Telldus magnetkontakt, batterilivslängd.

Moderator: Telldus

Post Reply
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus magnetkontakt, batterilivslängd.

Post by Paxman »

Hej!

Ni som har Telldus Z-Wave magnetsensor, hur länge räcker batteriet? jag monterade och aktiverade min sensor i september och den har redan somnat. Jag mätte upp 3,6 V-batteriet och det hade 0,02 V!! Detta alltså bara efter knappt fyra månader. Jag tycker att ett så pass dyrt batteri (runt 100 kr) ska hålla lite längre än så.

Vad har ni andra för erfarenheter av batterilivstiden för denna magnetsensor?

Mvh
Fred
RoarJ
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus magnetkontakt, batterilivslängd.

Post by RoarJ »

Eksakt samme erfaring her. Batteriet døde etter 2 måneder. Monterte et SAFT-batteri i går. Får se hvor lenge det holder. Til sammenligning varer batteriene i Verisure magnetsensorer i fler år.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus magnetkontakt, batterilivslängd.

Post by Paxman »

Jag skickade ett mail till Telldus, och vi kom fram till att i mitt fall är det med största sannolikhet placeringen av kontakten som gjort att batteriet har dragit ur så snabbt. Det är ganska självklart så här i efterhand, men jag behövde att Telldus support ställde lite frågor om det för att tänka på det själv.

Min kontakt övervakar min motordrivna garageport och för att den skulle sitta skyddad och ha tillfredställande funktion satte jag den längst ned vid golvet, precis i skarven mellan vägg och port, inne emellan porten och dess metallskenor där styrhjulen går (detta är en så kallad skjutport, så den åker upp via taket likt luckan på ett jalusiskåp). Garaget är en del av källaren i vårt hus, och väggarna är tjock betonghålsten.

Alla dessa saker är sådant som gör att kontaktens sändare får kämpa rejält för att få fram signalerna till Tellstick Znet-enheten och batterier gillar ju inte kyla.

1. När det är kallt ute drar det in kalluft mellan porten och väggen. Tätningslisterna gör inte sitt jobb 100%-igt.
2. Metallskenorna och porten skärmar säkerligen av signalerna riktigt effektivt. För att kontakten skulle få kontakt med Tellstick Znet-enheten var jag tvungen att använda en vanlig Z-wavebrytare både i garaget och precis innanför dörren in till huset som repeaters.
3. Källarens väggar är bra på att skärma av signaler. Det har jag märkt i andra sammanhang, t ex wifi-problematik.
4. Möjligen var batteriet som kom med kontakten inte det allra bästa, så ett nytt batteri kanske klarar sig längre, allt annat lika.

Jag har nu köpt ett nytt batter i (Saft även jag) och letar nu efter en ny placering av kontakten. Det lutar åt att det blir montering i anslutning till portens motorhuvud istället. Då hamnar kontakten i taket där det är mycket varmare (16-17° istället för minusgrader som det kan vara nere vid porten) och kontakten sitter fritt istället för omringad av metall. Problemet är bara att dessa delar av porten skakar en del när de rör sig, och det krävs ju lite precision för att kontakten ska fungera som det är tänkt.
Jan Olav
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus magnetkontakt, batterilivslängd.

Post by Jan Olav »

Jeg har erfart akkurat det samme. Etter 2 mndr. var de tomme Ved siden av viste batteristatus 100% helt til batteriet var tomt. Når jeg gikk inn og så på innstillingene så ble magnetkontakten oppdatert hvert minutt. Nå har jeg kjøpt nye batterier i to magnetkontaktene og endret oppdateringen til hvert døgn. Synes det er rart at teldus setter 1min som std. oppdatering når f eks fibaro setter 6 timer og sensitive strips har omtrent et døgn. Synes også det er rart at Teldus har gitt tilbakemelding på at plasseringen ( f eks i garasje er vesentlig). Her er det snakk om Litium Tionylklorid batterier som har brukstemperatur fra -60 til +85 grader, og der kapasiteten er ca 50% ved minus 55grader.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus magnetkontakt, batterilivslängd.

Post by Paxman »

Intressant med batteriernas arbetstemperatur...det innebär att kylan i garaget inte kan vara en faktor i detta.

Kollade nu vad jag hade för uppdateringsintervall på kontakten i Live, och det är satt till ett dygn. Jag minns faktiskt inte om jag ändrat det själv. Grejen är att garageporten används väldigt ofta hos oss, ofta flera gånger per dag, så uppdateringsintervallet spelar kanske inte så stor roll då.

Nu har jag i alla fall flyttat kontakten till motorns skena i taket där den har mycket friare "sikt". Den är alltså inte längre instängd mellan betonggolvet, portens glidskena och metallramen längs portens öppning i väggen. Denna flytt gjorde att jag kunde ta bort den Z-Wavekontakt som agerade repeter. Den som sitter i rummet innanför garaget fick sitta kvar eftersom jag inte har någon direkt användning för den till något annat.

Nu är det bara att avvakta några månader och se ifall det nya batteriet räcker lite längre.
Post Reply