Jula / Anslut

Moderator: Telldus

xion92
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by xion92 »

KungenAvPeking wrote:Stämmer att den dimbara ej fungerar!

Dessa enheter stödjer inte absolut-dimning utan den dimmar med on-on, vilket blir ett problem med tellsticken!

Den ska gå att använda som on/off, men risken finns att den börjar blinka, om Tellsticken skickar on-koden flera gånger...
Nexa dimmar ju också med ON-ON eller har jag missat nått när jag läst?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by krambriw »

Nexa dimmar ju också med ON-ON eller har jag missat nått när jag läst?
Ja det har du, Nexa's stöder både ON-ON dimning och absolutvärdes dimning.
Scuttle
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund, Sweden

Re: Jula / Anslut

Post by Scuttle »

Hm, var nere på Jula idag och införskaffade en 408-054 (infälld on/off), men när jag skulle montera blev jag konfunderad... När jag öppnade väggdosan såg det ut såhär:

Image

Jag kan, men mina rätt begränsade elektronikkunskapet inte riktigt komma underfull med hur jag ska koppla in dom här tåtarna i anslut-boxen. Den blåa hängde lös när jag öppnade och verkar inte fylla nån nämnvärd funktion...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

Kan tipsa om att en sådan här är bra att ha vid installationer:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 12a-p48155

och glöm inte att bryta strömmen innan du kopplar något!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Scuttle
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund, Sweden

Re: Jula / Anslut

Post by Scuttle »

Jo, allt det där har jag givetvis tänkt på, men min installation verkar inte vara det som manualen för Jula-dosan har tänkt sig. I manualen pekas det på två tåtar från strömmatningen och sen två till lampan, här har jag två tåtar in alles, hälften så många alltså.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by Zaman »

Du har öppnat brytaren vilken bryter matningen till lampan. Du ser inte nollan alls eftersom det räcker att bryta en av kablarna för att kretsen ska vara bruten och lampan släkt.
För att få till det hela måste du plocka bort din gamla brytare, koppla ihop de två tåtarna (vilket skulle resultera i att lampan alltid var på), koppla lampans inkoppling (där du har både fas och nolla) till mottagarens ingångar - dvs koppla bort lampan och ersätt den med mottagaren.
Sedan drar du nya kablar mellan mottagarens utgångar och lampan.
Du får då två "separata" kretsar, en som går från matning till mottagaren och en från mottagaren till lampan.
För en bild: Titta på sidan 2 i manualen
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by nickolo »

Kan du tända lampan från mer än 1 ställe ?
Liknar en trappkoppling och i så fall skall den blå tråden sitta vid sidan om den vita (vid pilen).
n0ir
Posts: 37
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by n0ir »

Är det någon som har fått en Nexa WST-512 (http://www.nexa.se/WST-512-Vaeggsaendare-1-kanal.htm) att fungera med Jula Anslut?

Köpte en Jula Anslut väggströmbrytare först, men den var så ranglig och hade dålig byggkvalitet så jag köpte en Nexa istället... Nexan fungerar naturligtvis till mina Nexa-mottagare (både stickpropp och inbyggda) men jag kan inte få Anslut-brytare att synkas med den.

Jula Ansluts egen väggströmbrytare fungerar både Jula Anslut-brytare och Nexa. Nexas fjärrkontrol (self learning) fungerar också med båda systemen.

Ä det någon som har lyckats? Vad använde ni i sådant fall för inställningar på Nexa väggströmbrytaren (den är ju inte self learning utan kodas med kodvred)?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

Jula Anslut är tyvärr inte bakåtkompatibla med codeswitch så tyvärr kommer du inte få det att fungera med dom.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
n0ir
Posts: 37
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by n0ir »

Äsch! Nesligt! :(

Konstigt att inte Nexa WST-512 är self learning? Deras tvåkanaliga väggsändare (LWST-605) är ju det.
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by pabben »

Jeg har en anslut 408059 - batch 2028518 - som jeg egentlig hadde gitt opp til jeg så denne tråden.

Jeg har forsøkt å legge inn nexa + proove self learn - med partall (2, 4, 6, osv.) og forsøkt å trykke "on" flere ganger og forsøkt "learn", men får den ikke til å fungere. Den tekstfilen forstår jeg ikke hvordan jeg skal bruke.

Jeg har en tellstick duo, firmware 5, batch 2 og kjører tellduscenter 2.1.1

Noen tips?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

@pabben: Testa huskod 426.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
n0ir
Posts: 37
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by n0ir »

micke.prag wrote:@pabben: Testa huskod 426.
Är "huskod" samma som "fjärrkontrollskod" i 2.1.1?

Har äntligen fått min Tellstick Duo (hurra!) men får den inte att lira ö.h.t. Har installerat TelldusCenter, upgraderat FW på Duon till 5 och prövar att försöka lära upp både Nexa-brytare och Jula Anslut utan framgång.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

n0ir wrote:Är "huskod" samma som "fjärrkontrollskod" i 2.1.1?
Ja
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
n0ir
Posts: 37
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by n0ir »

micke.prag wrote:
n0ir wrote:Är "huskod" samma som "fjärrkontrollskod" i 2.1.1?
Ja
Hmm. Läste att bara batch 8 fungerade. På min Duo (som jag antar är från den senaste leveransen vi alla har väntat på) står det "Batch#:2". Är det m.a.o. en jättegammal modell eller står batch-nummer för något annat än bara vilken generation enheten är?
Post Reply