Jula / Anslut

Moderator: Telldus

eb#1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by eb#1 »

Börjar också fundera på om det finns olika versioner eller om det helt enkelt var fel på första tillverkningsserien, jag köpte mina samma dag de fick in dem i butiken.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by krambriw »

Finns det någon användare här som lyckas styra "Anslut" enheterna med Tellstick med "Nexa Selflearning" som konf?
Kan det vara så att det finns olika versioner av "Anslut" enheterna?
Alltså, jag lyckas numera med det, i och för sig använder jag en Duo så jag vet inte om det är någon skillnad gentemot en vanlig Tellstick i det här fallet

Jag gör så här:

- Öppnar Telldus Center, skapar en ny enhet, Nexa Selflearning on/off

- Hittar på en godtycklig fjärrkontrollskod tex 123456 eller randomize
alternativt
- Läser in fjärrkontrollens kod med "scan" funktion (detta fungerar alltså bara med Duo)

- Väljer lämplig enhetskod (andvänd 1-13 eftersom 14, 15,16 används av fjärrkontrollen själv, knappar 1-3), spara

- Se till att Tellsticken inte är för långt bort från Jula enheten (typ 20-30 centimeter verkar gå bra)

- Tryck och håll nere programmeringsknappen på enheten tills den gröna dioden börjar blinka

- Från Tellduscenter, aktivera enheten (tänd)

- Testa tänd/släck några gånger, det bör nu fungera, annars gör om (du kanske måste klicka på tänd flera gånger i följd när du programmerar den)

Nu är en minnesplats upptagen, det finns en kvar som du tex kan programmera till en knapp på en fjärrkontroll eller till någon annan sändare


mvh Walter
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by fredrik.gullberg »

Problemet verkar ligga i just upplärningen.
Testa följande:
1. Skapa en Proove Selflearning on/off med vad för fjärrkontrolls och enhetskod som helst.
2. Sätt mottagaren i upplärningsläge.
3. Tryck flera gånger på on (3-4 gånger).

Meddela gärna hur det går...
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
eb#1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by eb#1 »

Jäpp, där satt den, nu fungerar det :)
wiggo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by wiggo »

Om vissa får det att fungera bra så verkar det som att det finns två olika modeller av Julas "Anslut"

Jag loggade de signaler som "Anslut" sändaren skickar ut och de matchar ej de signaler som tellstick skickar ut för Nexa/Proove self-learning.
Julas "Anslut" sändare (av modellen jag köpte) har en annan timing av bitarna som skickas ut

Jag genererade nya kommandon som jag skickar till tellstick via HyperTerminal (efter att ha enablat VCP så tellsticken mappas till en comport) och
jag kan numera sätta på och stänga av mina "Anslut" enheter.

Vad är priset för en TellStick Duo och var köper man den? Skulle hellre köpt en sådan en Tellsticken jag köpte häromdan :roll: (för övrigt så är det en utmärkt produkt 8))
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by KungenAvPeking »

Intressant, jag startade denna tråd, för att få veta om det funkar och fick svaret att det borde det...
Nu har jag skaffat två 3-pack och börjat leka med dom själv, med allt annat än lysande resultat!!!

Har en "gammal" Tellstick (Batch3) och den klarar inte "SelfLearning" vilket, om jag fattar saker rätt,
inte borde hindra, utan egentligen bara begränsa hur många koder jag kan använda...
Men det vill sig inte, Anslut brytarna vägrar envist att "lära sig" min Tellstick, kvittar vilken kod jag skickar
från Tellsticken, även med Tellsticken liggandes precis bredvid Switchen.
Har testat med Nexa-koder och Proove-koder, inget funkar!

Tips någon?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

Att du kan styra andra selflearning med din batch 3 TellStick beror på att t.ex. Nexa är bakåtkompatibel med det äldre protokollet "codeswitch".

Dessa mottagare är _inte_ bakåtkompatibla och lyssnar därför inte till codeswitch-signaler. Du kommer med andra ord inte kunna styra Jula mottagarna med din TellStick. Tyvärr.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by KungenAvPeking »

Tja, där får man för att man köper billiga Switchar...
Antar att jag får investera i en nyare Tellstick så jag kan köra alla.

Har länge funderat på SelfLearning, visste bara inte att min Batch3 var för gammal.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
wiggo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by wiggo »

Ni som inte får TellStick att fungera med Julas "Anslut" kan ta och ladda hem ett program jag gjorde för att testa om det fungerar med er TellStick/Jula "Anslut"
http://www.quadmotion.se/viktor/TellStickAnslut.zip

Usage:
anslut [code n/a] [housecode 0..15] [on/off]
Example:
anslut 123456 1 on

Kör programmet i konsolen (Kör->cmd)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

Istället för att kommunicera själv med TellStick kan du spotta ut datan du skickar till en fil. Då kan alla använda tdtools raw-funktion för att skicka datan till TellStick.
Det blir också mycket lättare för oss att analysera din data.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
wiggo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by wiggo »

Här kommer datan outputad till textfil

kommando "anslut 31580734 1 on" ger följande data:
http://www.quadmotion.se/viktor/anslut_ ... 4_1_on.txt

kommando "anslut 31580734 1 off" ger följande data:
http://www.quadmotion.se/viktor/anslut_ ... _1_off.txt
eb#1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by eb#1 »

Har fått svar från Jula nu och det var ju ganska så väntat.
Hej!

Man kan inte radera alla koder samtidigt utan man gör
det en och en.

Mvh

**** * - tekn.säljare/reklamationer
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by krambriw »

Tycker faktiskt att dom fungerar riktigt bra när man nu lärt sig lite hur man kan programmera dom. Om man bara vill att en kod skall finnas i dom så kan man programmera in samma kod två gånger i rad (upptäckte det igår). Räckvidden på den medföljande fjärren är dock sämre än en Nexa original

mvh
joba
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by joba »

Lätt som en plätt...(?)
Jag fick det att fungera med följande fjärrkontrollskoder:
1062
1858
2622
En massa andra koder fungerade inte. Jag valde Nexa Selflearning on/off, koden & tryckte på learn. Klossen i sig får man sätta i learnläge som vanligt med svarta knappen. Någon kan kanske se om det finns något mönster i detta, typ att vissa binära bitar ska vara satta eller ej.
wiggo
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by wiggo »

joba:
kanon, med dessa koder får jag det också att fungera i Telldus Center. Hoppas någon kan luska ut varför problemet uppkommer så att bara vissa koder fungerar
Post Reply