen är helt stabil. Jag har ett täckningsområde med radien 15-30 meter beroende på sändarens effekt/antennlösning samt om störande konstruktioner finns där emellan eller ej

Är egentligen nöjd men har pga teknikintresset nu också beställt en receiver (och en transmitter) från RFXcom som jag bedömer är det bästa man kan få tag i på det här området

Den stöds bland annat av xPL via xPL Monkey vilket kommer att innebära en mängd fördelar. Det blir busenkelt att få in event till EventGhost eller andra applikationer

Receivern har även kontakt för anslutning av extern antenn och användare påstår att den har mycket god täckning

Planerar att skriva en plugin till EvenGhost för dessa och basera den på xPL

mvh Walter
Post Reply