Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Moderator: Telldus

Post Reply
Rodge
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by Rodge »

Hej
Hur rätt visar era Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160?

Jag köpte först 1st Telldus som visar ca: 1 grad under mina 3st andra vanliga digitala termometrar.
Sen köpte jag 1st Telldus till för att jag var nyfiken på om den också visade 1 grad under eller om den visade samma som mina 3st referens termometrar.
Och svaret är att båda Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160 visar exakt samma, alltså 1 grad (celsius) mindre/lägre.

Jag tänkte ta det ett steg till och undersöka om jag kan få tag på en kalibrerad digital termometer så jag verkligen vet om det är Telldus x2st som visar fel eller mina 3st "vanliga digitala termometrar" men på detta forum borde folk redan veta om Telldus visar fel eller rätt?

Jag skulle kunna acceptera 0,5 grad fel upp eller ner men inte en hel grad. Det är för mycket.

Vad säger ni?
Mvh Roger
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by etompau »

Om du söker lite i forumet så kan du se att där finns några nya inlägg om just dessa givare och noggrannhet och felvisning. Kanske har leverantören börjat glida lite på sina kvalitetskrav och hitta något billigt parti av tempgivare som nu används...

Då Telldus inte specificerar sensorns noggrannhet så blir det svårt att avgöra vad som är fel och rätt när det gäller visningen, men som det står i ett annat inlägg, du bör räkna med en onoggrannhet +- 0,5-1 grad. Om du sedan jämför visningen från två givare så riskera man att få en felvisning på upp till 2 grader om felet i respektive givare ligger i vardera ytterområdet.

Jag roade mig med att stoppa in en Telldus-givare (ca 2 år gammal), en viking-givare och en Multisensor med DS18B20-sensor i mitt dataskåp. Skåpet håller en jämn temp. pga av nätdelar och andra elprylar.


Code: Select all

Efter 3h hade jag följande temp.visning:

Telldus	313160	DS18B20       Viking
21,6		22,1	      21,3

Nu på förmiddagen har jag följande värde:
21,8            22,2          21,4

Notera att det tog ca 3 timmar innan Telldus-givaren hade uppnått ett stabilt slutvärde på temperaturen.

Värdena anser jag vara fullt godkända. DS18B20-givaren har en specificerad felvisning på +- 0,5 grader.
Ska man få mer exakta värde och veta vilken givare som är mest rätt, alt mäta mot en kalibrerad sensor, ja då lär man få besöka SP i Borås och fråga snällt om man kan få göra en jämförande mätning mot deras grejor.

Det tar ganska lång tid innan temp.värdet har stabiliserat sig, i mitt fall 3 timmar. Så har man bråttom så missar man kanske att få ett exakt värde.
Rodge
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by Rodge »

Hej
Tack för svar etompau
Vad som är rätt eller fel temp är ju inte lätt att veta men Telldus visar i alla fall ca: 0,5-1 grad under alla andra jag har.

Jag har beställt följande:
https://www.lohelectronics.se/hemautoma ... tomhusbruk

Återkommer med svar på hur den visar jämfört med dom andra givarna.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by tronde »

Det er veldig mange ting som påvirker et termometer, så man kan ikke uten videre konkludere med noe som helst.

Pakk alle sammen tett inntil hverandre i en tykk dyne, og la dem ligge der i noen timer. Hvis romtemperaturen er nokså stabil i den perioden, vil du få et brukbart bilde av hvordan de er innbyrdes. Det gir deg ikke en absolutt referanse, men du ser hvor mye de avviker fra hverandre.
Rodge
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by Rodge »

Hej
Nu har:
https://www.lohelectronics.se/hemautoma ... tomhusbruk
anlänt och jag har även fått låna en högkvalitativ termometer som visar noggrannhet på 0.2+/-

Jag ska nu mäta av alla termometrar vid ett par tillfällen och redovisar resultatet här om någon är nyfiken?

Mvh Roger
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by tronde »

Ja, gjør gjerne det.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by etompau »

Hur går det med dina tester? :wave: Har du kommit fram till något resultat när det gäller temp.visningen för de olika sensorerna?
Steffo79
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by Steffo79 »

Hej!

Jag köpte min första Telldus Termo/Hygro sensor 433MHz för några dagar sedan och installerade den enligt beskrivning till min Telldus ZNet Lite V2 enhet. Den visade den aktuella temperaturen både inne och ute utan problem med ca 10m från enheten samt att den loggade värden med några minuters mellanrum precis som den skall. Märkte efter några timmar att den slutat att uppdatera temperaturen på Telldus Live. Tänkte för en stund att detta kan vara normalt men inte efter ett dygn utan uppdatering. Termometern skickar i alla fall signal varje minut så den är det inget fel på men däremot så har gatewayen flippat ur eller nåt med tanke på att jag la termometern intill den för att utesluta dålig räckvidd. Nu till det komiska, även fast jag tagit ur batteriet på termometern och ignorerat dem på Telldus Live så visas dem där i alla fall. Det enda jag vill är att det skall funka precis som det gjorde den första timmen. Jag har startat om gatewayen och försökt hitta något sätt att radera eller nollställa men utan resultat.

Kan någon ge tips på hur man skall lösa preoblemet
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Termo/Hygro Sensor 433MHz - Artikelnr: 313160

Post by etompau »

Har för mig att om bara en sensor visas i listan så går den inte att dölja.
Prova med att byta sändningskanal på din sensor och se om den dyker upp som en ny enhet i listan.
Sensorer som ej uppdateras försvinner automatiskt från listan efter några dagar.

Sensorvärden lagras ej lokalt i din Tellstick, så omstarter har ingen påverkan på visade temp.värde.
Post Reply