Ljussensor

Moderator: Telldus

Masterhoo
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ljussensor

Post by Masterhoo »

Hej vet någon om man kan köpa en ljussensor, som man kan koppla till datorn?
rion
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ett alternativ kanske

Post by rion »

Hade själv samma fundering men kom sedan på att det går ju faktiskt att räkna ut när skymmning och soluppgång inträffar.
Hittade källkod på http://www.sci.fi/~benefon/rscalc.c som jag modifierade lite och nu sköter sig hallbelysningen helt automatiskt .
:lol:
Masterhoo
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Masterhoo »

Smart det, men är det mulet så funkar det inte så bra. Det borde finnas något man kan koppla in i datorn.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Hur skulle det se ut i praktiken? En kabelansluten ljussensor = billigare (hur lång kabel skulle behövas osv.) eller en trådlös variant, med en mottagare i datorn = dyrare. Hur stort är intresset för denna typen av produkt?
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Masterhoo
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Masterhoo »

Hur stort intresse för detta är vet jag inte, men idag får man ju sätta en på varje mottagare (och naturligtvis så sitter ju inte elurtaget vid fönstret). Har man en mottagar i varje fönster så blir det rätt många (om man nu tänker på julen) :D :D
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Input sensorer till PC eferfrågas...

Post by Tobias »

Intresset för att ha flera olika typer av sensorer även för input borde ju vara stort om man tänker sig att man vill bygga hemautomation.

Tänk att (helst trådlöst) kunna få input som:
Temeraturgivare, rörelsesensor, fukt/regnsensor, ljussensor, ljudsensor, glaskross, etc. etc.

Jag kan fantisera oändligt mång tillämpningar jag skulle anväda det till. Att få in sådan realtidsinformation i min PC så skulle jag logga analysera, styra maximalt.

Tänk att kunna programmera avancerade villkor för hur/när man triggar styrning av olika (output) enheter (lampor, element, markiser etc.) beroende av alla dessa input.

Jag tänker mig ett scenario där jag vill ha full kontroll och kunna veta temperatur inne, ute i garaget, förådet etc. och få in den informationen i min styrdator. Då kan jag lätt styra t.ex. ett element så att mitt förråd/garage aldrig har minusgrader. (Färgburkar etc. tål inte att frysa)

Samt att jag kan kan skapa bra loggning för att få statistik på hur t.ex. temperaturkurvan ser ut ute respektive inne i förådet och sedemera vilken förbrukning jag får för att hålla viss temperatur etc. etc.

Är det någon som har sett några bygg-kitt etc. på typ Conrad där man på ett enkelt sätt kan få olika input från sensorer till PC i realtid.

Som sagt trådlöst vore ju det optimala. Detta kanske vore något för Telldus tech att fundera på att utveckla? :-)

/MVh Tobias
Masterhoo
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ljussensor

Post by Masterhoo »

Hej igen! Jag har temeraturgivare kopplad till servern, det är till denna jag vill koppla in en ljussensor. http://www.lorentzson.se/varme.htm
Masterhoo
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

ljussensor

Post by Masterhoo »

Klasse
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Klasse »

Ser att du har handlat av Rickard.
Det borde gå att ta en vanlig ljussensor och koppla
den till datorn via t.ex comporten och därigenom läsa
av om sensorn ändrat mode (till/från). Sitter väl ett relä
i ljussenorn?

/Klasse
PHermansson
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by PHermansson »

Själv har jag byggt ett 1-wire nät för detta. Tyvärr inte trådlöst, men det fungerar. Har bland annat en ljussensor i fönstret och en tempmätare utanför , plus en lufttrycksensor som är kopplade till datorn. Fungerar fint och belysningen tänds mha Tellstick när det blir mörkt, oavsett om det är mulet eller dylikt.
Nästa steg är att koppla in en luftfuktighetsmätare, denna kan dock inte kopplas in på 1-wire nätet direkt. Tanken är istället att koppla den till en microprocessor som kopplas via USB till datorn. Processorn kan även användas till andra typer av detektorer, tanken är att det ska bli ett generellt usb-anslutet sensorinterface. Funderar även på att testa trådlös anslutning i samband med detta.
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

PHermansson vad kör du för programvara eller koder till detta? är det något du kan tankas dela med dej?
PHermansson
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by PHermansson »

Linux, OWFS, PHP är väl grundstenarna. Lite bilder och kod finns här:
http://patrikhermansson.se/?q=node/4
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

fredrik.jacobsson wrote:Hur skulle det se ut i praktiken? En kabelansluten ljussensor = billigare (hur lång kabel skulle behövas osv.) eller en trådlös variant, med en mottagare i datorn = dyrare. Hur stort är intresset för denna typen av produkt?
Personligen är jag intresserad!
flax
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by flax »

PHermansson wrote:Själv har jag byggt ett 1-wire nät för detta. Tyvärr inte trådlöst, men det fungerar. Har bland annat en ljussensor i fönstret och en tempmätare utanför , plus en lufttrycksensor som är kopplade till datorn. Fungerar fint och belysningen tänds mha Tellstick när det blir mörkt, oavsett om det är mulet eller dylikt.
Nästa steg är att koppla in en luftfuktighetsmätare, denna kan dock inte kopplas in på 1-wire nätet direkt. Tanken är istället att koppla den till en microprocessor som kopplas via USB till datorn. Processorn kan även användas till andra typer av detektorer, tanken är att det ska bli ett generellt usb-anslutet sensorinterface. Funderar även på att testa trådlös anslutning i samband med detta.
1-wire fungerar fint, och det är inga problem att blanda olika tekniker. Jag kör en dator med ett extra serieportskort för alla insamlingslinjer + trådlöst från den datorn och in i huset. Grundprogramvaror är digitemp och open2300, sedan bygger jag på med rrd, webserver och annat. Jag kör med digitemp för 1-wire sensorerna, open2300 för väderstationen och egenhackat för telldus. (Ligger under javasektionen på wikin)

Finns delar av insamlingen att beskåda på [url]http:/flax.homelinux.org[/url]
PHermansson
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by PHermansson »

En ny idé jag har för ljussensor (och andra sensorer) är att använda UBW (greta.dhs.org/UBW/). En enkel usb-ansluten konstruktion som man genom att skicka olika koder kan läsa av olika digitala och analoga värden. Med den vore det enkelt att läsa av ljus, temperatur och lufttryck. Luftfuktigheten är i vanlig ordning värre då den mest prisvärda sensorn (SHT11) kommunicerar seriellt med processorn. Ska fundera på att modifiera UWB till att kommunicera med en SHT11.
Post Reply