Brandvarnare till TellStick ZNet Lite v2?

Moderator: Telldus

Post Reply
Broberg88
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Brandvarnare till TellStick ZNet Lite v2?

Post by Broberg88 »

Finns det någon brandvarnare som man kan koppla in till TellStick ZNet Lite v2? :D
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Brandvarnare till TellStick ZNet Lite v2?

Post by etompau »

Noterade att Nexa har annonserat en ny brandvarnare som ska var kompatibel med det självlärande systemet, FS-558.
Leveransstart i april månad. Antar att den går på 433 MHz och att den borde gå att använda tillsammans med Tellstick Net/ZNet.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Brandvarnare till TellStick ZNet Lite v2?

Post by etompau »

Mitt antagande var fel. Fick tag i två nya brandvarnare från Nexa (FS-558/RF) och signalen från brandvarnaren avkodas inte av Tellstick. Så Nexas brandvarnare fungera inte med Tellstick.

För övrigt är dom rejält bökiga att para ihop. Hörselkåpor rekommenderas. :evil:
honkenen
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Brandvarnare till TellStick ZNet Lite v2?

Post by honkenen »

Lånar den här tråden.

Har förstått att HEIMAN smoke sensor funkar och ska vara helt ok.

Var dock inne på att ha brandvarnaren som siren i ett larmsystem och tittade på produkter från Popp.
Jag har försökt förstå om de funkar och vilken skillnad det egentligen är:
Smoke Sensor / Siren (004001)
10-Year Smoke Sensor / Siren (009402)

Jag förstår livstidsskillnaden, men utöver den, är det bara det automatiska meshningen mellan alla POPP röksensorer (004001) inom ett område som skiljer sig åt.

Eftersom jag skulle vilja använda sensorn i ett existerande Z-wave nätverk och båda kan utlösa ett larm/siren skulle jag kunna tala om för alla röksensorer att låta om en sensor ger utslag, isåfall blir det ju precis det som POPP på sin sida listar som en highlights för 004001.

Har jag missat något viktigt?

På t.ex. m.nu säger de att 004001 funkar till Znet lite v2, men den andra står det inget på.
Kändes som smidigt med ett batteri som håller länge. Samtidigt vore det ju bra om larmar-en-larmar-alla funkar även om nätet ligger nere.
honkenen
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Brandvarnare till TellStick ZNet Lite v2?

Post by honkenen »

Har inte hunnit beställa än men fick detta svar av Popp:s egen support:
The POPE004001 is a conventional smoke detector with 9V lithium battery. This has no battery report. It can network itself with other smoke detectors of the same type, but is limited to 3 smoke detectors.

The POPE009402 is a smoke detector with 10 year battery and an extra battery for the Z-Wave module. This can be networked via association groups. It has a battery indicator.
Post Reply